hjälp kring fotoutrustning
Hej, jag är en amatör fotograf som har tänkt mig införskaffa ett stativ och närbildslins.
Har därför lite frågor,
Vilken närbildslins borde jag välja och vad är skillnaden mellan dessa?
Närbildslins +2
närbildslins +4
Tror ni att detta stativ duger, om de bara är till för att "lära mig använda ett stativ"?
hama Stativ star 62, 300:-
(vet inte om biden på stativet kom med, tog de som bifoga fil)

När det gäller linserna så beror det ju på hur nära ditt objektiv kan fokusera utan lins. Om det fokuserar till ungefär en halv meter, så fyller +2 i mellan ½ m och 25 cm från linsen. +4 går från 25 cm ner till ungefär 17 cm från linsen. Vilken avbildningsskala det blir beror på brännvidden.
Om objektivet som du ska använda dem med fokuserar till ungefär 30 cm utan lins så har du ingen användning för +2 dioptrier, utan det räcker med +4, och då går den från 25 cm från linsen ner till nånstans mellan 12 och 15 cm från linsen. Hela zoomomfånget kan användas, så man kan ställa storleken med zoomen.
Och så beror det på objektivet. Vid 55 mm brännvidd med +4 och så nära man kan komma, får man med lite mer än ett frimärke, kanske som en halv tändsticksask ungefär. Om det är en längre brännvidd så blir det större avbildningsskala.
stativet suger. syrran har ett. Har varit en tråd om det stativet innan, proav sök
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
När det gäller stativ så är det bästa att åka till fotoaffär och känna på det. Med ett lätt stativ som dessutom inte är stabilt i övrigt blir det väldigt svårt att använda till att få skarpa bilder.
Men har man en låg budget kan det kanske fungera inomhus där det inte blåser.
Sedan är det bättre med ett kulhuvud istället för videhuvud som är med på det stativ du visar på bilden.
Men det är ju även så att ett kulhuvud som fungerar bra inte är så billiga.
Det bästa man kan göra är att köpa ett stativkit med huvud man kommer då lite billigare undan.
Allt beror på vilka krav man har.
Men som sagt om man har en låg budget så får man uppgradera sig till något bättre längre fram.

Jag skrev samma sak i förra tråden.
Jag har ett sådant stativ. Det enda det duger till är att hålla upp mitt fågelbord.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Jag försökte att säga det på ett fint sätt

Hama har lyckats att exponera sitt varumärke och inleder folk att tro att det andas Tysk kvalité.
Sanningen är att flera av produkterna tillverkas av underbetalda riskonsumenter på andra sidan jordklotet. Dessa produkter finner man under flera olika varumärken.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Att köpa sin utrustning på nätet är ju ett bra sätt att enkelt och till ett bra pris köpa sin utrustning.
Att fråga andra vad dom tycker om en viss utrustning kan vara bra för ett brett utlåtande (om många svarar) men det bästa tror jag är att få möjlighet att se och känna på produkten och vänder man sig till en bra fotoshop så kan man ju diskutera produkten på plats.
Man kan ofta få ett bra pris hos en riktig fotoaffär.
Det är riktigt att Hama finns med överallt som exempel Tradera där man säljer dessa billiga stativ,det är säkert många som känner sig lurade i sitt val av stativ.

Mitt tips: Gå till en fotokunnig affär och fråga om linserna och passa på att kolla på stativen och har efter hur pass användbara dem är. Men framförallt, gå efter egen magkänsla gällande stativ. Blir oftast rätt då istället för att gå på vad butiken säger. Det är efter dina behov dem ska gå efter och du vet dem bäst.

Vet inte om tipset i #8 kan funka. De flesta affärer jag har varit inne i har bara dåliga stativ, om ens alls några stativ. Foto Video på Herkulesgatan i Stockholm har bra stativ, och det finns säkert en eller annan affär till, men det mesta i stativväg i branschen är skräp.
Det går att använda skräpstativ också, jag gör det, men inte med systemkameran. Om det är lagom vindstilla och man inte rör kameran när den löser ut och kameran inte är för tung för stativet, så kan man faktiskt använda ett rätt rackligt stativ. Men om man vill kunna hålla en hand på kameran och trycka av med knappen, då behöver man ett bättre stativ. Och de ynkliga stativ som faktiskt kan bära en kompaktkamera kan vara helt värdelösa till en systemkamera.
Så som alltid är det avvägningar. Jag använder ett lätt och ganska rangligt stativ emellanåt till kompaktkameran, av det enkla skälet att det kan vara med i ryggsäcken utan att besvära mig. Men jag har ett par riktiga stativ också. Om jag skulle ha bara ett enda stativ, så skulle jag inte välja ett rangligt. Medan jag använde kameror för film hade jag länge bara ett stativ, ett Gitzo Reporter, som jag har haft i kanske fyrtio år eller så och fortfarande använder ibland. Det är ett bra stativ, men jag tror inte att det vore vad jag i första hand skulle titta på om jag var ute efter ett stativ idag. Jag skulle nog hellre ha ett Stabil.
"9
Förmodligen inget för en nybörjare dessa trästativ, den som startade tråden frågade på ett stativ för 300:-.
Han behöver inget proffsstativ att börja med.

Och som alltid, det är en fråga om vad man behöver. Kanske det är att skjuta över målet att skaffa ett riktigt stadigt stativ. De enklare stativen funkar för att ta exempelvis när man själv vill vara med i bilden och använder självutlösare.
Om man tar det där Hama-stativet som exempel, så blir det ganska mycket stadigare om man dels hänger något, kanske en väska, på kroken undertill, och om man inte drar upp pelaren så är det då relativt stabilt. Det som kanske är lite si och så är huvudet, som inte har så mjuk rörelse att det är lätt att justera in exakt, men om det är någotsånär vindstilla och man tar med självutlösare så funkar det säkert.
En annan sak med billigare stativ är att de inte är så hållbara. Mitt Gitzo har jag haft i ungefär fyrtio år, och ibland har jag använt det ganska hårt, och det är fortfarande mycket bra. Jag har sett många exempel på billigare stativ, där låsen man knäpper fast benen med har gått sönder, eller stativhuvuden av plast som har spruckit och annat liknande. Om man har ett billigt stativ, så måste man antagligen vara ganska försiktig med det.

Bra råd annars är ett manfrotto stativ billigt. Jag funderar själv köpa ett lättare just nu…det gamla har blivit litet tungt