Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 617 ggr
Pandoer
0

redigera bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hur gör jag om jag vill göra så att en del av en bild är svartvit, medan en del är förgad? tex. om jag vill att äpplet på bilden ska vara som den är, men gräset runt om ska vara svartvitt?

Pandoer
0

i photoshop alltså

Cydonia
0

Jag vet inte om detta är det "rätta", men jag brukar i alla fall markera det som ska bli svartvitt (gräset i detta fall) och sedan dra ner mättnaden, alternativt leta reda på inställningen där man kan ta bort färger helt.

Pandoer
0

okej. men hur gör man för att markera? det blir aldrig som man vill..antingen så markeras för lite eller för mycket.

emmaa
0

Jag skulle ha kopierat lagret, gjort kopian svartvit. Sedan skulle jag lägga på en lagermask och "måla" fram det som ska vara i färg! Om man målar utanför kan man måla tillbaka det svartvita!

Cydonia
0

#4 Det är nog smartare än mitt sätt. För det är krångligt att markera saker ibland.

Pandoer
0

okej. Tack så mycket

Martin
0

#4 Det där lät enkelt. Det tyder nog bara ännu mer på att jag borde börja lära mig lager och masker…

Har du koll på om det går att göra i Elements, eller om man behöver PS för det?

mvh Martin

emmaa
0

#7 Det vet jag faktiskt inte, men i lagerfönstret finns det en liten symbol längst ner som ser ut som en fyrkant med en rund ring i. Om du trycker i den kommer du få en lagermask på lagret! Sen ska du måla med vit och svart pensel för att dölja eller visa delar av lagret.

emmaa
0

#7 Det vet jag faktiskt inte, men i lagerfönstret finns det en liten symbol längst ner som ser ut som en fyrkant med en rund ring i. Om du trycker i den kommer du få en lagermask på lagret! Sen ska du måla med vit och svart pensel för att dölja eller visa delar av lagret.

emmaa
0

Martin
0

Skall kolla på det där…

Hittar ingen sådan symbol "rakt upp och ner". Skall titta närmre på det senare i veckan (ehum, ja - nästa vecka då).

mvh Martin