Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1268 ggr
luddenorberg
0

exponeringsinställning krånglar.

Hejsan. Har en nikon d80.

Det blir ingen skillnad då jag vrider och ändrar exponeringstegen åt olika håll. Det blir ingen skillnad alltså.

Vad är problemet?

luddenorberg
0

DET BLIR INGEN SKILLNAD!! frustrerande

Inkanyezi
0

Hur menar du med "ingen skillnad"? Är det att du tror att det ska synas i sökaren? Det gör det inte, det är bilderna som blir ljusare eller mörkare beroende på om man ställer plus eller minus. Men det enda som man ser i sökaren är skalan som visar vad man har ställt in. När man sedan visar bilden, så kan man se det dels på bilden, dels på histogrammet.

Vilken ändring det blir beror på vilket läge kameran står i, AUTO, P, Av eller Sv. Men en inställning mot minus minskar exponeringen precis så många steg som man väljer.

luddenorberg
0

Ja det vet jag redan. rätt logiskt.

men det blir ingen skillnad på bilderna och jag fattar inte varför?

Jahaa.. ska kolla det nu direkt. förstod att det var nått med inställningarna, men hittade inte. ska kolla det nu.

Tack så länge.

luddenorberg
0

Jag hittar det verkligen inte.

luddenorberg
0

Jag kör på Manuella inställningen kanske jag ska nämna.

dijete
0

Håller du in knappen för att ändra? (Kommer inte ihåg om D80 har två eller ett hjul) Du kanske ändrar slutartiden?

luddenorberg
0

Ja som sagt. jag vrider och vänder. alltså jag gör rätt men det händer inget. det är "slutarhjulet" och en knapp man jobbar med. känns som det måste va en intställning i menyerna men jag hittar ingen.

Inkanyezi
0

När du har ställt in kameran på M ska främre hjulet ändra bländaren och bakre ändrar slutartiden, och båda indikeras både på LCD-fönstret och i sökaren.

En högre siffra på tiden är kortare tid, och en högre siffra på bländaren är mindre bländare, i båda fallen mörkare bild. Du kan ställa båda precis hur du vill, hur tokigt som helst eller så det blir rätt exponerat. När du närmar dig rätt exponering kommer den lilla visaren som indikerar plus och minus att närma sig mitten (0).

Det är inte någon inställning i menyerna. Om exponeringen står mycket galet, så kommer alla de små strecken vid sidan av 0 att vara tända. Om dom är tända åt höger är det underexponerat och tiden måste ställas längre eller bländaren större. Om dom står åt vänster (+) måste man minska bländaren (högre siffra) eller slutartiden (högre siffra).

luddenorberg
0

men jag kan inte ändra exponeringstegen!? DEt är det ända jag är ute efter, jag vet vad bländare och slutare är. Jag vill ändra exponeringen genom dom femton stegen man kan göra till vänster respektive höger. det är det ända som inte funkar. det blir ingen skillnad hur man än vrider. fattar ni?

Tack för svaren. L

Inkanyezi
0

Jo, jag fattar nog, och om det inte är något fel på din kamera, så kommer den att visa annat när du vrider på rattarna. Den ändrar sig inte så länge du inte närmar dig rätt exponering. Om alla små strecken åt höger är tända måste du ställa in längre tid eller större bländare eller både och. Om alla till vänster är tända måste du ställa in kortare tid eller mindre bländare eller både och.

När du närmar dig den rätta exponeringen kommer strecken successivt att slockna tills bara det i mitten är tänt, då exponeringen är inställd efter ljusmätaren. Om man vill ha mer eller mindre exponering så gör man på samma sätt som i de automatiska lägena, vrider så att det lyser något eller  några streck till vänster eller höger.

luddenorberg
0

men går det inte att bara köra helt manuellt, även fast bilden nu kanske kommer bli helt vit om det vore så? Känns som det borde gå om man nu vill köra allt manuellt

luddenorberg
0

Jaaa… Det funkar ju när man kör på S så nu fattar jag vad du mena här innan.

Men jag fattar som sagt inte varför det inte går att bestämma helt på även M.

Om vi säger att man nu vill ta en HDR bild. Kan man inte göra det nu på M eftersom detinte går att ändra?

Inkanyezi
1

Jo, visst går det att köra helt manuellt. Det gör du ju om du ställer ratten på M.

När den står på M är den manuell, och du bestämmer själv om du ska över- eller underexponera. Ljusmätaren kommer att visa när du har ställt in den för överexponering eller underexponering, men det är du som bestämmer vilken slutartid och vilken bländare som används.

Om du ska ta en HDR-bild så vill du ha allra minst två bilder med olika exponering, där den ena är ljusare och den andra mörkare. Du kan ha fler än två, men principen är densamma. Inställningarna för de olika bilderna ska balansera kring den genomsnittligt bästa exponeringen.

Låt säga att korrekt exponering ska vara 1/125 sekund bländare 11, och du ska göra tre bilder med två stegs skillnad mellan de olika bilderna. Då tar du en bild på 1/30 sekund, en på 1/125 sekund och en på 1/500 sekund, alla med bländare 11.

Bilden som har tagits med 1/30 kommer att vara helt urfrätt i högdagrarna, men har god teckning i skuggorna. Bilden tagen på 1/125 kommer att vara helt normalt exponerad, och bilden som togs på 1/500 kommer att redovisa detaljer i högdagrarna men vara helt svart i skuggpartierna. Programmet som bygger ihop bilden kommer att hämta skuggpartierna från den som exponerades längst (1/30 sek), mellantonerna från den "rätt" exponerade och högdagrarna från den som underexponerades på 1/500 sekund.

MonisN
0

Jag vet inte hur Nikon fungerar, men på min Canon EOS så finns det tre lägen på av/på sättningsknappen. Off-on-och ett streck. Om den står på on fungerar inte exponeringsmätarens plus och minusskala. Den måste stå på strecket ovanför on-läget för att man ska kunna öka/minska exponeringen.

Vet inte riktigt om det var detta du menade, men hoppas du kommer på "felet".

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

luddenorberg
0

Det verkar ha blivit en missförstånd igen. Men jag tycker jag har förklarat så noga som det bara går. ska försöka igen :P

Jag behöver alltså ingen lektion i hur man tar HDR bilder eller hur slutaren och bländaren fungerar.

Jag kör på MANUELLA läget! Jag vet hur man ställer in slutare och bländare och exponering. Alltså jag vet hur man ställer in exponeringen rent praktiskt. Men det händer ingenting då jag gör rätt på kameran! Det får mig att tro att det är någon inställning i menyerna, som jag nu inte hitter. Eller så är det bara fel på kameran. Jag undrar alltså: Kan man ställa in bländaren och slutaren som man vill ha det, sen med hjälpa av exponeringsinställningen över respektive underexponera den om jag nu vill det? Eller funkar det bara så att ljusmätaren anpassar helt själv.

Jag har kört på "shuttermode" och då funkar det att ändra hur man nu vill ha det. Och det funkar även då jag kör på aperturemode". Men då jag kör på helt Manuella inställningen (M) så funkar det inte att ändra den, utan man kan endast jobba med bländaren och slutaren för att sköta exponeringen. Mätaren visar alla steg som man ändrar men exponeringen blir densamma.

"MonisN", det är inte samma på nikon men tack för försöket :)

Hoppas ni förstår. Vet inte ens om det jag förklarar ska funka.

Det är det jag behöver veta.

Mvh L

Inkanyezi
0

Det är lite svårt att bena ut din förklaring. När du använder läget M så ställer du slutare och bländare precis som du vill. Den andra möjliga inställningen, den för kompensation, kan du inte använda i det läget. Du bestämmer exponeringen genom att ändra inställningen av slutare och bländare, och när du ändrar slutartiden eller bländaren, så kommer det att påverka de små stegen på ljusmätaren. Knappen som är märkt +/- ska du inte använda när du tar i läge M.

Hur ljusmätaren funkar beror lite på vad du har för objektiv. Jag förutsätter att du har ett objektiv som är gjort för kameran och har datakoppling till kameran. Då kommer ljusmätaren att visa plus- och minussteg när du ställer exponeringen, så att du har koll på hur kameran kommer att exponera. Om den står mot plus blir bilden ljus, om den står mot minus så blir den mörk.

Det du ändrar i manuellt läge är alltså slutartid och bländaröppning direkt. Du kan också ställa in ISO, som normalt ställs på 100 när du ställer M om du inte har gjort någon ISO-inställning.

Och det var inte för att tala om för dig hur man gör HDR-bilder som jag beskrev det mer detaljerat, det är för att det här forumet läses av många, och sånt som är lite utanför det vanliga kan vara bra att förklara så att alla förstår det.

Men jag förstår fortfarande inte vad du menar med att "inget händer".

När du ställer slutaren på en viss tid, tar den inte på den tiden då? Och när du ställer bländaren, ställer kameran inte in den bländare du har valt?

Blir bilderna bra, blir dom rätt exponerade när du har ställt in rätt?

Om du ställer en mycket längre tid än kamerans ljusmätare visar att du borde ha, blir inte bilden väldigt ljus då?

Om du minskar bländaren kraftigt eller tar med mycket kortare tid än ljusmätaren visar att man borde ha, blir inte bilden mörk då?

Som du har beskrivit det förefaller det som om kameran skulle exponera automatiskt även om du har ställt in den på M. Det borde synas i Exif vad kameran i så fall har valt för tid och bländare.

Enklaste sättet som du kan kontrollera det på är att titta i Exif. Gör en serie bilder med olika slutartid och bländare, och titta sedan på bilderna och deras information. Om slutartiden som du har ställt in är den som Exif visar, och bländaren som du har ställt in är den som Exif visar, och om bilder där du har exponerat för lite är mörka och om de där du exponerar för mycket är ljusa, då funkar allt som det ska. Om inte, ja då är det något fel. Någonstans.

Men jag gissar att du inte har förstått bruksanvisningen. Det är mycket svårt att förstå allt som står där. Så här står det om kompensering:

• Exposure compensation is available in modes P, S, and A (in mode M, only the exposure information shown in the electronic analog exposure display is affected; shutter speed and aperture do not change).

Det betyder i klartext att ingenting ska hända när du har kameran på M om du använder kompenseringsknappen. Du kan använda den, men det är en krånglig metod, för att göra de där stegen. I så fall skulle du först ställa in den ett antal steg, sedan justera bländaren eller slutaren, så att visningen hamnar på noll igen. Så gör man så klart inte, utan du struntar i knappen för kompensation och tittar bara på ljusmätaren, och justerar bländare och tid, så att du får de steg över- eller underexponering du vill ha.

Att använda den lilla knappen som är delad snett i två fält med plus och minus, är alltså meningslöst när du tar med manuella inställningar.

luddenorberg
0

Första stycket beskriver det precis. Det var bara det jag undrade. Alltså om det inte gick att använda den funktionen.

Jag tyckte jag beskrev precis, och jag förväntade mig ett svar på 2 meningar. men det blev lite utdraget pga mina dåliga förklaringar. sorry

Tack för hjälpen

Inkanyezi
0

Ja, i och för sig kan man svara med en mening, men problemet är lite större än så. Det är ju helt uppenbart att du håller på att lära dig hur kameran fungerar, och att du inte var klar över hur du ställer exponeringen och vilka medel som finns för att göra det.

Om man bortser från känslighetsinställningen (det är enklast), så finns det bara två saker som påverkar exponeringen, och det är tiden som slutaren står öppen och storleken på öppningen i objektivet. Precis de två sakerna bestämmer man själv när man tar manuellt, på läge M.

Exponeringskompensationen är inte en magisk funktion, det den gör är mycket enkelt. Den ändrar ljusmätarens känslighet, så att den mäter för högre eller lägre ISO än det som kameran använder. På så sätt kan automatiken göra bilden ljusare eller mörkare än normal exponering, genom att ändra på de två variablerna för exponering, slutare och bländare.

Och när man förstår det, så är det ganska självklart, att om man själv ställer slutare och bländare, så kommer inte kompensationsinställningen att ändra på något av de värdena. Man har ju kopplat bort automatiken. Men kameran har ju en ljusmätare, så om man vill exponera mindre eller mer, så kan man ställa in exponeringen till något annat värde på ljusmätarskalan än mitten, den som är märkt 0. Och medlen som man använder för den inställningen är slutare och bländare.

Och jag har ingen aning om varför Canon har valt att göra den där knappen för kompensation aktiv också när man har kameran på M. Det är inte intuitivt och långt ifrån hjälpsamt mot användaren. Det kan strängt taget bara bli fel om man råkar trycka på den när kameran står i manuellt läge. På kameran som jag har använder jag samma ratt för inställningarna, och när jag trycker på ratten kopplas kompensation in om jag har den i automatikläge, eller så växlar den mellan bländare eller tid varje gång jag trycker om den är manuell. Kompensationsskalan kan jag använda precis likadant vare sig jag använder automatik eller ställer manuellt. Bland hackare brukar en sådan idiotisk funktion benämnas vårta (wart) eller misfeature.

Spectabile
0

# 14 och #18 På min Canon EOS 450 D, där fungerar det manuella läget M precis så som du Inkanyezi beskriver i inlägg # 16.

Fast det kanske beror på vilken EOS-kamera man har, vad vet jag.

Inkanyezi
0

Jag gissar att det är samma på alla EOS. Bättre hade varit att koppla bort knappen för kompensation när den står på M, det borde firmware kunna fixa. Man kan ju i så fall lägga in en varning att den inte funkar vid manuellt. För den som är van att fotografera sen tidigare är det inte något problem, och det kan ha varit skälet till att ingen av teknikerna har fixat vårtan. Den finns kanske på den EOS10D som jag har använt också; eftersom jag är van och vet vad jag gör har jag aldrig kommit på idén att trycka på den där knappen när kameran står i läge M. När man är van så kommer man helt enkelt inte på idén att försöka använda "kompensation". Man ställer helt enkelt manuellt. Det är precis lika enkelt att ställa om bländaren eller slutaren ett par steg hit eller dit, och har man inte petat på +/- så ser man ju på ljusmätaren hur många steg man ändrar. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att man på 80D (och kanske fler modeller) har spegelvänt ljusmätarskalan på ett kontraintuitivt sätt med minus åt höger. På 10D ligger det åt vänster.

gurin
0

Att man kan ställa in kompensation även i manuellt läge kan verka konstigt. Nu fotar inte jag med Canon men det kan tänkas att med en blixt på så kan det omvandlas till blixtkompensation. Kanske.

När jag "raggarfotar" med blixt inomhus använder jag M ställer in godtyckligt och låter blixten automatiskt pumpa ut så mycket ljus så att det blir lämplig exponering. Tycker jag inte att det blir bra så ändrar jag kompensationen på blixten, men det går också att göra på huset.

mvh/gurin

Spectabile
0

Mitt inlägg nr #19 kanske var en dålig förklaring, eller snarare var det ingen förklaring alls. Så jag känner att jag bör precisera vad som händer på min Canon EOS-kamera i läge M så att inget missförstånd uppstår.

Det jag kan göra i M-läget är att välja bländare och slutare. Exponeringskompensationen är inte aktiverat på så sätt att jag även kan ändra den.

Däremot om jag väljer bländare/slutartid helt tokigt så ändrar sig exponeringskompensationen automatiskt till plus eller minus beroende på vad som krävs för just det bländartal/slutartid som jag ställt in kameran på.

Hoppas att jag har lyckats förklara så att alla förstår hur jag menar.

Inkanyezi
0

Det var ett tag sen jag hade den där EOS 10 i mina nypor, så jag kan inte säkert säga vad som eventuellt händer om man skulle få för sig att trycka på knappen för kompensering. Men det där som rör sig när man ställer slutartid och bländare, det är ju indikeringen för ljusmätning, så det är tämligen enkelt att förstå hur det hänger ihop. Om man ställer in så att kameran släpper in mindre ljus, så flyttar sig markeringen mot minus, och om man ställer in så att den släpper in mer ljus, så flyttar den sig mot plus. Så är det på alla kameror som jag har använt.

Men jag blev lite konfunderad över att EOS 80D har den knappen aktiv; när man trycker in den så förskjuts exponeringsmätarens visning, som om man hade ändrat ISO, fast man inte gör det. Precis som TS säger händer ingenting, förutom att ljusmätaren visar annorlunda när man drar på hjulet. Och jag tycker att det är fullkomligt idiotiskt att det är på det viset.

En annan sak som jag tycker att dom har gjort dåligt på den modellen, och jag vet inte hur många mer, är att dom har bytt sida för plus och minus. Intuitivt vill vi gärna ha en ökning åt höger och en minskning åt vänster, och så är det på nästan alla kameror, inklusive EOS 10D. Av outgrundlig anledning har man gjort tvärtom på EOS 80D. Kanske det är annorlunda i länder där man skriver från höger till vänster, men när nu nästan alla kameror som har en ljusmätare visar ljusare åt höger och mörkare åt vänster, då undrar man varför någonstans i Canons historia, någon har kommit på den briljanta idén att göra ljusmätaren tvärtom. Jag ser att Canon inte är ensamma om det, också Nikon D50 har skalan åt det hållet, men t.ex. Canon EOS 1000D har den åt det vanligare hållet.

En normalt funtad och driven fotograf försöker naturligtvis inte medvetet använda knappen för kompensering vid manuell inställning, men dessvärre kan man ju råka komma åt den av misstag, och då kommer ju mätaren att visa fel när man återgår till att ändra slutaren (om den inte återgår till normalläge när man trycker en gång till på +/-). Det framgår inte av manualen hur den beter sig om man har ändrat ljusmätaren med kompenseringen. Kanske måste man ställa den på ett autoläge igen för att kunna ställa tillbaka ljusmätaren i normalläget? Det framgår inte heller i någon av manualerna som jag har till diverse Canon och Nikon kameror om man måste hålla in knappen eller om den har växlande funktion.

Det här är ett av problemen som hänger ihop med brist på standardisering. Precis som en bil har gaspedalen till höger och bromspedalen i mitten, och de båda har kraftigare verkan när man trycker ner dem, borde så småningom kameror också få sina kontroller på ett sånt sätt att en fotograf ska kunna skifta kamera och använda samma handgrepp för samma funktion. Så var det i stort sett förr, och jag begriper inte varför det inte kan vara så nu, när det är mycket enklare att bestämma plats och beteende för funktionerna.