Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1345 ggr
[Mharya]
0

Fotohjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag är en 14 årig tjej som älskar att fota. En av mina största drömmar är att bli fotograf. Jag fick en systemkamera i julklapp en Canon EOS 1000D. Jag känner att jag inte riktigt kommer frammåt i min fotografering. Jag står still, så nu fotar jag inte alls lika mycket. Fattar inte hur alla kan fotografera så bra, jag kommer aldrig frammåt. Jag har även bara ett objektiv, inget stativ eller annat, Har inte råd. Men det ska ju gå att fotografera endå. Så nu vill jag gärna ha lite tips på hur man kan fota bättre. Dela gärna även med dig av dina personliga tips. Skriv hur jag ska komma igång med fotograferingen, vart ska jag börja?

Ge gärna kritik på bilden

Fototokan
0

Om du vill komma framåt så är mitt tipps att du pluggar in hur du ställer om bländare, slutartid, ISO- tal och sådant Manuellt, kan man det går allt mycket lättare.

Om du redan kan det skulle jag gå in på olika sidor och forum som detta och kolla på olika bilder och se vad du tycker om och inte sedan bara gå ut och foto och exprementera med massor med olika inställningar.

Här är en till bra sida man kan kolla om man vill ha insperation www.fotosidan.se

Lycka till! Skrattande

[Mharya]
0

Vart kan man läsa om sådant, har läst en hel del i "Digital foto för alla" men till deras måste man ha massa utrustning?

Tack så mycket i alla fall. :)

Inkanyezi
0

Sant att man förstår lite mer om tekniken bakom fotot när man lär sig om slutare, bländare och ISO, men det är inte det viktigaste för att ta bilder.

Egentligen handlar det väldigt mycket om att öva. Öva på att se, och att utnyttja ljuset. Se former, färger och ljusspel, och uppfatta hur det kan bygga bilden. Ta massor av bilder; saker som ser intressanta ut, sånt som du själv är intresserad av. Titta sedan på bilderna, och om det är något som inte blev bra, fråga till exempel här vad det var som gick fel.

I början kan man gott låta kameran sköta allt, helautomatiskt. Dom tekniska detaljerna har inte så mycket med bildkänslan att göra; det är mest för vissa bilder som man behöver veta hur olika saker funkar, till exempel hur man kan få bakgrunden att "lösas upp" i oskärpa, eller hur man får rinnande vatten att se så där mjukt ut som man kan se på vissa bilder.

Titta också mycket på andras bilder. Inte bara fotografier, man kan lära sig en hel del om bilder genom att titta på målningar också. Fundera över ljusspelet och hur de olika bildelementen för blicken in i bilden.

Och var inte rädd för att experimentera.

Deklol
0

håller inte med #4

Det var först när jag lärde mig ISO, bländare, slutare och Vitbalans som mina bilder började se bra ut. Rekommenderar starkt att du pluggar på det och lär dig, det är väldigt viktigt om du vill FRAMMÅT.

Kan tilläggas att vinkeln du fotograferar ifrån är också en avgörande faktor om bilden ska vara intressant eller tråkig. Va inte rädd för att kräla omkring på marken eller klättar upp någonstans. Man vill oftast inte se föremål på bilder från samma tråkiga vinkel man alltid ser dom.

Att köra auto-läget och fota allt man ser rakt upp och ner = tråkiga bilder.

Lycka till :)

//Dek
www.dek.nu