Slutartid på kompaktkamera
Har då en kompaktkamera, Canon Ixus och undrar nu vad slutartid är för något? Och om man kan ändra det på min kamera, isåfall hur?
Slutartiden är den tid då bländaren står öppen när fotot tas.
Det finns många olika kameror i Ixus-serien, du skriver inte vilken benämning som din har. Men jag är tveksam till om det går att ändra vare sig slutartid eller bländare på din kamera. Det funkar i alla fall inte på min som är en 860 IS. På den jag har kan man välja en del förinställda program i stället, som porträtt, kvällsfoto, barn/djur, snö, strand, fyrverkeri och några till. Då väljer kameran slutartid/bländare åt mig. Den har också exponeringskompensation så där kan man ju välja kort och lång exponeringstid. Du har säkert en lättåtkomlig knapp för macro också, likaså iso, blixt av/på eller auto.
Hur som helst, den tar jättebra foton och den är så enkel att ha med sig. Bara stoppa i fickan… :)
På min kamera står det Canon Digital Ixus 75. Jag tycker den är bra och så fast önskar mig ändå en system men visst funkar den!
Jo sådanna lättåtkomliga knappar har jag :)
Går ju alltid att komma ned till en slutartid på 1/100,000 sekund med en Ixus.
Okej men det måste man väl ladda ned? För min dator bara hackar och stannar upp när man laddar ned något.
Du finner guiden här.
Upptäckte idag att jag kan hacka min 400D. Litet jobbigare, men det är alltid kul att testa nya grejer.

Jag har en kamera i samma serie, föregångaren till din kamera,Ixus 70. Ibland föredrar jag den fimewaren du kan ladda ner till den istället för systemkamerans. I like it ^^ Plus tar den bättre närbilder än systemen så den är populär här 
Okej tack :)