Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 600 ggr
Rana-E
0

Tappat cd,n?

för ett tag sedan formaterade min bror om datorn och när vi skulle installera om våran digital kamera (en sony cyber shot) så kunde vi inte hitta installations cd,n detta var för 4 mån sedan och har fortfarande inte lyckats hitta cd,n. så vad ska man göra? har ingen aning så är enormt tacksam om jag kan få hjälp av er

mvh rana

Martin
0

Sonys Supportcentra

Välj din kameramodell under "Sony Cybershot - Välj modell".

Du kommer då till en sida med lite olika val för nedladdningar, drivrutiner för usb mm. Om det inte hjälper, specificera vilken modell du har och vad det är för något ni behöver installera så skall jag se om jag hittar det.

mvh Martin

Rana-E
0

ok tack så hemskt mycket ska kolla igenom imorrn måste tyvärr rusa iväg nuGlad

Rana-E
0

jag hittade min model (cyber shot DSC P93)   o tryckte på  "usbdrvn.exe"  det dök upp ett fönster där det står att man ska spara det på disk vilket jag inte har, men jag lyckades ladda ner o det dyker upp en ikon som heter "usbdrvn" när man klickar på ikonen vill den att man ska flytta den till ett annat folder osv  ja… jag fattar ingenting jag är bara såå dålig på sånna hära sakerGenerad några tips på hur jag ska lyckas?

Rana-E
0

ingen som kan hjälpa?Ledsen

gurin
0

Rana

Det ser ut som om du har laddat ner en USB-driver. Behöver du verkligen den? Har du Windows XP behövs den inte.

Har du XP så pröva med att stoppa in kameran och sätta på den, så som du brukade göra förut. Vänta och se om inte Windows löser ditt problem av sig självt. Det vill säga hittar kameran. Gör den det så hamnar den under den här datorn. Därifrån kan du sedan dra dina bilder till hårddisken, vilket är den disk, de uppmanade dig att spara filen på.

Men om det var något annat program du har tappat bort. Något fotoredigeringsprogram eller så, så får du nog leta det på någon annan plats.

mvh/gurin

Rana-E
0

nej det går inte när jag kopplar kameran med datorn genom usb kabeln så vill datorn att jag stoppar in installations disketten eftersom den inte kan hitta kameran.jag brukar spara på datorn eller en cd

menar dem cd när det står disk?

finns det ingen installations program på internet som man kan ladda ner?

Zpookey
0

Med disk menas hårddisken.
Du skapar en mapp där du vill spara filen och sparar sen i den.
När du dubbelklickar på filen så undrar den var du vill packa upp filerna…och då kan du t ex skriva c:\sony så packas filerna upp i en mapp som heter sony i c:
I den mappen finns det säkert en fil som heter setup eller liknande.

Men som sagt…spara till disk betyder spara till hårddisk i detta fallet….du kan spara på ett usb-minne också om du vill…det spelar ingen roll på vad du sparar bara där finns plats.

JimJ
0

Såhär står det på Sony's hemsida om drivrutinen.

"När du har hämtat filen dubbelklickar du på den så att dialogrutan visas. Filerna kommer att packas upp på skrivbordet i en mapp som heter [sony_usb], om du vill ändra den här placeringen skriver du in den önskade platsen i dialogrutan."

På skrivbordet hittar du därför en mapp vid namn sony_usb. Finner du ingen setup fil i mappen, kan du istället välja att du ska bläddra och installera maskinvara manuelt nästa gång du sätter i kameran i datorn och datorn inte känner igen enheten. :-)

Hoppas det fungerar för dig.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Rana-E
0

hej tack all för hjälpen

nu klickade jag igenom några ikoner och tror att jag hittade den rätta det dök upp en fält där det står att datorn måste startas om så att programmet automatisk kan fungera även om jag startar om eller trycker på jag startar om senare händer inget.fältet försvinner och ..nada vad ska jag göra?  är såå otekniskGenerad

Rana-E
0

putt

Rana-E
0

puttGenerad

Martin
0

Jag förstår inte riktigt vad det är för ikoner du menar, och inte heller vad det är som inte händer.

Har du hittat mappen med sony usb - filerna? Hittat setup-filen? Lyckats installera, men fungerar ändå inte? Eller inte lyckats installera?

mvh Martin

Rana-E
0

jo jag lyckades installera (tror jag) i fältet stor det att det ska funka när jag startar om datorn men det gör det inte

och när jag tog andra alternativet dv att fortsätta installationen och starta om senare funkade det inte heller alltså när jag kopplar i kameran så händer inget har prövat att installera med kameran inkopplad oxå men nix Ledsen

Martin
0

#13 Kanske en dum fråga… men du har kameran påslagen?

mvh Martin

Rana-E
0

joRäcka ut tungan

Rana-E
0

men man kanske inte ska ha den påslagen? har försökt med både on och off

emmaa
0

Vissa kameror har ett speciellt läge för att föra över bilder till datorn. Annars brukar det vara att den ska stå på läget "play" eller liknande, d.v.s det läget du tittar på bilderna i i kameran.

Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en kortläsare så att du slipper allt krångel med att installera drivrutiner osv. Då tar du bara ut minneskortet från kameran o sätter in i läsaren.

Hoppas det löser sig.

Emma

emmaa
0

Just det ja, många gånger är det viktigt att man installerar drivrutiner innan du kopplar in kameran i datorn annars kommer det inte att fungera. Så om kameran har suttit i, prova att ta ut kameran och installera igen.

Martin
0

Likaså, oftast skall kameran vara avstängd när man pluggar in den i datorn, och därefter slå på den.

Finns det inget program asspcierat med kameran då så "vaknar" ofta Windows egen kameraöverföringsguide till liv och hjälper till.

mvh Martin

Rana-E
0

ok tack alla!  ska försöka igenFundersam