Foto iFokus

Foto

Etikett: makro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1856 ggr
Anna
0

Byggde ett fototält...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.. med min kompis. Vi hjälptes åt att bygga ett enkelt litet fototält, tack vare medlemmen bildochfoto som länkade hit i en annan tråd.

Det blev lite krångligt och bakgrunden blev inte riktigt så vit som vi hade tänkt oss men vi fuskade lite så det fick vi ta. Här är några bilder tagna i fototältet, med min Nikon D50. Det var kompisens mobil som fick bli första test-objekt.
Kom även på (smarta som vi är) att man kan lägga färgade papper som bakgrund till ett föremål och skapa snygga färger också!

På bilden här -> är kontrasten stärkt för att förstärka den vita bakgrunden och göra den ännu lite vitare. Trots det är den lite gråaktig tyvär.

MVH
Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Här testade vi med blå bakgrund och är nöjd med denna, skuggorna gör den levande och spännande tycker jag - kanske har jag fel?

annaattlid.se

Anna
0

Här är en med annat motiv. Gillar ni eller gillar ni INTE att spegelbilden av sminket är i spegeln?

annaattlid.se

emmaa
0

Tycker den vita ser mer ut som en reklambild om det var det ni ville uppnå. Synd att det har blivit en skugga tvärs över mobilen bara.

Bra jobbat! Nu blev jag också lite sugen på att bygga något! Fast jag ska nog satsa på tyger och billiga lampor från clasohlson och bygga en studio! Skrattande

Emma

emmaa
0

Där kom ju en bild till, utan spegelbilden skulle det ju se onaturligt ut, det är ju en spegel! Däremot har ljuset reflekterats i spegeln så det blir lite ljusare närmast spegeln som är lite synd. Du har också fått en ganska hård skugga bakom.

Anna
0

#4 Jo precis, men min kompis undvek spegelbilden samtidigt som jag försökte förstärka den. ;)
Det var första gången i mitt liv jag överhuvudtaget fotograferade något objekt i en "studio" om man säger så, men tack så mycket :) 

#3 Det var lite den känslan vi ville ha på mobilbilden med vit bakgrund, ja.

Lycka till då :)

Anna

annaattlid.se

Niklas
0

#0: Kan du inte fotografera själva fototältet också så att vi får se?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anna
0

#6: Självklart kan jag det. Här är en liten miniserie med bilder på fototältet. Och det är slarvigt och inte snyggt, i know, men det funkar för mig! :) Vill passa på att tacka Magdalena (Magster här på foto ifokus) som hjälpte mig så mycket.

MVH

Anna Attlid

annaattlid.se

Niklas
0

Det ser ju fukntionellt ut. Räcker lampan som beslysning eller får du göra mycket efterjustering av ljuset?

Vänliga hälsningar

Niklas

Anna
0

#8: Om det är ganska mörkt runt om i rummet räcker lampan. Har en s.k fotolampa också som kan lysa upp hela rummet som om det vore dag men den blir så fruktansvärt varm så fort så den använder jag inte. Behövs det så ställer jag två eller fler lampor över fototältet.

MVH

Anna

annaattlid.se

Niklas
0

Okej. Tack för svaret!

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

Attlid, det ser lyckat ut. Jag blir sugen och prova på något själv.

Hälsningar

Robert

bildochfoto
0

Attlid: Kul att du realiserade. Det ska jag också, men jag har varit litet busy med att tapetsera om…mm

Just det det dyker upp en del Intressanta länkar i länkflödet på Bild och foto så det kan vara idé att dyka in där ibland och kika…

[mingdie]
0

Det är kul att bygga själv och testa sig fram. Ett tips som jag fick är att tänka på att använda lamposr med samma Vitbalans värde. Om du har olika glödlampor kan det vara svårt att få rätt Vitbalans. Jag kom fram till att det bästa var att använda 5000K lampor.

Eddie

Martin
0

Första bilden ser absolut ut som en produktbild. Snyggt!

mvh Martin