SD/SDHC samma?
Hej! Jag har en liten fråga. Är SD-minneskort samma som SDHC? Eller vad är skillnaden annars? Har försökt kolla på bilder, men jag tycker inte att jag ser någon skillnad? Jag tänkte nämligen köpa ett till minneskort till min Nikon D40, och undrar om båda passar… Någon som vet? Det som jag har nu är ett SDHC, den ingick när jag köpte kameran.
Tack på förhand! :)
Hoppas det blev rätt grupp nu.
Mvh Sigrid

SDHC betyder Secure Digital High Capacity. Dvs ett SD-kort med större lagringskapacitet.
SD-korten är bakåtkompatibla. Dvs att du kan använda SD-kort i din kamera som klarar SDHC. Då utvecklingen av SD-kort avstannat, kan du räkna med att ett SDHC-kort är snabbare än ett äldre SD.
Finns ingen anledning att snåla på de billiga minneskorten. Köp ett SDHC-kort av god kvalité.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Ah, okej. Men snabbare, är det någon stor skillnad där? När då i sånna fall, när man för över till datorn?
Tack för bra svar! :)
Mvh Sigrid

Hastigheten på ett minneskort är hur fort du kan ta bilder. Kika runt lite på sajten..

#3 Jaha! :o Det visste jag inte. Trodde det var kameran som styrde det. Tack för era snabba svar! Tråden kan låsas nu, har fått svar på mina frågor.
Mvh Sigrid

Kameran har så klart begränsningar när det gäller hur snabbt bilder kan lagras eller läsas, och det har minneskortet också. Nyare kameror brukar funka bättre med snabbare kort, och det finns snabba SD-kort också.
SD tillåter kapacitet upp till 4GiB i specifikationen, men alla kort på 4GiB eller mer är SDHC. De största SD-kort som finns i handeln är 2GiB, och det är ganska svårt numera att få tag på mindre kort än så. Det finns ganska snabba SD-kort att köpa, men de är avsevärt dyrare än de långsammare. Typiskt kostar ett SD-kort på 2GiB i hygglig överföringshastighet omkring en hundring, medan ett snabbt kort kostar fyra gånger så mycket. Det lönar sig alltså att sätta i SDHC om kameran klarar det, och det gör din Nikon D40.
En sak som kan ses som nackdel för SDHC är att kortläsarna är lite slöa på att tala om för datorn att kortet finns. SD-kort kommer upp direkt. En annan är att väldigt många inbyggda kortläsare inte klarar SDHC. Det är en enkel match att skaffa sig en kortläsare, men om man har en bärbar med kortläsare så är det oftast för SD, och man behöver då en extern kortläsare för SDHC. Så om man har en sån dator, så är det ju en fördel att använda SD-kort i stället för SDHC, och 2GiB räcker ju ganska långt.
Jag köpte för ett par dagar sedan ett par nya SanDisk UltraII 2GiB SD för 99 kronor styck på Kjell & Company. Dom har också ett kort som är långsammare för en tia mindre. Jag vet inte om hastigheten som Nikon D40 kan lagra med drar nytta av ExtremeIII, men om den gör det så kan det ju vara värt att satsa på snabbare kort om man spar RAW. För jpeg spelar det inte någon större roll.
Finns ju ingen anledning att låsa tråden då det kanske finns andra som har samma funderingar och kan ställa fler frågor.

#5 Oj! Det var mycket information, super! Jag har ju en stationär dator och jag använder sladd när jag för över bilder, då spelar det väl ingen roll om man har SD eller SDHC? Fast det spelar nog ingen roll, blir nog ett SDHC i alla fall för det blir inte mycket dyrare och med 4GiB blir det mer bilder än 2GiB. Roligt att det finns så mycket att tänka på när man ska köpa just minneskort. Det är ju inte så komplicerat egentligen, men bara mycket för just det där lilla minneskortet bara =)
"Läs/skrivhastighet" är alltså hur snabbt man kan ta bilder? I sånna fall måste Kingston Secure Digital 2GB Elite Pro, med 7.7/8.2MB läs-/skrivhastighet vara ganska snabb även fast det inte är High Capacity? Jag hittade en utan High Capacy med 1.5/5MB läs-/skrivhastighet som måste vara mycket långsammare då? Klurigt :o Den med mer läs/skrivhastighet kostade 24kr mer, samma märke.
Förlåt om det kommer lite mycket frågor men jag kan ju inte sånt här 
Mvh Sigrid

#6 Nä nu behöver inte tråden låsas tycker jag i alla fall :)
Mvh Sigrid