PS; få bort vit "bakrund"?
Hur får man bort den vita bakrunden när man kopierar en bild ? Tex, jag vill kopiera en blomma och lägga över på en annan bild. Blomman är utskuren, med vit bakrund. Jag lägger en "rutmarkering" över bilden och kopierar. När jag lägger in den på den nya bilden, följer en vit ruta med bakom den kopierade bilden. Hur får jag bort denne?

Du suddar ;)

#1 Är det det enda sättet ? 

Japp, det enklaste vad jag vet i alla fall. Då min hjärna är på semester denna dag så kommer jag förtillfället inte på något annat 
Om jag förstår rätt så klipper du ut en del av en bild för att sedan lägga över den på en annan. Då måste bakgrunden på den första vara transparant (genomskinlig).

vad menar du med utskuren? Har du blomman på ett eget lager? I så fall ska det bara vara och dra det lagret över till ditt andra dookument.
När man frilägger saker bör man göra det på en kopia av grundlagret.

jag skulle föreslå att du för över bilden först, så den hamnar på ett eget lager i din andra bild, sen kan du pröva olika metoder att frilägga bilden.
Enklast är om bakgrunden du har är ljusare än kartan, då är det så enkelt som at sätt lagret med kartan till blandningsläge Lighten ( Ljusare ).
Annars blir det en del manuellt jobb. Med trollspöet kan du tex välja det vita och kasta det , dock kommer det ligga kvar lite vitt skräp runt bokstäver och annat. Elle som Dijete sa, sudda manuellt.