Fotografera mat
Hur skall man egentligen få bästa resultat på mat? (nu tänker jag fotomässigt).
Jag vet att ett av mina problem är kompaktkameran med blixten sittande nära objektivet, hade varit smidigare att kunna slå en blixt i taket.
På bifogad bild har jag "bländat ner" eller vad man säger blixten, en svagare styrka alltså. Har ändrat levels lite.
Man får ju "alltid" blixtreflexer i glas, och den ljusa tallriken slår tillbaka mer ljus än önskat. Visst - en enkel lösning är att använda mörkare tallrikar - men det har jag inte hemma :o)
Någon som brukar fotografera mat/matupplägg och kan komma med bra tips? En tanke som slog mig nu när jag kollade på bilderna är att kanske gå längre bak och använda större brännvidd för att blixten kanske inte skall slå lika hårt?
mvh Martin

Kika in Ilvas blogg…
Jag brukar fota mat. Har en del bilder på bloggen. Limelax är gott. Länken till Ilva som är riktigt duktig på att fota mat gör en avundsjuk och hungrig…Det är klart bor man i Toscana är mat en del av vardagen…
Anne har säkert en del bra tips också…Själv låter jag blixten vara och använder kurvor i GIMP för att förbättra bilden i efterhand…man kan också gå upp ett snäpp i ISO…
Tack för tipsen. Anne som också har en fantastisk matblogg och som tar mycket bra matbilder tipsade mig lite då jag även postade frågan i matlust.ifokus.se då jag tänkte att de som lagar mycket mat kanske också fotograferar den.
mvh Martin
Upplägget är ju alltid viktigt när det gäller matfoto. Det tycker jag att du har misslyckats med. Såsen ska vara underst i rätten, köttet ovanpå och potatisen bredvid (om alls) Fräscha grönsaker.. Tja, det ska ju se läckert ut. 
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Håller med om upplägget, och håller även med om att min såssmak inte riktigt gör sig på foto. På foto föredrar jag normalt sparsamt med sås… medan det INTE är så när jag skall äta det. Det skall dock inte drunkna heller.
Tack dock för tipset, det - i kombination med Annes om att komma närmre och kanske använda starkt ljus och ingen blixt kan bli bra. Får väl se när jag fotar mat nästa gång om det blir bättre…
mvh Martin
Det blir det säkert, prova sig fram är ju A och O. Lycka till!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

marnyman, lägre vinkel och sätta kameran på ett stativ utan blixt, kan säkert vara en bra början. Jag besökte en duktig matfotograf och han hade kamean lite snett ovanför tallriken.
Hälsningar
Robert