Trasig kamera
Jag vet inte riktigt om dethär är rätt sajt för dethär men har en fråga.
Har tappat min Konica Minolta DiMAGE X60 i golvet. Nu visar den bara svart skärm och tar svarta bilder.
Någon som vet vad som kan ha hänt i kameran och om det går att fixa?
Ska ha hamsterbebisar i veckan och vill ju gärna kunna ta snygga bilder.
Värd på Choklad iFokus
Har samma problem med min X60, min lillebror lånade den och tog foton. Dagen efter då jag skulle ha den så blev alla bilder svarta. Han hävdar att den inte skadats men man vet ju aldrig.
Är det slutaren eller något som hängt sig kvar och går det återställa på något sätt? Tacksam för svar i denna tråd.

1 # testa med att ta bort objektiven från kamerar.
Sen testa ta kort ''utan objektiv'' kolla om '' spegel'' öppnar sig när du trycker på knappen.
är du mer vad jag menar ?
om spelgel inte öppnar sig då har du förklaringen varför alla bilderna är så svarta
Tråden är gammal och inaktuell, har skaffat en ny kamera och allt :)
Värd på Choklad iFokus
Det är en liten digitalkamera så blir lite svårt tror jag.
Fortsätter gärna tråden då det är den kameran jag har och möjligen samma problem som du hade Ebba-A. Vill gärna behålla den kameran ett tag till :)
#4 Fortsätt på ni :) Finns säkert många som har samma problem.
Värd på Choklad iFokus

Juuu… jag får svarta bilder (Canon eos 1000d köpt på tradera)
är det dyrt att fixa spegeln på verkstan?? någon som vet??

Det blir nog verkstaden som får avgöra vilket felet är, hur komplext och vad det kommer att kosta. Canons egen verkstad tar 400:- för kostnadsförslag. Reparation kostar sällan under ca 1200:- men kan vara avsevärt dyrare. De flesta reparationer ligger i intervallet 2000:- till 3000:-

Ojojoj….
inte billigt det inte! kanske skall köpa en ny … kostar 4999 på experten.
suck…..Canon har väl verkstad bara i Malmö?
(jag bor i Stockholm)
tack för det snabba svaret, förresten

I Stockholm lämnar man in på ett ställe i Solna där dom har ett kontor.
Men i det läget skulle jag ta med mig kameran till Sergel Foto på Mäster Samuelsgatan (mellan Drottninggatan och Slöjdgatan) och tala med Raimo. Det finns fler verkstäder som kan laga Canon, och det kan bli billigare.
Och inte vet jag hur inlägget hamnade i den här tråden…

oooh tack för tipset!
drar till Raimo i morgon på lunch!
tror inte jag vågar pilla på spegeln själv