Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 916 ggr
jessi_twini
0

Close-up set säljes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska nu sälja mitt close-up set då jag inte andvänder det. Har inte använt det mycket. Som nytt.

Pris: 500:-

Nypris: 699:-

jessi_twini
0

putt

Siggen
0

Brorsan köpte liknande set (macrofilter) för 180kr på ebay, de kom från japan eller så tror jag. Det ser ut likadant som dina, och det var +1, +2, +4 och +10 om jag minns rätt, det var i alla fall +10. Har själv använt och funkade väldigt bra, hur kunde då din kosta 699? :O Kan ditt vara mer avancerat?

Ursäkta om jag ställer dessa frågor i din till salu-tråd, men jag blev lite nyfiken nu vad skillnaden kan vara… Någon som vet?

Mvh Sigrid

jessi_twini
0

180? Billigt! Hmm.. Jag vet inte. Jag tycker dom är jätte dåliga. Jag ville ha så att man kan fota nära t ex en spindel men det går ju inte alls.. Dessa filter kanske inte är till för sånt jag vet inte riktigt.

Dom kanske var dyrare för att man köpte dom i butik? :P

Inkanyezi
0

Jag misstänker att du hade fel idé om vad närbildslinser klarar.

De är ett hjälpmedel för att komma närmre, men de räcker inte till mycket små saker, om man inte sätter dem på ett långt teleobjektiv. Resultatet kan bli mycket bra, men man måste ju vara realistisk när det gäller hur mycket de kan prestera. Det handlar ju inte om att man kan komma ner till att en myra täcker sensorn, snarare ungefär till en storlek av omkring en tändsticksask eller möjligen ett frimärke.

Och det finns dyrare och billigare linser. Jag har fått tag på ännu billigare, utan att kvalitén är dålig. Dyrare linser ska i regel ha bättre antireflexbehandling och kan ge något bättre kontrast och mindre "spökbilder".

jessi_twini
0

Ahaa okej, jag frågade han som jobbade där jag köpte dom och han sa att det ska gå att fota nära själva saken man vill fota. Ja liksom en liten spindel eller så och att det blir bra. Men antagligen så visste han inte eller så typ ljög han.

Inkanyezi
0

Nej, varken eller skulle jag gissa, men du har andra förväntningar än vad han förstod är min gissning. Visst kan man plåta en spindel, en del spindlar är ju så stora att man inte ens får med alla benen på det närmaste man kan komma.

Det går att räkna ut vilken avbildningsskala man får, och om den uträkningen ska bli begriplig måste man också veta hur stor sensorn är. Den där satsen linser som du har ger möjlihet till upp till +7 dioptrier, och det är ganska mycket. Men om man begränsar sig till att sätta på bara en lins, så är ju den starkaste +4, och det betyder att avståndet blir 25 cm från linsen. Om man då har ett objektiv som har 55 mm som längsta brännvidd och kan ställas in till 28 cm från sensorplanet, så kan man med 4 dioptrier komma till ungefär 13 cm från linsen och ta en yta som är ungefär dubbelt så stor som sensorn linjärt, alltså ungefär så stor som en tändsticksask, kanske lite mindre. Det får vara en rätt stor spindel för att det ska vara risk att klippa benen då.

Om man använder linserna på ett tele, så blir det ju en annan historia. Då kan man faktiskt plåta den där lilla spindeln också, och på ett ganska bekvämt avstånd om man jämför med makroobjektiv.

Och priset var normalt, HOYA är de klart bästa linserna, eftersom de har en mycket bra antireflexbehandling. Priset ligger normalt en bit över 250 kronor styck. Hoyas antireflexbehandling är så bra att man vanligen utan problem kan kombinera de här linserna till fler dioptrier, och då kan man få större avbildningsskala, men man kommer också närmre, så att det är risk att man skuggar motivet. Det är bättre att sätta en lins på ett tele än att sätta hela paketet på normalzoomen.

Jag tycker att det är lite synd att du inte blev nöjd med dem, de är mycket bra, och det är klart billigare än att skaffa ett makroobjektiv, som visserligen ger bra bildkvalité och kan komma närmre, men som har andra begränsningar.

Men för att man ska ha nytta av alla de här linserna så måste man ju ha ett tele, eller allra minst ett objektiv som bara kan ställas till en meter. Nikons normalzoom på 18-55 fokuserar ner till 28 cm och då har man egentligen inte användning för mer än +4, eftersom det objektivets fokuseringsomfång är ungefär fyra dioptrier. Om man däremot har exempelvis en 55-200 eller liknande, så kan man ha mycket stor nytta av setet.

tove-k
0

Ursäkta att jag svävar ut ännu mer, men till Inkanyezi: Jag har en Nikon D80 med 18-135 som följde med kameran. Hur bra tror du såna linser är på det? Hur nära kan jag komma den lilla spindeln?:P

mvh Tove

Inkanyezi
0

Nikons normalzoomar kommer väldigt nära utan tillbehör, och man har egentligen ingen glädje av försättslinser på mindre än +4 dioptrier till dem. Det beror på att avståndsinställningen svarar mot ungefär 4 dioptrier.

Så +1 och +2 behöver du inte, det räcker med en +4 som täcker avståndet från det kortaste man kommer utan lins ner till ungefär 12 cm från linsen med en avbildningsskala nära 1/1. Du får alltså med en yta stor som en tändsticksask på längsta brännvidden utan tillbehör och ungefär som ett frimärke med en lins +4. Och dom andra linserna är onödiga.

Bildkvalitén blir bra vid vanliga tredimensionella motiv, skärpedjupet är litet och man kan behöva blända ner kraftigt och använda högre ISO. För plana motiv, som till exempel att reproducera ett frimärke lämpar det sig något sämre, det blir inte riktigt skarpt ut mot hörnen.

Men ett helt set är inte direkt ändamålsenligt, det räcker med en lins, +4.

Oliviahack
0

Jag har samma fråga som **tove-k
**jag har en sony a300 med sony 75-300, kommer man ganska nära på det objektivet också? för jag har varit nära att beställa +4 och +10 men ångrat mig i sista sekund. tkr du att jag kan köpa dom ändå? för att få et bra resultat alltså.

Inkanyezi
0

Har ingen aning om hur nära du kommer med ditt 75-300, men du kan lätt kolla själv. Ställ det på längsta tele och försök få det att fokusera på något som är nära. Om det funkar, gå ännu närmre, tills det inte längre kan fokusera, då går du lite längre bort, tills det fokuserar igen, och då har du hittat näravståndet.

Om det kan fokusera ner till omkring en meter men inte närmre, så kan du ha glädje av exempelvis ett sånt där set.

Om det kan fokusera ner till en halv meter, så kan du ha användning för linser på +2 och +4.

Om du sätter på ett +10 på ditt objektiv så kan du fotografera saker som är 10 cm från linsen och de blir förstorade på sensorn, ungefär tre gånger naturlig storlek när du har längsta brännvidden. Men du får räkna med svårt att hålla still och att vissa linsfel kan synas med en så stark lins.

Så kolla först vilken närgräns du har, för att veta vad som kan vara vettigt.