Makrotävlingstråd #3
Nyckelring?

Nej, ingen nyckelring
Kran?
Smycke.
**MVH Cerrolyn

Nej, inget av det.
Kanske dax för en ledtråd?

Säkert behövs en ledtråd.
???
eller nej. Fast kanske - säkerhetsnål?

skriver nu så att jag kommer hit sen lättare
Skriver också här för att komma hit lättare sen, precis som Lovizaa
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Schablon?
skriver okså ^^
Jo men vilken schablon?. Finns inte i alla hem, men jag tror att i princip alla har hört talas om den eller sett tv-reklam eller så har de en sådan. Finns i ett kök.
I köket… hmm, kan det vara en sån där som man gör snygga mönster på tårtor med
Nej,,,,,,,,,,,,man är världens bästa mamma om man har en sådan o tänker på miljön - enligt reklamen alltså
så har jag jag lämnat lite mer ledtrådar
Soda streamer
Men jag tycker inte att det stämmer så bra in på bilden.
**MVH Cerrolyn
haha
Fixar bild imorgon.
**MVH Cerrolyn
hahha lite smart ledtråd faktiskt ;)
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
en fågel?
Det var faktiskt en ren chansning. Jag tänkte gissa på en tvättmaskin, haha!
Bild kommer strax. ;)
Svenska flaggan?
**MVH Cerrolyn

Eller en liten bit av sverigedräkten
Felfel. :P
hur kan det inte va svenska flaggan? Oo
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

#30 Om det till exempel är nosen på ett djur och inte alls någonting blått och gult, bara för att det ser ut så på bilden.
Ibland måste man tänka utanför ramarna.
#31 är det blå och gul färg på bilden så är det blå och gul färg på bilden.
Medarbetare på foto
En häst?
Det som ser blått ut är hästen och det som ser gult ut är grimman?
**MVH Cerrolyn
typ täcke till en häst? 
Ni har rätt om att det är blå och gult! Men ingen häst, och inget hästtäcke. 

ett tält kanske?
Flytväst?
eller kanske en ryggsäck?
eller en fallskärm?
Fast hm………..inget av detta är ju något som förekommer för de flesta i ett hem, men kanske dax för en ledtråd?
#37 En ryggsäck är rätt.
'
Och det förekommer i dom flesta hem, så deså.
Jag har inte den stora bilden på den här datorn, så kan tyvärr inte visa den. :)
*fniss* Jo en ryggsäck gör ju det men jag spånade ju liksom vidare på fallskärm o det tror jag inte förekommer i de flesta hem.
Återkommer med en bild framåt natten eller imorgon.

#10/11 Det är lättare att bokmärka tråden.
Penna?
Skojar du
Jag tänkte, det är något annat som jag känner igen, men kommer inte på det! Så jag slängde ur mig något bara när jag såg pennan framför mig!
Okidoki! Bild kommer i morgon!
Då ska vi se hur svårt det här blir!
Jag kommer inte att vara här under dagen, så svar kommer under kvällen. Men gissa på ni!

det därra som åker in i dörren via handtaget ? asså, den där "klossen" :P
Sorry, det är inte rätt. Inget handtag.
Någon liten vink kanske?

knivmagnet?
#48 Redan
Ok! En liten då! Man kan göra många saker med denna
Slipmaskin till typ knivar o saxar?
ellr kanske en rakapparat?

Fällkniv?
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jaha ja! Det blev visst en lätt ledtråd! Både Inkanyezi och Martin var inne på kniv, men Martin hade helt rätt! Visst är det en fällkniv

Då får jag be om att presentera en av mina laster här i livet.
Det är kanske mest lite äldre på forumet som varit i kontakt med föremålet.
Sajtvärd för Foto

Jag är nog gammal, för jag känner igen den, men lämnar det öppet åt någon annan.
När jag tittar på bilden så har jag en känsla av att jag borde veta vad det är men kan inte komma på det. Kanske dax för en liten mer ledtråd?

En fiol kanske ? :P ren gissning

Min pappa lånade aldrig ut sin, eftersom han ansåg att den skulle förstöras om någon annan använde den. Spetsen var ytbehandlad med Iridium. Den var mycket dyr på fyrtiotalet. Jag hade själv en i mitten av femtiotalet, då fanns det också billigare, men i början av sextiotalet fanns det nästan inte längre några. I skolan användes en annan sort som man måste doppa i hornet.
Jag tror att den försvann så pass fort för att det fanns så många blankettsett med kopia. Jag kommer ihåg att på mitt första jobb var alla kvitton på ett block från Parajett i Landskrona. Där funkade den inte.

Reservoarpenna!

Jag ger Bullan rätt, då hon var en timme före MonisN, även om MonisN gav ett mer exakt svar.
Det är en Cross reservoirpenna med guldspets.
Sajtvärd för Foto

Det kanske mest fantastiska är att tillverkningen av de här fina skrivinstrumenten fortfarande hålls vid liv av entusiaster som inte vill släppa sin reservoarpenna. Och guld verkar vara det föredragna materialet i spetsarna. Men sett till dagens penningvärde och löneläge ligger priserna ändå inte högre än vad de gjorde på fyrtiotalet. Min pappas penna kostade mer än en månadslön.

#63 Trevligt du är så insatt. Det är underbart att skriva med en vacker, väl avvägd reservoirpenna.
Jag samlar på reservoirpennor, stålstiftpennor och dragstift.
Stålstiftpennor är oftast ett träskaft med utbytbara stålstift, lämpligt för kalligrafi.
Ett dragstift användes förr av ingenjörer och kan liknas vid en spetsig pincett, med en justerskruv att kunna ställa gapet med. Man lade en droppe tusch i gapet, som hölls på plats av kapillärkrafter. Man kunde med dragstiftet rita knivskarpa linjer.
Sajtvärd för Foto

Och dragstift har jag använt när jag gjorde ritningar till tryckta kretsar.
När jag var liten, och vi flyttade ut till Svedmyra, en förort till Stockholm, fanns ett postkontor på Oppundavägen, tvärsöver rondellen från där jag bodde. Där fanns två skrivbänkar, och där låg pennskaft med stift och det fanns ett bläckhorn i hörnet av bänken där man skrev. Också i skolbänkarna hade vi bläckhorn och skrev med raspig stålpenna. Läskpapperet kom till flitig användning, och lite då och då blev det en plump.
Reservoarpennan flöt fram bättre över papperet, eftersom den hade som en liten kula i spetsen, så att den inte raspade i papperet som stålpennan. Stålpennan kunde ha spetsen lite vinklad, så att den inte stack ner med spetsen i papperet utan hade en plan yta som var avsedd att glida bättre, men det var ju jättenoga att man höll den i precis rätt vinkel då. Pennorna vi hade i skolan var spetsiga och jättesvåra att skriva med.
Bläckhornen och stålpennorna försvann från postkontoret någon gång kring senare delen av femtiotalet och ersattes med kulpennor. Och jag har fyllt i hundratals paragonkvitton med kulpenna, det gick inte att trycka igenom med en bläckpenna. I övergångsperioden såldes ofta pennor i set om stiftpenna för blyertsstift, kulpenna och reservoarpenna i en elegant ask. Jag fick ett sånt set i julklapp någon gång.

jag tycker vi återgår till vad tråden handlar om :) Nästa bild tack!
Medarbetare på foto
oj du hann t o m före xD det där är ett frö från en maskrosblomma (eller liknande blomsterart)
Medarbetare på foto
#64/65 Jag är imponerad av all kunskap ni besitter. Ni verkar kunna precis allt om fotografi, och nu allt om dessa fina pennor, plus en mängd andra ämnen. Kul att läsa era inlägg

Kanske är för lätt, men orkade inte lägga ner tid :P nästa gång blir det bättre :)
Medarbetare på foto

en skärm ? :P
TV
**MVH Cerrolyn

Gult tillhör ju inte de där additiva grundfärgerna som en skärm har, så jag tycker att det ser mer ut som en bandkabel med färgade ledare. Men det kan ju diskuteras hur vanliga såna är.
En metallkam 
Randigt tyg?
En gardin?
En tapet?

Hårspänne?
#72 rätt :) Kan inte bifoga filen, nånting fackar sig… provar att svara utan bifogad fil….
Medarbetare på foto

när jag såg det krulliga håret tänkte jag på Mika haha xD
/ Lisa
Ingen macrobild, eller så är det en väldigt liten gubbe
Hassle? :)

Erik Hassle e rätt,
ursäkta att det inte vatt en macro bild, om jag ska lägga upp en ny bild, bara att säga till :)
jisses va liten den va!!
ser knappt :S
Matta?
/ Lisa
Vem är Erik Hassle? Har aldrig hört talas om honom
Usch, nu känner jag mig gammal
#87 den låt av honom som spelas mest på radio http://www.youtube.com/watch?v=Pc2__wF2MXI&feature=fvste3
/ Lisa

#85 Jag tycker att det ser ut som ett mynt, eller åtminstone något av metall som slits på liknande sätt, som exempelvis en nyckel. Om det är ett mynt så är det i alla fall inte ett som jag har i fickan.
#88 Rätt dåligt enligt min mening, och det får mig inte att känna mig gammal alls. Om den där "tar över världen" så står det rätt illa till. Men med mördande reklam kan man väl sälja allt.
Men smaken är ju olika, och miljarder flugor kan knappast ha fel.
#89 Har sett filmen nu, och nu känner inte jag mig heller gammal
#89 Jag tycker inte om erik hassle, inte alls min musikstil överhuvudtaget.. skickade bara låten för att MonsiN ville veta.
Håller med i din kommentar att om detta tar över världen är nåt som inte är rätt.. haha men alla kan ju inte tycka lika..
#85 Skulle dock vilja ha en större bild, för kan knappt urskilja nånting… :P
/ Lisa

#89 #91 Jo smaken är som baken, själv älskar jag hans musik och röst, och "ta över världen" skrev jag, dels, för att han har fått en jäkla massa bra kritik och lovord, sen att han har världsreles på sitt album snart e ju inte dåligt precis. Nu släpper vi detta och återgår til macrobilderna, det är ju det den här linjern är för ;D

OT: Jovisst, smaken är olika, och den kan ju också skifta genom åren. Kanske är det just att jag är äldre, jag vet inte. När jag var sådär en tolv år så tyckte jag väldigt mycket om Paul Anka, men nuförtiden står han inte högt i kurs. Jag vet inte hur många gånger vi körde hans "Diana", men skivan slets ut.
Nu många år senare, när jag själv har spelat i många år och har många vänner som är musiker, också av mycket hög klass, så är jag så klart mer kräsen. För den som är road, har jag laddat upp ett smakprov på min web:
http://web.comhem.se/~u77479609/03-Natali.mp3
Det är några av mina goda vänner i Santiago de Cuba. Jag tycker själv att Kiko är den bästa tenor jag nånsin har hört, och jag har faktiskt hört både Jussi Björling och hans barn i verkligheten, Pavarotti och en del andra också som skattas högt, men ingen annan har en sådan röst. (Jag avstår från att lämna några fler omdömen om tidigare nämnd artist.)
Någon kanske är road av att lyssna, så den här bjuder vi på. Gitarristen, Juan Carlos, är en av mina närmaste vänner där i Santiago, och även hans insats går över det mesta. Det roliga med levande folkmusik är att det faktiskt låter så där på riktigt också, när vi spelar hemma, och utan en massa elektriskt jox.
Reflexbrodyr eller något sådant
**MVH Cerrolyn
Tror att #89 är ganska nära, men vill nog inte ge helt rätt… hmm.. det kan vara en ledtråd ;)
Kan det vara själva låset man stoppar nyckeln i?
Naej… inget lås… den kanske va lite för klurig?

#98 Tror nog att den var lite för klurig 
Mvh Sigrid

Knapp typ byxknapp?
Sajtvärd för Foto
10 kronors mynt?

Nä, ser mer ut som om det kunde vara en gammal tioöring.
Nu vet jag - Det är 10 Euro Cent mynt.
Tittade när tråden kom upp direkt på en 10-krona o insåg att det kan det inte vara, men nu när lite större bild kom upp o ni alla fortsatte o prata mynt så gick jag o tittade i min Eurobörs o råkade ha en 10 centare i den o där ser tian ut som på bilden. Fast den kanske ser likadan ut på andra mynt som innehåller sifran 1 o 0 - vad vet jag.
nån form av mynt måste det vara iallfall ;)

hmm..
Jo, Cessy du har nog rätt! Det är en 10-centare! Eller 10-poängare kanske!!! Ser precis ut som en jag har.
Hallonet, hallåååå! 
Det var snabba ryck! Hörde du när jag ropade!!

(nu har jag en bra bild och då kan jag inte komma på något
typiskt)
**MVH Cerrolyn
Oki-Doki
Ny bild kommer senare ikväll.
#110 Såg ditt inlägg nu - vill du lägga upp en ny bild så gör det. Helt ok med mig för jag har ändå ingen bild utan måste i så fall fota, så lägg du upp bild nu så att det händer något
Tack.
Är kanske lätt…

**MVH Cerrolyn
blåsa? Oo
Medarbetare på foto
Nej
**MVH Cerrolyn
Varför är bilden så liten? Det är jättesvårt att se något mer än något som är rosa 
Tja det ser ju ut som en vit blodkropp men det kan det ju knappast vara så jag gissa på att det är en bild av en lampa som speglar sig i ett fönster.
Bilden var svår att ta så den var liten från början, gör jag den större så blir det kanske för lätt, men lägger kanske ut den senare som ledtråd.
Det är fel, men vit blodkropp är "nära" på så sätt att det har med en kropp att göra, även blåsa är "nära" som #114 sa av samma anledning.
**MVH Cerrolyn
#118 Om du bifogar bilden så blir den klickbar och större
Jo, det var något bättre, men jag får tyvärr inga idéer vad det kan vara. Hallonkräm
Nej!
Vet inte om det är dags för en ledtråd… Men det fick ni å andra sidan i #118
**MVH Cerrolyn

Jag tror Cornelis hade en visa med det temat…
"jag har en blåsa på läppen"
men vid närmare eftertanke var det nog en spricka han hade i sin läpp. Borde jag ju ha kommit ihåg direkt, tänker på den varje gång det händer mig i vinterkylan. Det är ett elände att ha en spricka i läppen när man som jag spelar flöjt. Och inte ser det särskilt trevligt ut när man blåser in blod i flöjten… och inte nog med att läppen är sprucken, också tonen spricker.
Blåsa eller spricka är fel.
**MVH Cerrolyn

Men läpp kanske närmade sig? Om det t.ex. är tungan som sticker ut?

En vattendroppe på ett par läppar som har lite transperant läppglans på? :P haha

Vatten på Ceasars tunga?

Fingrar som klämmer på en tunga?? :)
Det är inte fingrarna som är "grejen" utan det vita.
Ska se Navy om 30 min. Ger ny ledtråd efter det om ingen kommit på något.
**MVH Cerrolyn

Kan det vara en liten tand som håller på att komma fram?
haha spottkörtel xD
Medarbetare på foto
Jackpott
Det är min dotters 1a tand som kom fram på natten.
**MVH Cerrolyn

plastpåse?
Medarbetare på foto

Nix, men ganska nära

Bubbelplast. När det var nytt kunde jag inte låta bli att knäppa de små bubblorna.

Rätt! Det är hur kul som helst att knäppa dom 
kommer det någon ny bild snart eller
/ Lisa
#139 Lägg gärna in en! Det är 24-timmars regelns som gäller från första tråden, antar jag.

disktrasa?
/ Lisa
Det var en lurig bild! Man kan se på den på olika sätt, men när jag tittat en stund antar jag att det är det blåa som är föremålet, eller, är det det vita? Klurigt

Och jag som trodde den skulle vara för enkel.
Skrubbsvamp att göra rent med? Vet inte vad de eg. heter, men de är bra på ta när smuts bitit in helt enkelt

Nä, inget att skrubba eller torka med.
En sådan där "prydisrädisa" (falsk näsduk) som sticker upp ur bröstfickan på en skjorta?

nix
Hushållspappershållare?

Nej, inte en sån.
ledtråd?
/ Lisa

En variant var trestjärnig.
Solstickan?

Åhå! Var det en sån?! Den blå färgen lurade mig totalt på fel spår när den blev rutmönstad i uppförstoringen!

Jag gjorde den medvetet lurig genom att luta den och skära den symmetriskt, så att rastrets mönster blev rakt och så att man inte ser spetsarna på de yttre strålarna. Men jag trodde faktiskt den skulle vara enklare. 
Mycket bra gjort av texasmamman
en grå hårborste? =)

Jag tycker att det liknar det där på sladden som heter "brytskydd" och som brukar finnas vid stickkontakter och där sladden går in i apparater.

Kanske jag är lite yrkesskadad. Jag har varit kvalitetsansvarig och tekniker på ett företag som tillverkade elektriska apparater, så det har ingått i mitt jobb att se till att de där sakerna finns och gör tjänst på rätt sätt.
Och om det är sladden till dammsugaren, så är det kanske inte så långt till att städa. Men det liknar mer sladden till en dator eller möjligen en vattenvärmare eller kaffebryggare. Dammsugarna har i regel en ganska klen sladd av platt typ med bara 0,75 kvadratmillimeter ledare.
En liten passus om dammsugarsladden förresten, eftersom jag har hållit på med sån kvalitetskontroll. Nyare dammsugare har nästan alltid automatisk inrullning av sladden, och de används ofta med sladden bara delvis utrullad. I det läget kommer den att åldras fortare än om man rullar ut den helt, eftersom de klena ledarna tillsammans med dammsugarens höga effekt gör att sladden blir varm när man kör den. Om den är hoprullad, så att det ligger lager på lager, kan det bli mycket varmt. Därför ska man alltid dra ut den helt. En åldrad sladd ökar risken för elolyckor och brand.
Det är kontakten till micron och den sitter bredvid spisen så det samlas en hel del där. Förmodligen räcker det inte med dammsugaren, krävs nog såpa och vatten.
Hihi, jag drar alltid ut hela sladden, skönt att få bekräftat att man gör nåt rätt i alla fall.
Bild tack? 

En vattendunksöppning?

Nej, ingen dunk.
en knapp som man stänger saker med?

Nej, det var det inte heller, men det närmar sig.
En knapp man trycker på? :)
En sådan där hållare för glödlampa a la ficklampa?

#170 Så långt stämmer det, men vad är det för knapp?
#171 Ingen lampa
Mobil? :)

nej, ingen mobil
En lampknapp? 

Nä, ingen lampknapp.
Ledtråd kanske?
På/av knapp? xD
matmixer?
En såndär sak man man sätta flera kontakter i?

Den har anknytning till diskussionen utanför ämnet på föregående gåta.
En dammsugar knapp? :O
knappen för automatisk inmatning av sladden? =)

bra försök, men inget dammsugarrelaterat
En kaffebryggare/vattenkokare?
putt

jag lägger en ledtråd till:
Den har också anknytning till den näst sista gåtan.
Tändare?
Är osäker på vilken gåta du menar, men säger en slags larmknapp?

det bränns
var det där en ledtråd eller menar du att #189 var nära?
En knapp (lampa?) på ugnen?
/ Lisa
brandsläckare?

#191 det var lite både och
Brandlarm?

Men ååh, hahah x)
Oj, hade jag rätt

Bild kommer snart..
Ok! Här kommer en ny bild
Stearinljus?

Jag tycker att den ser mer ut som en tryckknapp, särskilt med tanke på vävmönstret i underlaget, som är så tätt att det kanske är vattentätt. Om det är en knapp, så är den nog väldigt liten för att sitta i ett klädesplagg, mer som till exempelvis fodralet till en musikspelare eller telefon.
Men jag kanske är helt ute och cyklar…
Inget stearinljus.
Njae, ingen knapp! Men en av dina tankegångar går åt rätt håll
Byrålåda`? Typ "handtaget" på en byrålåda?
Nej, inget handtag!

Om det gula inte är en knapp, så kanske det är en propp, frågan är i så fall till vad?
undersidan på en sån där antihalk figur till badkaret?
Proppen till en sån där varmvattenskudde?
Alla fel..
badkarskudde?
Ingen kudde.
Den här grejen finns i många utförande och materiel.
ventil?
Medarbetare på foto
stressboll? xD
Diskhospropp?
Inga rätt ännu!

Varken propp eller knapp, och materialet som den sitter i är ganska tätt. Om man tittar noga på plastbiten ser man att den har lite repor, och då leds jag till idén att det är det den är till för; att skydda mot underlaget kanske. Om det är en fot (knopp) på en väska eller liknande.
#215 Du går runt den här grejen hela tiden
Är den gjord av lera? (alltså det där rödbruna)

Jag tycker nog att det röda ser ut som galon, men vad den gula plastbiten har för funktion i sammanhanget går jag bet på.
Jag tycker det ser ut som keramik, haha.
En kork?
Dubbar för skor? (heter det dubbar förresten?)
Min första tanke när jag såg bilden var att det är en bild på någon som har en kork i naveln, men vem har en kork i naveln? Tror att det behövs någon mer ledtråd MonisN.
Jag ger #220 rätt! Inkanyezi nosade på den när han sa vattentätt och tätt! Men rätt ord är kapsyl eller kork.
#220 Bollen är din!
kanske #220 har lust att starta en ny tråd? =)
Eller är det bara min dator som börjar tycka att den här tråden börjar bli en aning svårladdad? =/
Åh, hade jag rätt. :D
Jag kan göra en ny tråd om ingen annan vill det. ;)