Starta företag
Nu i slutet på året/början på nästa år kommer jag att få in en summa från en konstnär som stal min bild som överstiger 18 199:- (som är summan man får tjäna under 2009 utan att skatta). Detta gör ju att allt jag i fortsättningen tjänar kommer att vara svarta pengar om jag inte börjar skatta.
Eftersom jag är 16 får jag med målsmans tillstånd starta eget företag. Har funderat på om jag helt enkelt borde passa på att göra det nu när jag ändå överstiger summan och hade tänkt göra det om 2 år? Det borde väl göra det hela enklare för mig?
Dela gärna med er av era tankar om eget fotoföretag! Någon med bra webbsidor där man kan läsa mer om att starta eget? :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
kommer du som 16 år tjäna så mycket mer detta året?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Attlid
Vad bra att du fick betalt till slut för stölden av din bild.
Du måste inte starta företag bara för att du kommer att tjäna mer pengar. Det du dock måste göra är att deklarera.
Det kanske är bättre att ställa frågan på startaeget.ifokus
mvh/gurin
Jag tjänar lite på hemsideförsäljning höst/vintersäsong, vår och sommar är jag ute och fotograferar och tjänar på det.
Så mycket mer detta året blir det väl inte men jag kommer ju fortfarande behöva skatta när jag får in klumpsumman efter att ha fakturerat konstnären och då kanske det är likabra att starta nu våren 2010 så jag får F-skatt?
#2 Har inte fått betalt ännu men har varit i kontakt bildombudsmannen som kan hjälpa mig och han har sagt lite siffror osv. Tack, men frågan är - är det inte bättre att starta eget när jag ändå tänkt göra det inom en relativt snar framtid? Då blir det ju även enklare för mig att fakturera mina kunder + sälja foton till tidningar (som jag gör ganska ofta).
Tänker jag fel?
Nej du tänker inte fel. Har du ändå tänkt börja så är det bara att köra igång. Tänk bara på att det i dag är löpande bokföring som gäller för alla. Den gamla hederliga enkla N1 blanketten är borta så alla tvingas att göra bokslut.
Det som är bra med att börja i tid är att du medan du bygger upp din fotoutrustning också kan få in den i bokföringen på ett naturligt sätt. De underskott som uppstår nu kan du rulla framför dig och kvitta mot framtida vinster.
Ja jag är en pessimistisk typ. Underskott uppstår lätt när man räknar ihop alla kostnader.
mvh/gurin

Uppväg det du tjänar mot nyinvesteringar…så kan du lungt starta ett nytt företag….
Men foto är en hård bransch har jag lärt mig den hårda vägen…

Just det spara alla kvitton och tänk på bokföringen..
Eller så skattar du för det helt enkelt :P
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Tack för tankar och åsikter!
#7 Skattar för vad? Klumpsumman jag får in? Ja, det gör jag ju självklart, men sedan måste jag ju skatta på allt jag tjänar resten av livet så att säga. Då kan man ju göra det enklare för sig och starta företag direkt :P
#8 Men om jag inte har fattat det helt fel så behöver du bara skatta för det som går över 18.200 ?
/ ElinH
#9 Såfort man kommit över 18199:- intjänade under 2009 (totalt) måste man skatta på allt man tjänar i fortsättningen.
#10 Nääe, vad ruttet! Då förstår jag varför du resonerar som du gör!
/ ElinH

#10 i fortsättningen under 2009 väl? när det blir 2010 nollställs det igen vad jag har förstått.
jag har jobbat och betalat full skatt och vid deklarationen har jag fått tillbaka skatten för de första 18200 jag tjänade
#12 Nollställs det varje år? Det visste jag inte, har du någon källa/länk där man kan läsa mer? :) Jag läser företagsekonomi och min lärare sa att när man överskridit den summan är det dags att börja skatta, så jag uppfattade det så.

#13 nej tyvärr ingen källa, det var något jag tog för givet. ett år jobbade jag extra på mcdonalds och tjänade mer än det där beloppet och då fick jag skatta på det som överskred. året efter jobbade jag på clas ohlson och då fick jag tillbaka skatten för 18200 vid deklarationen.
Det stod visserligen inte att det var just därför jag fick tillbaka, jag bara antog det eftersom beloppen stämde överens.
skatteverkets hemsida är ju så lullig, man kanske skulle ringa dem och fråga rakt ut?
I Sverige beskattas vi på årsbasis. Varje år en ny deklaration. I deklarationen har vi rätt till avdrag för inkomsternas förvärvande samt ett grundavdrag och på senare tid jobbskatteavdrag samt några nya sakar som Rotavdrag och pigavdra med flera. Dessa får man dra av varje år.
Det betyder att det inte utgår någon skatt på inkomster som underskrider dessa avdrag.
Den springande punkten här är egentligen den om att lämna deklaration. Grundregeln är att alla som har inkomster ska lämna en deklaration. Men skatteverket förväntar sig inte att alla 16-åringar ska göra det, eftersom de flesta då ännu inte har börjat få några inkomster. Men har man väl lämnat en så förväntar de sig att så också sker även nästa år.
Den springade punkten för oss som har inkomst av det som vi alla fall tycker är så roligt att vi gör det vare sig vi tjänar pengar eller inte är om vi ska starta ett bolag eller ej. (Att vi ska ta upp intkomsterna i deklarationen är en självklarhet.) Nackdelen är att det kostar tid i form av pappersarbete, fördelen är att vi i detta fall på ett självklart sätt kan dra av fotoutrustning, resor med mera. Vilket gör att vi kan ha betydligt högre intäkter utan att skatt utgår.
Man kan tjäna pengar på hobbyverksamhet också men då är det inte lika självklart att avdragen går igenom. Dessutom är fotoutrustningen många gånger så dyr att den betraktas som inventarier och ska då skrivas av på ett antal år.
Nackelen för de flesta av oss är att vi åker ur trygghetssystemen när vi startar bolag. Det kan vara ett stort problem om foto bara är en sidoverksamhet, eller hobby. Har man inte kommit in i trygghetssystemen vilket knappast en 16åring har så spelar detta ingen roll.
Ta kontakt med skattekontoret och be att få prata med någon och hör vad de tycker. Glöm dock inte att det är vad den personen tycker. En annan person på samma myndighet kan tycka något annat. Och få ett så kallat förhandsbesked är idag nästan omöjligt.
mvh/gurin