Premiär
Ja så var det premiär för långfärdsskridskosäsongen, På samma sjö som jag för några dagar sedan inte skulle vågat mig ut på. Nu var det perfekta isar. Trots allt en råk med lite öppet vatten, men den var väl utmärkt, Jag var där med två av mina söner i strålande solsken. Det var en skön känsla att få glida ut på isarna igen!!

Har aldrig provat på längdskridskoåkning, men ska göra det snart.
Vad är det för bindning på skridskorna? Har sett att salomon har pjäxor och bindning för skridskoåkning, är det deras SNS-profil som de har på längdskidor?

Härliga bilder Norrsken! Du har verkligen fångat det fina med långfärdsskridskoåkning och miljöerna är helt undervara.
Ser härligt ut, gäller att vara rätt utrustad så man vet hur man skall göra när man trillar i, för det gör väl de flesta förr eller senare vid långfärdsåkning?
Har isbadat en gång, det var… hmm… ja, intressant kan vi kalla det. Ganska intressant upplevelse att något kan vara så kallt så att man nästan glömmer andas och de andra får påminna en om det :o)
mvh Martin

Ser helt underbart ut!
När vi var små tog vår mor med oss ut på isen, men det har inte blivit av när man blivit äldre.
Nu blev jag sugen igen!

Det är en helt enorm frihetskänsla som man upplever när man sveper fram på isen. Man har alltid en ryggsäck med ombyte i en ihoptejpad plastpåse, en kastlina och ispikar runt halsen. Fika skall man självklart ha med sig. Det finns ingenting som smakar så gott som choklad med en macka just då.
#4: Jag och min äldste son har skridskor med s k lös häl. Det är ungefär som längdlöpningsskidor fast lite grövre bindning. Vi började dock med ett "paket" som bestod av vanliga pjäxor och en skridsko som sattes fast med remmar. Man klarar sig bra med ett sådant paket till en början. Man har inte så bråttom när man är på isen.
Här en bild när vi satt och fikade