Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4411 ggr
NikkieNikon
0

Nikon D90 vs. Nikon D300s

Har länge funderat på att byta upp mig från min D40, och kikade lite på två kameror som skulle kunna passa mig.

Den första är en D300s som har hög Upplösning och en filmfunktion jag gärna skulle vilja pröva på. Den har även en massa knappar, och jag gillar knappar! Plus seriebildstagningen…mums!
Dock är prisfrågan här ett problem..18000kr..nja..

Ett alternativ till D300s är D90, samma Upplösning och även på den filmfunktion. Dock har jag känt på den kameran och den känns väldigt plastig och den verkar inte hålla samma kvalité som D300s, och jag vill ju ha en kamera som ska kunna hålla riktigt länge..priset är dock bara hälften som på D300s.

Nu behöver jag era tips och råd, vilken kamera ska jag välja, och varför?

Karl-Goran
0

Bildmässigt kommer du inte märka någon skillnad mellan de två kamerorna.
D300 är dock byggd för betydligt hårdare tillvaro än D90, D300 är byggd i magnesium och är vädertätad det är inte D90. Därmed inte sagt att D90 inte klarar ett ösregn för det gör den nog.

Om du väljer D300 för vädertätningens skull så tänk på att du även måste välja optik som är vädertätad annars finns risk att fukt tränger in den vägen.

Vad som skiljer i övrigt mellan de två kamerorna kanske någon annan kan svara på då jag aldrig haft någon D90 (Fotar med D200 och D3.)

NikkieNikon
0

Om jag ska välja D300s över D90 så vet jag inte om vädertätningen ska vara en avgörande faktor, men den kommer definitivt spela en viktig roll.

Ett annat plus med D300s är att man kan koppla ihop en stereomick med kameran så att man slipper alla fokusljud och zoomljud på filmerna.

Nejnejnej vad det här blev svårt!

JennyR
0

D90 är väl en "konsumentmodell" medan D300 är semiproffs. Jag skulle inte gå från en "konsumentmodell" till en annan, utan skulle ta semiproffskameran utan tvekan.

AChristian
0

Har haft en D90 ett par månader nu tillsammans med en zoom 18-105 och ett fast obj. på 50mm. Även om den inte är vädertätad (man behöver ju inte tvunget ha den ute i ösregn) så tror jag inte att man behöver oroa sig för den saken.

Jag är mycket nöjd med D90. Den tar knivskarpa bilder, har massor med inställningsmöjligheter och känns stabil i handen. För mig som tidigare hade samma kamera i sju år blev denna ett verkligt lyft! Det mycket positiva är bruset i bilderna, som knappt existerar förrän man kommer upp i ganska höga ISO-värden.

Kameran har fått bra betyg i dom tester jag har läst. Dessutom kommer man undan med en billigare peng än 18000…

MartinO
0

Jag ser att du är ganska ung och då brukar man inte ha så stark ekonomi.

Min rekommendation i din situation är att satsa på en begagnad D80. Det är ett gigantiskt lyft från D40. Blir det pengar över - Lägg pengarna på optik.

Jag har en god vän som presenterar enormt fina fågelbilder. Det är bilder i riktigt hög klass, bilder som blivit omdiskuterade och respekterade. Jag vet att bilderna är tagna med en D60 och 300mm f/4. Ingen avancerad utrustning. Det är kunskap och optiken som gör bilderna.

Min D2x tar inte mycket bättre bilder än min gamla D80 med samma optik. Däremot har jag fler dedicerade knappar, vilket ger en bättre ergonomi samt att den är nästan identisk i handhavandet som min D3.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Martin
0

Utan att ha erfarenhet från någon av kamerorna så citerarar jag en vän som testat både 50D från Canon och D300 från Nikon som skall vara vädertätatde. Han har pratat med flera "experter", och ingen garanterar eller ens rekommenderar något annat än "max svenskt duggreng", vad gäller vädertätningen. Mer än så, och det blir inte bra (enligt de källorna).

Sen måste jag säga att jag tycker många är snabba att rekommendera saker, utan att fråga så mycket om vad fotona skall användas till och vem som skall använda kameran. Det är - tycker jag - väsentliga komponenter.

Använder man aldrig seriebildtagningsläget så är det helt ointressant om en kamera rasslar iväg 1 eller 10 bilder per sekund. Upplösningen räcker för de flesta, för det är få som skriver ut i enorma format.

Själv funderar jag på Canons 500D eller 50D (det skiljer knappt 3.000 kr i huspris). Canons nya Rebel 7D lockar såklart, men med en prislapp på närmre 18 papp så köper jag hellre en kamera (de två förstnämnda) för under 10 papp och objektiv för resten. Det passar mina ändamål bättre. Frågan är som sagt nu bara, en nolla mer eller mindre…

mvh Martin

MartinO
0

Vädertätning associeras oftast med regn. Det klarar faktiskt de flesta konsumentkameror ändå. Det är framför allt i dammiga miljöer vädertätningen gör nytta.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

[mingdie]
0

Det finns många bra råd i den här tråden. Marnyman slår huvudet på spiken när han säger att det beror mycket på vilken sorts fotografering som man skall göra. Vädertätning kan vara mycket bra men då skall man också ha vädertätade objektiv.

Nu vet jag inte hur bra Nikons vädertätning är men jag kan vara ute med min kamera i ösregn utan problem. Lägg till att den är skyddad mot damm och sand gör att för min fotografering så är väderskydd en av dom bättre egenskaperna.

Martins förslag om en begagnad kamera är också bra. Man kan få en äldre model för ett mycket bra pris. Detsamma gäller objektiv. Många av dom äldre objektiven är lika bra som dom nya.

Nyligen köpte jag en andra kamera och jag fick en model tidigare, ett år gammal som i nyskick med mindre än 10000 klicks för halva nypriset.

Så mitt förslag är att göra en lista på vilka egenskaper kameran måste ha, vilka egenskaper du tycker är viktiga och vilka som det bara skulle vara kul att ha men kanske inte är så viktiga. Ta sedan en titt på olika kameror och vilka egenskaper som dom har. Om du bara har en D40 med kitobjektivet så är du inte låst in i ett speciellt märke ännu så ta en titt på alternativ.

Jämför sedan nypriser mot begagnat innan du köper. Ett mindre kostsamt hus gör att du kan lägga mer på annan utrustning.

gurin
0

En annan aspekt som bör kommenteras är "som ska kunna hålla riktigt länge". Här bör man ta en funderare på vad det egentligen betyder och här kommer dina behov in på nytt.

Tar du hemst många bilder när du fotar? Det relevanta länge här är hur många "tryck" håller den för. Länge i tid är tre till fyra år. Efter det kommer du om du fotar ofta att byta till något bättre. Kamerahus är som datorer. De blir omoderna trots att de kan ha lång livslängd kvar. De är dock inte som datorer i så måtto att de inte kan driva ny optik. En några år gammal dator klarar inte Vista men min gamla Olympus E1 (släpptes 2003) klarar utan problem de nyaste objektiven, dock fokuserar den inte så snabbt som de nyare husen och den har fortfarande bara 5 megapixel, men bilderna blir skarpare med skarpare optik. Skarp optik behöver inte vara ny.

Det som håller bäst över lång tid är din investering i optik. Ur min synvinkel är det därför bättre att köpa "gårdagens" hus till ett bra pris och lägga pengarna på bra optik. Bra optik håller även för kommande hus med högre Upplösning. Mindre bra optik kommer inte att fungera fullt så bra med kommande generationer hus. Om nu inte megapixelracet bedarrar förstås.

Vädertätning är bra och är vädertätning den viktigaste paramtern rekommenderar jag det jag använder Olympus E1 och E3 eller Nikon och Canons toppmodeller. Regn är inga problem varken med E1 eller E3 så länger du håller dig till pro eller toppro serierna av objektiv. Men eftersom du nu redan fotar Nikon så bör du enligt mitt tidgare resonemang fortsätta med det så att du inte tappar dina redan gjorda investeringar i optik.

En begagnad D80 eller en D300 är inga dumma köp. Det du sparar mot en ny D300s lägges alltså på bättre optik. Det gör mycket i bildkvalitet.

mvh/gurin

NikkieNikon
0

Jag vill bara påpeka att det inte är några problem med ekonomin, har precis ärvt en summa pengar som planeras gå till bland annat ett nytt kamerahus. Jag har redan riktigt bra optik (inte kitobjektivet, sålde det för ett tag sedan) och vill satsa på ett högklassigt kamerahus som ligger bra i handen, har bra ergonomi, "lever" länge och känns bra kvalitétsmässigt.

Jag fotar mycket i regn och i blöta områden (lång slutartid, kärlek kärlek) och vill därför satsa på en vädertätad kamera då regnskydd och paraply inte alltid känns 100%.

En Nikon D80 är inget alternativ för mig. Har prövat att fota med en och det kändes osäkert på ett obeskrivligt sätt. D90 känns bra men jag är ändå osäker på om jag vill satsa på en s.k "konsumentkamera".

En annan fråga jag tänker besvara är om jag tar många bilder. Ja är då svaret. Vid en fotografering tar jag ungefär 300 bilder för att sedan använda endast 5-10 stycken.

Då känns D300 som kameran med K för mig. Knappar för Vitbalans, bildkvalité och ISO uppe på kameran så att man slipper gå "in i" kameran eller blanda ihop massa knappar som på D80 och D90, stor infodisplay, otroligt bra kvalité på höga ISO, många manuella inställnigar, CF-kort, en slutare som håller för ca. 150000 exponeringar (hur mycket är det på D90?) med mera.

Nu när jag har läst igenom vad alla har skrivit och vad jag har skrivit själv har jag insett att det är en begagnad D300 jag ska satsa på.

Tack allihopa!

Martin
0

Grattis till ett troligen mycket bra val. Då ser vi fram emot att få ta del av bilderna! :o)

mvh Martin

NikkieNikon
0

Tack så jättemycket =D