MÅSTE HA HJÄLP NU!
Jag har köpt ett pentax objektiv till min samsung GX L1 och fick hem detta idag. Nu är det så att när jag satt dit objektivet och startar kameran så blinkar det på datapanelen på kameran och det AV som blinkar och tre streck. Inget annat förutom det och hur många bilder det går att ta visas på datapanelen. Plus att när jag byter läge på kameran så blinkar det till vitt på bild skärmen, det går ej att ta några bilder eftersom det bara blinkar på data panelen. Objektivet ska fungera på min kamera men nu börjar jag undra om det verkligen gör det eller om det är sönder eller vad det är. Nån som kan hjälpa mig? Behöver verkligen hjälp NU!
Är det manuell bländarring på objektivet?

Du ska nog ställa in kameran på att kunna ta utan objektiv för att det ska funka.

#1 Ja den är manuell.

#3 vad då ställa in kameran på att ta utan objektiv?

Titta igenom bruksanvisningen till kameran.
Gamla objektiv och objektiv gjorda för andra kameror har inte de elektriska kontakter som kopplar objektivet mot kameran, och de saknar chipet som ska tala om för kameran vad det är för sorts objektiv. De flesta kameror går inte att trycka av om det sitter ett sånt objektiv på om man inte gör en särskild inställning, att kunna ta utan objektiv.
Den inställningen ska göras innan man sätter på objektivet, och kameran kan utan problem vara inställd så när man använder det vanliga objektivet.
När man har ställt in på det sättet så funkar kameran utan något objektiv alls, men det blir så klart inga bilder om man inte sätter på ett. Men då kan man använda vilken lins som helst, till exempel ett gammalt objektiv som inte har fokuseringsmotor eller bländaröverföring och chip som ger data till kameran.
Med ett sånt objektiv på, måste man ställa bländare och avstånd själv, och en del kameror klarar att köra med tidsautomatik, andra kräver helt manuella inställningar.
Gå in på menyn i kameran. På customsettings så går du ner till "using aperture ring" (använd bländarring) och sätter den på tillåtet. Då kan du använda objektivet.
Ta först och sätt kameran på manuell M. Ta sedan och sätt bländarringen på objektivet till vad du vill ha tex 5.6, 8 eller annat och tryck på AE-L knappen längst upp till höger bak på kameran. Kameran mäter då ljuset och ställer in den rätta slutartiden. Sedan är det bara att ta fotot. När du gör detta måste kameran naturligtvis vara på.
Lycka till.

Åhhh tack så jättemycket för eran hjälp!
Nu funkar det som det ska och jag är överlycklig :D
Kul. Vad för objektiv var det?

#8 ett RMC Tokina 80-200mm 1:4
Men man kan inte få nån skärpa på föremål som är på nära håll. Ska man inte kunna det?
Jag lyckas få bra skäpra om jag zommar in på ett föremål som är långt ifrån mig men ska jag tex ta en närbild på nått så blir det ingen skärpa alls. Ska det vara så?

Vad menar du med närbild? Den borde nog kunna användas på ett par meters håll utan problem, och kanske något närmre än så, men riktigt nära brukar man inte komma med så här långa objektiv. Kolla hur nära det närmsta är som du kan komma. Ofta går det att fokusera till närmre håll vid kortare brännvidd, så att den kanske klarar under metern vid kortaste läget medan den kanske inte kommer närmre än ett par meter eller så på längsta.
Jag vet inte precis vad det är för objektiv, men det är möjligen en s.k. pumpzoom, som man drar ut och som man fokuserar genom att vrida på den främre gruppen. Då finns det en avståndsskala på den där fokuseringsringen, och där framgår det ganska tydligt vilken närgränsen är.

#10 Aha oki :)
Då vet jag det tack så mycket för hjälpen.
Och ja det är en pumpzoom på den. Jag testade på ca 1m avstånd och då kunde jag inte fokuser alls. :P Men när jag testade på 2m avstånd så gick det bra.
Vill tacka för allt hjälp ännu en gång :) Är som sagt inte så duktig på sånt här så är väldigt tacksam för alla hjälp jag kan få.
Bra att det löste sig! :)
Det var precis så jag menade, måste själv göra så på mitt manuella 50mm.