Bilars reg nr.
Måste man redigera bort bilars registreringsnummer på bilder?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Generellt behöver du nog inte det men det brukar upskattas av dem som har lite häftigare bilar.
/Mattias

På utställningar och tävlingar har fordonsägaren aktivt valt att exponera sitt fordon. Då tycker jag det är ok att registreringsskylten är oredigerad.
Fotograferar man fordon i annan miljö tycker jag att det är god sed att redigera registreringsskylten.
Genom transportstyrelsens register kan illvilliga personer lätt få reda på fordonets hemvist och få tillgång till en reservdelsdepå, eller i värsta fall stjäla hela fordonet.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Men det är ingen lag på att man måste? Utan frivilligt?
Solbackens kaniner

Nej. Det är ingen lag att redigera. Skyltarna visas ju i daglig trafik.
Här är för övrigt en bild på min egen nummerskylt. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tack för svar! :) Det var nämligen en kille som sa att jag begick lagbrott när jag la ut en bild på en bil där man ser regskylten.
Solbackens kaniner

nej du gör absolut inget lagbrott av att sätta ut bilen med reggnumret kvar….
däremot kan en del ta det som stötande när bilen är värd en del, då dom anser att risken för att folk kollar upp vart bilen finns ökar…
när vi höll på med utställning så hade vi inga reggplåtar på bilen alls….. dels är det inte snyggt!
och dels så vill man inte ha alltför många snokandes runt lokalen…. men nått lagbrott är det då inte att visa reggplåten!

#7 aldrig hört förut att det ska vara ett lagbrott… med tanke på hur många bilder på reggnummer som visas i bilsport m.m….
lustigt om det vore olagligt….. men kanske ska ringa farbror blå och höra så man vet till hundra procent vad som gäller och hur det kan tolkas…. men lagbrott, nej jag har då inte hört det förut som sagt och svårt att tänka mej, då gör ju i princip hela sverige lagbrott……
Kan lägga till att han är 18.
Solbackens kaniner

#9 mmm nej jag tycker det låter för lustigt… hållt på med bilar i flera år och aldrig hört att jag inte får publicera bilde från mässor med reggplåtarna… nej… det där köper jag inte!
fråga i vilken paragraf det står!! haha
I geografiska informationssystem menar Datainspektionen på att det är ett brott mot PUL att publicera gatubilder med identifierbara personer och/eller registreringsskyltar till fordon.
Rent allmänt menar Datainspektionen på att registreringsskyltar är en personuppgift då det från skylten går att enkelt ta fram vem som äger bilen. Datainspektionen menar dock på att de flesta publiceringarna av registreringsskyltarna inte är olagliga, då det inte är olagligt förutsatt att bilden inte är kränkande.På aktuell bild så är det lite oklart vad som har hänt, men är det en trafikolycka så skulle det möjligen kunna ses som kränkande att man kör av vägen. Här är desstuom ett par personer som är klart identiferbara på bilden. Jag tror att den här bilden är klart på gränsen. Men - å andra sidan - är bilen inte körd i diket utan parkerad så kanske kränkningen faller?
mvh Martin
Jag fotar för det mesta trafikolyckor och för mig är det en självklarhet att redigera bilden så att inte reg. plåten syns så att det inte går att härleda till vem som äger bilen. Detta gäller även personer som är med i en sådan bild.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#12 Det är, i mitt tycke, ett gott vett&etikett.
mvh Martin
Det är en skillnad på vad man får göra lagligt och vad man bör göra etiskt. Eftersom det inte är ett större jobb att ta bort numret så varför inte göra det.
Tills sist handlar det om att vi fotografer måste se till att myndigheterna inte har någon anledning att skapa lagar mot att få fota relativt fritt.
Som vi alla vet har man skapat frihetskränkande lagar med terrorism som svepskäl.
#13 Tyvärr finns det fotografer som struntar i det.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek