Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1335 ggr
[mingdie]
0

Vänd på kameran

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan började jag en tråd om att prova olika vinklar. Nu tänkte jag att vi kan titta på porträtt mot landskaps läge i bilden. Ofta fastnar man i ett läge för en viss sorts foton. Hur ofta vänder ni på kameran för att se hur det ser ut i det andra läget. Ofta kan det bli rätt intressant. Här kommer en landskaps bild.

[mingdie]
0

Vänd på kameran, samma motiv men en annan bild.

Eddie

[mingdie]
0

Ofta är inte ett sätt bättre än det andra utan ger bara två olika intryck. Nästa exempel. Om jag frågar vilken som är bästs så kommer jag att få olika svar vilket är som det skall vara.

Lägg gärna upp fler exempel och vänd ofta på kameran när ni är ute.

Eddie

[mingdie]
0

Bättre, sämre eller bara olika.

Eddie

Yessica
0

Hej! Fina bilder, jag brukar sällan vända på kameran.. haha ;) Vet inte riktigt varför. kanske för att jag tkr det blir konstigt att hålla i den, pga av ovanan att hålla så antagligen. Hah. Men jag tycker att den bilden på inlägg #2 var bäst av #2 och #3 för att
3an kändes så himla stökig.. den blev på ngt sätt lugnare i 2an.. =) Bra jobbat!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[mingdie]
0

Tack för kommentaren. Jag vänder ofta på kameran för att se motivet på ett annat sätt. Det är en vanesak.

Eddie

Martin
0

Helt klart något att tänka på. Jag tar foton på båda håll, men inte alltid jag testar mot samma motiv med båda hållen. Något man borde försöka göra oftare, det är lite som du säger mingdie att man fastnar i gamla vanor. Jag tar alltid en viss sorts foto liggande och andra stående. Får försöka ta till mig det här enkla knepet och tänka om. Tack för tipset!

mvh Martin

UlrikaG
0

Först när jag läste "vänd på kameran" förstod jag inte alls vad du var ute efter. Jag satt här i min enkelhet och funderade på hur jag i tusan skulle vända på kameran för att ta kort? Hur skulle jag kunna göra det utan att plåta mig själv? ;)

Men sedan trillade poletten ned…långt :)

Till min 400 har jag ett batterigrepp som alltid hänger på, och jag har tagit för vana att alternera mellan stående och liggande format.

Miss-SuzieQ
0

Jag båder vänder och vinklar och ha mig när jag ta bilder. Tar alltid flera stycken bilder på samma motiv för att vet att jag kommer få just den bilden jag vill ha. :)

MartinO
0

Jag fotograferar väldigt mycket i stående format. Framför allt med ett vidvinkelobjektiv får man häftiga effekter, något som kan ses i Turning Torso-tråden.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning