En fotografs domännamn
Vilken sorts domännamn tycker ni passar bäst för en fotograf?
Många har sina namn i domännamnet (pellesfoto.se, fotografpia.se, ohlson.se och liknande). Andra har generiska namn som fotostudion.se, naturfoto.se och fotografen.se. Ytterligare en del har namn som lumiere.se eller blipix.se.
Vilken typ av namn tycker ni ger bäst intryck?
Vänliga hälsningar
Niklas

Svårt! Men om man är fotograf så är det sig själv (och ens foton) man vill marknadsföra så då kanske något som anspelar på namnet passar bäst? Eller om man har en speciell inriktning så kan man ju använda sig av det, tex naturfoto.se.
Eller varför inte två domäner, en som innehåller ditt namn, där du visar upp din portfolio och en domän där du marknadsför dina tjänster. Dvs en artistisk och en kapitalistisk. :) Den artistiska sajten är ju den du visar för hugade spekulanter…och när de vill anlita dina tjänster eller köpa ett foto, ja då skickar du dem länken till den andra sajten…
Oskar

#0: Om du vill vara yrkesfotograf och marknadsföra dig själv är det nog namnet man ska ha som varumärke. Det gäller nog att skapa en unik känsla som är din person och ditt arbete,,,
Är man flera i ett företag tillsammans är det nog bättre att ha ett namn på firman som man då marknadsför efter vad man har för fördelar…
Jag tror man skall välja, antingen sitt namn eller sitt firmanamn, det viktiga är att det är ett namn man profilerar sig med. Väljer man firmanamnet, bör man ha det med på hemsida, på visitkort osv osv. Väljer man ett firmanamn med första bokstav som kommer tidigt i alfabetet, hittas man snabbare i telefonkataloger osv (om folk bara söker på en "fotograf" t.ex) (finns förvisso katalogtjänster där man kan betala för tidig träff osv).
Jag tror det är viktigt att inte göra för långa namn, det skall vara enkelt att hitta.
Har man ett svårstavat namn, kanske man skall satsa på firmanamnet istället för sitt fotografnamn.
Sen skall man slutligen se upp med klassiska misstag som förkortningar osv.
AF, vad tänker ni på (utöver autofoks?) När jag för x antal år sedan var arbetslös var AF synonymt med arbetsförmedlingen för mig. www.af.se går till Ångpanneföreningen och inte Arbetsförmedlingen (som har www.ams.se).
www.horby.se är inte en by för "glädjeflickor", utan en skånsk kommuns hemsida…
Sen bör man ju fundera på vilket eller hur många domännamn man skall ha. (.se .com .fi .org osv os).
mvh Martin

Många stora fotografer använder sitt namn som varunamn. Jag tror de flesta artister väljer att ha sitt namn som produktnamn. För mig kändes det rätt naturligt och använda mitt namn.
Hälsningar
Robert
#4 håller med! Jag har också förnamnefternamn.com
Tack för alla svar!
För att göra det lite enklare för mig har jag omformulerat frågan och utformat den som en undersökning. Du hittar den här:
Vänliga hälsningar
Niklas