Fotokomposition med Mobiltelefon..

Intressant Bengt, men jag joinar inte ipernity. Sorry.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Det gör man om man vill….

Kikade lite, men joinar inte.. Är medlem för på många sidor.

Fördelen att kan du maila med din telefon kan du få upp bilder i fält…såklart

Bengt. När du lämnade Ning lämnade jag dig också. Ipernity är inte min grej. Hoppas det blivit bättre med dig.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Det är börjar ordna sig…men jag har ingen ork längre…Man väljer vad sin grej är så klart….Ipernity visade sig bättre…tycker jag alltså…

Jag tycker att det är intressant, även om jag själv skiljer på telefon och kamera. Men att söka möjligheterna där andra ser begränsningar är en styrka, och det finns många imponerande exempel på fotografer som har utgått ifrån en mycket enkel teknik och åstadkommit resultat som står sig i mediebruset.
Samtidigt känner jag att det kan finnas massor av skäl att tona ner vilket verktyg man har använt för att göra sina bilder. Innehållet i vad man skriver har ju till exempel väldigt lite att göra med om man använder blyertspenna eller dator eller skrivmaskin eller vad det vara må. Fotot är kanske lite mer beroende av vilket instrument man använder, men bildkänslan är ju vad som bygger bilderna, och den finns ju vare sig man använder träkol på lumppapper, storformatkamera eller telefon för att fästa sina intryck på ett medium som gör att man kan dela med sig till andra. Visst diskuterar konstnärer teknik, en gouache är ju inte riktigt samma som akvarell, och man kanske kan se olja eller litografi som "finare", liksom det inom fotografin förekommer selentoning och bromoljetryck.
Och då finns det så klart utrymme för ett forum som riktar sig speciellt till dem som använder mobiltelefonen för att göra bilder.
Och som medel att lära är det säkert väldigt bra. Kreativiteten kan ibland få större spelrum när tekniken sätter gränser. Jag tänker på bilderna som Walter Hirsch gjorde med en ganska enkel kamera. Ibland kan den stora flexibiliteten i omfattande system sätta andra gränser, som är hämmande för bildskapandet.