Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1620 ggr
Inkanyezi
0

dijete

Jag skriver det här inlägget som en egen tråd, eftersom jag tycker att det berör alla.

dijete har många gånger blandat sig i saker där hon borde ha hållit fingrarna si styr, och jag tycker att hon är mer en belastning än en tillgång i Foto i Fokus. Det som just nu får mig att reagera är att hon nyss låste en tråd inlagd av vintage2 på gruppen "Kritik - nybörjare". Skälen som hon angav var: "Då inlägget varken innehåller någon riktig rubrik eller text,låser jag tråden."

Det här är självsvåldigt agerande, och ingreppet har ingenting med sajtens regler att göra. Nyligen införde dijete en ny ordning, där hon vill att alla inlägg där man önskar kritik ska inledas med just ordet "kritik" i rubriken. Det avviker från vad som tidigare har sagts om kritiktrådar. Eftersom det finns grupper som man kan publicera i, så är det onödigt att upprepa det i inläggets rubrik. Och som sagt, det har tydligt uttryckts tidigare att man inte ska skriva "kritik" i rubriken när man gör en sådan tråd.

Det här en fotosajt, vi uttrycker oss med bilder. Inlägget "blick" innehåller allt som behövs, och det är helt orimligt att en nybörjare ska utsättas för den här sortens behandling.

Jag tror att Foto i Fokus skulle vinna på att ha en Medarbetare mindre.

/Urban

MonisN
0

Jag reagerade också för inlägget Blick. Ser absolut ingen anledning att låsa den tråden. Vill man nu ha mer text kan man ju skriva ett pm till vederbördande på ett trevligt sätt. Ibland tycker jag det verkar vara lite av ett "måste hävda sig" syndrom. Åldern kan ju ha viss betydelse.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

jaffar
0

Instämmer med #1

janne

MonisN
0

Här ska betonas att jag tycker det är både trevligt och kul att ungdomar intresserar- och engagerar sig. Men har man en ställning där man kan styra över vissa saker krävs det lite mognad och ödmjukhet. Kanske något som dijete kan tänka på. Öppna nu Blick tråden så alla som vill kan få kommentera den fina bilden.

dijete
0

Jag låste tråden av en anledning, samt att det var ingen som tog inlägget seriöst läs inlägget, jag har pm:at trådskaparen och frågat vad hon/han ville ha för text så jag kan lägga till det också. Jag håller med dig om att jag inte skulle ha låst tråden, men jag gjorde detta tills inlägget kunde komma tillbaka med en liten text. Inlägget kommer nu låsas upp och inom kort få en text som jag kommer lägga till då jag pm:at trådskaparen.

Ang. kritik i rubriken, det är för att vi ska få ett tydligare forum, Ett enklare sätt att kolla runt, vad vi letar efter,vad vi vill se. Därför har jag lagt det som lite tänka på. Te.x en rubrik HJÄLP! beskriver ju inte så mycket? Då ändras rubriken till tex. Hjälp med objektiv?. Vissa skapar masstrådar om samma sak, då låses även dom trådarna så vår inläggslista inte blir proppfull med trådar om samma kameror så även våra kritik bilder,mm ska få plats. Det finns en tråd av Niklas som jag kan posta här angående detta därav min idé till den tråden om rubriker & grupper.

Dom nålade trådarna kommer inom kort minskas,då jag har en liten idé som jag ska fråga Alexander om. (En nålad tråd som kommer heta: Ny här? Läs detta!) Där i kommer alla våra nålade trådar som rör sajten finnas. Ditt inlägg Urban om macro kommer nog sitta nålat under. Då får vi ännu mer plats åt inlägg. Om ni har idéer & önskemål om har sajten ska skötas eller något annat är det fritt fram att PM:a oss alla här på Foto.

Tråkigt att ni inte vill ha mig kvar, men jag får bättra mig. Om ni har förslag, som jag säger ovan, PM:a!

MonisN
0

Jodå dijete, du ska vara kvar, det finns plats för allaSkrattande Men ibland kan det bli lite för mycket pekpinnar. Förstår att du bara vill väl och att det ska fungera. Men försök se småsaker mellan fingrarna och ändra det som är lite större och direkt olämpligt. Bra att du öppnar tråden! Kram på dig!

Noob
0

Jag har inte läst det inlägg som hela den här tråden väl egentligen baseras på och har/vill inte ha någon åsikt om ämnet som sådant.

Därimot så skulle jag vilja kommentera det där med rubriker, personligen uppskattar jag väldigt mycket att t.ex ett inlägg där man vill ha kritik på bilder faktiskt heter just t.ex "kritik - ….". Varför? Jo, därför att jag till 99% bara läser inlägg under fliken "senaste inlägg" så vilken grupp inlägget gjordes i är något som jag helt enkelt aldrig ser. Genom att ha rubriker som faktiskt säger något om vad man kan vänta sig så är det mycket enklare att välja att läsa det som man är intresserad av…

Så min röst ligger på rubriker som inte är beroende av att man vet vilken grupp dom skrevs under.

Inkanyezi
0

Man skulle kunna skripta iFokus så att gruppen också visades tillsammans med rubriken på ett inlägg, på så sätt skulle man direkt se vilken grupp ett inlägg postades till. Hela idén med grupper faller ju när man inte kan se det förrän man öppnar tråden.

Jag kanske tog i beträffande om vi ska ha medhjälpare, men jag tycker inte att ett bildinlägg under "Kritik" nödvändigtvis måste ha text. Foto är ju ett visuellt medium, där man ofta hör att en bild säger mer än tusen ord, och det stämmer ju ibland. Jag tycker kattbilden är frän. Blicken påminner om en del tecknade figurer, jag tänker kanske mest på Calvin och hans tiger.

Jag tror inte att närbildstråden egentligen borde vara nålad, kanske bättre att lägga den som artikel. Då tar den inte upp listan, men dyker upp när man öppnar sajten utan att gå till en tråd. Jag har funderat på att göra ett par artiklar, men jag har inte samlat mig till det än, eftersom jag håller på med ett stort projekt om knutar.

dijete, ta det inte alltför hårt, men jag tror att vi borde hålla en lättare stil. Och som sagt, kan man på något sätt skripta in gruppen i rubriken till varje tråd, så tror jag att det kan funka bättre. Kanske man också kan minska antalet grupper eller fundera på att ändra i listan över grupper.

/Urban

[mingdie]
0

Dijete. Jag sällar mig till dom övriga här. Du måste slappna av lite. Att ha en massa regler som måste följas tar i längden död på ett forum.

Dom bästa och mest besökta forum är dom med väldigt få regler och där värden och medarbetarna nästan inte syns i deras roller. Naturligtvis skall dom medverka precis som andra medlemmar.

Vi kanske skulle titta på hur många som när dom tittar in på foto gör det genom att använda grupperna. Jag tror att den största majoriteten bara tittar på dom senaste inläggen.

Som Urban sa så är grupperna igentligen ganska ointressanta när man inte ser vilken grupp inlägget ligger i förrän man öppnar det.

På ett sådant här litet forum så är en massa olika grupper igentligen bortslösade.

Men som dom andra har sagt så är det ingen som vill ha dig kvar. Vi vill bara att du slappnar av lite och inte blir någon sorts ordningsperson.

Hamzter95
0

håller med vissa här,.. Ibland är dijete lite för mycket eller ja, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.. Man kanske ska ha en högre åldersgräns på Medarbetare om vissa tycker de är för unga elr något ?

IdaL
0

Jag är inte inne på Foto iFokus så ofta men själv gillar jag tydliga forum och uppskattar när det står "kritik - ,,,,," framför eftersom då vet man om man ska kritisera eller bara säga "fin bild". Även jag är ganska dålig på att kolla grupperna, glömmer att dom finns ibland faktiskt.

Cessy
0

Ja jag håller med om att rätt grupp spelar väldigt liten roll, för det är till senaste inlägg folk tittar. Jag lägger inte ens alltid märke i vilken grupp något hör hemma o skulle något hamnat fel o jag ser det, så flyttar jag det bara tyst o stilla på där jag är medis, men ofta ser jag inte ens detta.

För mig är det viktigaste hur tonen är på ett forum o att tonen i ett forum är vänlig o hjälpsam. Lyckas man få den tonen i ett forum, så brukar det bli ett forum där folk gärna skriver o vågar fråga. Ett forum där man trivs helt enkeltGlad

Inkanyezi
0

Kanske missade mingdie ett "inte" i sista stycket i #8. Det handlar ju inte om att få bort dijete, utan mer om att göra forumet lite vänligare mot alla nya som kommer hit. Vi behöver inte många strikta regler; ett par regler är noga, de som gäller netiketten, men det där med rubrik och text i inlägget, det tror jag vi kan lätta rätt mycket på.

Men det är ju inte bara i Foto i Fokus som problemet med grupperna finns när man tittar på nya inlägg, och det borde vara ganska enkelt att fixa, så att när man tittar på "Nya inlägg", en liten etikett talar om vilken grupp inlägget har postats i.

dijete
0

Detta ni önskar om grupp som en litet etikett kan vara värt att skriva upp på iFokus-önskelistan,den hittar ni inne på Support. Det är faktiskt inget jag kan göra något åt. Jag försöker göra forumet till en bättre och tydligare plats för alla, men ni verkar inte vilja ha ett tydligt forum utan ni vill ha ett stökigt forum där allt ligger hullerombuller?

Cessy
0

Nej en medis kan ju rätta till det som råkar blir fel. Snarare ett forum där det inte spelar så stor roll om det råkar bli fel med rubriker eller om ett inlägg hamnar i fel grupp. Om man vill så kan man ju göra en vänlig kommentar i en mjukare ton, eller så dra man en suck o flyttar det tyst stilla eller rättar till rubriken.

MonisN
0

Jag blir lite förvirrad ibland angående grupperna. Under foto iFokus (där vi är nu) ligger mycket kritiktrådar. Längre ner finns det tre olika kritikgrupper, hård, medel och nybörjare. Borde inte alla kritikbilder under foto ligga i de tre andra grupperna? Eller har jag missat något?

emelie92
0

Jag vill bara skriva min åsikt, och jag tycker personligen att för många regler skrämmer bort nya. Jag är själv ganska ny på denna sajt, jag brukar läsa trådar men annars inte synas mycket. Alla "regler" (eftersom jag har märkt att man håller hårt på den punkten på denna sajt) gör mig lite osäker och avskräcker mig från att starta trådar om olika frågor som jag har. Gärna ett lite mer öppnare och friare sajt än för mycket ordning&reda. Det är min åsikt om saken. Detta är inte riktat till dig dijete, utan till alla härSkrattande

Sofiae
0

Dijete, jag tycker du verkar väligt mogen för din ålder och resonerar sansat och bra. Visst skall du vara kvar.

Men håller med om de flesta andra i denna tråden att du har för många regler. Det måste väl inte stå Kritik framför rubriken när man lägger in en bild. Oftast lägger man in den för att visa upp den och det är roligt om någon kommenterar den.

Man kan faktiskt bli mer nyfiken på en tråd om det bara står t ex "Hjälp" än om det står vad man vill ha hjälp med. (Bara ett exempel)

dijete
0

#17 Först och främst, Tack! Eftersom dom flesta som är inne här endast kollar på Senaste inlägg,blir det lättare med ordet kritik i rubriken. Jag väljer aldrig grupp med annat ord när jag kollat,kollar endast inläggslistan.

Nu har jag i alla fall gjort om lite. Istället för regler har vi riktlinjer där vi har nästan som lite tänka på, hänvisning finns även till iFokus-reglerna, dom accepterade ni när er registration på iFokus gjordes. Hänvisar även till tråden om rubriker & grupper i tråden samt EXIF-data.

[mingdie]
0

#12 Helt riktigt. Jag glömde ett inte. Naturligtvis vill jag att dijete skall stanna kvar.

[Christer5]
0

Dijete det är klart att du skall vara kvar,försök bara att känna efter vad som kan passa i forumet.

Det är naturligtvis inte så lätt med alla synpunkter som finns från många deltagare i forumet.

Vänliga hälsningar

Christer

Emaljoh4
0

Håller med vissa.. Tkr det kan bli för mycket gränser… Så man vågar ibland knappt kommentera trådar……. Att en hel tråd tas bort pga ett inlägg känns onödigt.. det är väl bara att "sudda" ut det olämpliga?

Håller med emelie92, ett öppnare och friare forum!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

dijete
0

Jag ska säga meningen igen. Om ni tror ni kan göra jobbet bättre, gör det. Detta forum är näststörsta på iFokus därför krävs också vissa regler som behöver följas. Men om ni vill bli kallade idioter av alla hela tiden, då är det okay! Då tar vi bort reglerna. Vi har dom för allas trevnad. Vi håller tyglarna oerhört löst här på Foto i jämförelse än på andra sajter i mindre storlek. Men ni får också se efter vårt perpektiv.
Vi måste följa iFokus reglerna,varenda person härinne, och vi har rätt att göra som vi vill,vi som är admistratörer, för vi bestämmer vad som är bäst för forumet. Nu låser jag tråden, ingen idé att diskutera längre då det bara är klagomål hela tiden. Om ni vill klaga, håll det för er själva! Vi har detta som ett jobb,ett heltidsjobb och försöker hela tiden förbättra sajten.

Inlägget är låst för nya kommentarer