hjälp kring fotoutrustning
Hej, jag är en amatör fotograf som har tänkt mig införskaffa ett stativ och närbildslins.
Har därför lite frågor,
Vilken närbildslins borde jag välja och vad är skillnaden mellan dessa?
Närbildslins +2
närbildslins +4
Tror ni att detta stativ duger, om de bara är till för att "lära mig använda ett stativ"?
hama Stativ star 62, 300:-
(vet inte om biden på stativet kom med, tog de som bifoga fil)

När det gäller linserna så beror det ju på hur nära ditt objektiv kan fokusera utan lins. Om det fokuserar till ungefär en halv meter, så fyller +2 i mellan ½ m och 25 cm från linsen. +4 går från 25 cm ner till ungefär 17 cm från linsen. Vilken avbildningsskala det blir beror på brännvidden.
Om objektivet som du ska använda dem med fokuserar till ungefär 30 cm utan lins så har du ingen användning för +2 dioptrier, utan det räcker med +4, och då går den från 25 cm från linsen ner till nånstans mellan 12 och 15 cm från linsen. Hela zoomomfånget kan användas, så man kan ställa storleken med zoomen.
Och så beror det på objektivet. Vid 55 mm brännvidd med +4 och så nära man kan komma, får man med lite mer än ett frimärke, kanske som en halv tändsticksask ungefär. Om det är en längre brännvidd så blir det större avbildningsskala.
stativet suger. syrran har ett. Har varit en tråd om det stativet innan, proav sök
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
När det gäller stativ så är det bästa att åka till fotoaffär och känna på det. Med ett lätt stativ som dessutom inte är stabilt i övrigt blir det väldigt svårt att använda till att få skarpa bilder.
Men har man en låg budget kan det kanske fungera inomhus där det inte blåser.
Sedan är det bättre med ett kulhuvud istället för videhuvud som är med på det stativ du visar på bilden.
Men det är ju även så att ett kulhuvud som fungerar bra inte är så billiga.
Det bästa man kan göra är att köpa ett stativkit med huvud man kommer då lite billigare undan.
Allt beror på vilka krav man har.