Fotoutrustning
Hej, jag vill ställa en fråga!
Jag är nybörjare på systemkameror och har nu fått möjlighet att köpa nedanstående paket för 13500:-
Är det ett bra pris för denna utrustning?
Och framför allt - är det en utrustning som jag som nybörjare kan starta med - eller är den väl avancerad?
Kamerahus: Canon 40D
Objektiv 1: Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM + Soligor UV-filter
Objektiv 2: Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6 till Canon AF
Objektiv 3: Tamron SP AF 11-18mm, F/4.5-5.6, Di II LD Aspherical [IF]
Blixt: Canon SpeedLite 430EX
Nja det beror helt enkelt om du har en grund att stå på eller inte, för Canon EOS 40D vänder sig till avancerade fotografer o halvproffessionella. Ett helt nytt hus kostar idag mellan 6000 - 13000. Objektiven kan jag inte alls bedömma i sig, men det kan säkert andra härinne. Dock är det inte speciellt ljusstarka objektiv o var rätt beg. pris ligger på hela kittet vet jag helt enkelt inte, men ändå är det i mina ögon lite dyrt med tanke på vad man kan få ett helt nytt hus för idag, men det är möjligt att om objektiven anses vara bra att det motivera priset, men jag hade nog inte velat ge mer än 10000 max 11000 för kitet
Jag kan inte heller, precis som #1, säga något om objektiven. Men i det stora hela låter det som ett riktigt bra paket till ett bra pris. Men det är så att 40D är egentligen ingen nybörjarkamera. Jag är ganska osäker på om den har några autolägen alls. Om den har autolägen så är det självklart att den funkar som nybörjarkamera, men som sagt, jag är osäker. Jag tycker att du ska fråga det. har den inga autolägen så tror jag inte att den passar dig som nybörjare, dvs om du inte verkligen känner att du har en del koll på manuellt redan och tror att du kan fixa det.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Visst finns det automatiska lägen på den, program, slutarautomatik och bländarautomatik.
Det finns en bruksanvisning på:
http://media.the-digital-picture.com/Owners-Manuals/Canon-EOS-40D-Manual.pdf
Finns så klart att hämta på en massa andra ställen också.
Det är en bra kamera, och jag tycker att priset är vettigt för det paketet. Det täcker i stort sett allt man behöver för ganska lång tid.
#3: Programautomatik, slutarautomatik och bländarautomatik är inga autolägen, det är olika manuella lägen. De kan förvissa vara något lättare att kontrollera än det helt manuella läget, men de är inte autolägen. Till autolägen räknas t.ex. sport, porträtt, landskap, m.m. De manuella lägena, P, Av, och Tv kräver ändå att man kan en del om fotografering, hur man ställer in de olika faktorna för att få bra ljus m.m. i bilden.
De här lägena som vi pratar om kan vara ganska lätta att lära sig och när man väl kan dem så behöver de inte vara så komplicerade. Men de är inga "bara-tryck-på-avtryckaren"-lägen som de "riktiga" autolägena är.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Vi har nog lite olika uppfattning om vad som är automatiskt och vad som är manuellt.
P, program, är definitivt ett automatiskt läge som är bara titta och tryck.
De första automatiska spegelreflexkamerorna hade i regel slutarautomatik, undantaget var Konica som hade bländarautomatik. Att man numera kallar bländarautomatiken slutarförval och slutarautomatiken bländarförval gör dem inte mindre automatiska.Det är ju kameran som mäter ljuset och anpassar sig efter det, och som också ställer in skärpan.
Så i min föreställningsvärld finns bara ett manuellt läge, M, där man måste ställa in både slutare och tid, förutom ISO. Många kameror ställer ISO automatiskt vid de andra lägena, och om bländaren inte räcker så tar kameran till lägre eller högre ISO när man har slutarförval (Tv).
Så det går jättebra att bara titta och trycka med den där kameran, även om den kanske inte har allt lullull som finns på de billigare kamerorna (jag skulle själv helst slippa det).
I bruksanvisningen står det så här om exponeringskontroll:
- Program AE (Full Auto, Portrait, Landscape, Close-up, Sports, Night Portrait, Flash Off, Program), shutter-priority AE, aperture-priority AE, depth-of-field AE, manual exposure, E-TTL II autoflash
Så vi kan nog utgå ifrån att kameran har de där andra programmen också.
#5: Jag tvivlar på att 40D ställer in ISO själv vid Av och Tv, det gör i alla fall inte min 400D, men det kan ju vara olika, vad vet jag?
För dig kanske det bara finns ett manuellt läge, men man brukar allmänt säga att Av, Tv och P (eller liknande) är manuella lägen då kameran oftast endast ställer in slutare och bländare själv. Men ja, du har en poäng i att de inte är som det helmanuella läget M. Men de är fortfarande långt ifrån de andra automatiska lägena.
#0: Förlåt att diskussionen svävar ut väldigt mycket. Jag ska framöver försöka hålla mig till ämnet, nu när vi har fakta på att 40D har de automatiska lägena som jag var osäker på om den hade. Då tycker jag att det verkar som ett bra köp, det paketet du fått möjlighet till.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Har inte 40D automatläge dvs. auto, sport, poträtt osv ?
#7: I #5 är det konstaterat att ja, det har den. :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Nja från början räknades Tv o Av som halvautomatik o manuellt innebar just att man ställde alla variabler själv. Idag räknar dock många Av o Tv som manuella lägen, men jag tillhör ff. dem som räknar dessa lägen som halvautoläge.

#8 ursäkta läste lite halvdåligt ;)
Tack för era synpunkter!
Jag har bestämt mig för Att inte köpa paketet Då jag troligtvis Int Behöver ha alla objektiven.
Nu lutar det mer åt Att jag köper mig en Canon EOS 450D. Den modellen Verkar Vara mer passande som nybörjarkamera. 
"11
Tror att Canon EOS 450D som du nu kan få till ett bra pris blir väldigt bra för Dig:)
Nu har jag köpt min kamera! Efter många turer fram och tillbaka bestämde jag mig till sist för en 500D!
Jag är jättenöjd med den kameran. 

Vad bra det är viktigt att känna för sin kamera…tänk på att du köper ett system och inte en kamera…
"13
Lycka till med Din fina 500 D
Mvh
Christer
Tack Christer5!
…och visst "bildochfoto"… jag ska framöver tänka på att det INTE är en kamera jag köpt (hupp) utan ett det bara är ett system…
*S*