Olympus system...
Hej! Jag vet inte riktigt vad jag ska hålla koll på och sådant, men jag letar efter en blixt till min Olympus E-400… Så jag går in och tittar på Olympus hesida, och jag undrar om alla blixtar går att använda? Jag e lite osäker…

#1 åh, gud vad bra, Tack :)
Är det samma gällande Batterigrepp? har hittat ett till E 500…

puttar ^^

Det här med batterier är intressant. Visserligen väljer många ett batterigrepp av samma skäl som man ofta tidigare valde "winder" eller motorframmatning på kameror med film. Man får mer att hålla i, och man får en avtryckarknapp till på ett bättre ställe när man håller kameran för höjdformat.
Batterier är relativt enkla tillbehör, och än så länge har få tillverkare valt att låsa sina kunder till en enda egen produkt. Det finns alltså "pirattillverkare" av exempelvis batterier, och också av batterigrepp. (Beteckningen pirat har tidigare varit gängse när det gäller optik från andra tillverkare än kameratillverkaren.)
Det kommer kanske att ändras nu. Vi har sett hur färgpatroner till skrivaren kan säljas billigare från andra tillverkare, och vi kan se att batterier från andra tillverkare ofta är betydligt billigare, trots att de har samma prestanda. Panasonic har i sina senaste systemkameror lagt in ett hinder för att använda batterier som inte har tillverkats av Panasonic. Det handlar om att kamerans firmware gör en kontroll av batteriet som matar kameran med ström; deras egna batterier svarar på något sätt, möjligen med ett inlagt chip och i kodad form. När man stoppar i ett annat batteri, kan man alltså med Panasonics nya firmware från i somras inte använda kameran, trots att batteriet har fullgod laddning.
Skälet som anges för den här amputationen av funktionalitet är att batterier från andra tillverkare kan orsaka skador och i värsta fall explodera eller vålla brand. Det är känt att mobiltelefoner både har vållat brand och exploderat på grund av fel i batterierna. Tillverkarna vill gärna få det att se ut som att det är mindre nogräknade "pirattillverkare" som orsakar problemen genom otillräckliga eller obefintliga skydd som påstås finnas i de egna produkterna. Det motsägs dock av att flera av incidenterna har rört nya produkter som innehåller originalbatterier.
Sä än så länge finns det batterigrepp från andra tillverkare som passar, men vi kommer nog att få se fler exempel på låsning av kunden till ett visst märke. Den digitala tekniken möjliggör väldigt mycket. Man kan till exempel korrigera optiska fel hos objektiven med hjälp av kopplingar mellan objektiv och kamerahus, som förmedlar data om objektivet vid olika brännvidd och bländarläge. Det görs genom avancerad teknik med bland annat mikroprocessorer inbyggda i objektiven. Tekniken kan också användas för att hindra kameraköparen att använda annan optik än tillverkarens egen. Det är ju den rationella tanken bakom att ha ett otal olika fattningar för objektiv, och den kan alltså sträckas längre. Paradoxalt nog har det här steget med batteriet tagits av ett av företagen som har varit tongivande bakom en standard för objektivfattningar. Det andra företaget i samma grupp (jag sorterar bort Leica) är Olympus. Därmed inget ont om produkten i övrigt, men jag ser en sjuk tendens som inte främjar sund konkurrens.
Än så länge är det bara Panasonic som håller på med denna idioti. Mina Olympus fungerar utmärkt med andra batterier. Jag använder inte batterigrepp så om dem kan jag inte uttala mig, men de jag pekat på fungerar.
Skillnaden i strategi mellan Olympus och Panasonic är uppbenbar vad gäller micro 4/3 där Panasonic valt att begränsa autofokus till enbart micro 4/3 objektiv där Olympus tillåter den på alla 4/3 objektiv. Även om det inte alltid fungarar så väl tillåts de i alla fall ha sin mer eller mindre begränsade funktion. Notera att Panasonics adapter och Olympus adapter mellan dessa format är samma pjäs.
Att Olympus skulle ta bort möjligheten att använda piratgrepp ser jag som obefintlig, i alla fall till de modeller där de själva inte tillverkar batterigrepp som till E400. Sannolikheten att det skulle komma en firmware uppgradering till E400 ser jag också som näst intill obefintlig. Den skulle då i sådana fall innehålla något som ett nytt objektiv skulle behöva eftersom E400 har några irriterande buggar som användarna klagat över ända sedan den kom.
Betänk att E400 var en udda produkt som bara släpptes på vissa marknader.
mvh/gurin

OT så klart
Jag tror inte att tanken är helt avlägsen, men att begränsa redan sålda produkter på det sättet är troligen inte ens möjligt. Förutsättningen för det där med batterierna är så klart att kameran måste ha en kontrollmöjlighet inbyggd redan från början.
Sedan funkar faktiskt autofokusen med adaptern. Det som inte funkar är att uppgradera optikens firmware. Inne i 4/3 objektiven, både de äldre och Micro Four Thirds, finns möjligheten att lägga in avancerade data för korrektion, så att flera av de kända linsfelen kan kompenseras av kamerans firmware och RAW-programmet när man framkallar bilden. Kromatisk aberration och distorsion av skilda slag, liksom vinjettering kan trollas bort, så att man får en nära nog perfekt återgivning. Det är redan gjort i både Olympus' och Panasonics firmware.
Det kan självklart göras av andra också, och de fristående tillverkarna av optik kan också bygga in sådan funktionalitet. Lika självklart kan tillverkare av batterier komma runt Panasonics blockering genom att lägga in samma funktion i sina batterier.
Men förfarandet liknar det som vi har sett andra exempel på, som "kopieringsskydd" och DVD-regioner. Jag tror att framtiden kommer att visa mer prov på samma kundfientliga agerande.