Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 674 ggr
malinroth
0

Stativfrågor

Skulle behöva lite hjälp inför köp av stativ, är rätt ny på det här med att försöka fota lite mer seriöst. Har kommit fram till att jag verkligen är i behov av ett ordentligt stativ men det är ju såå svårt att veta vilket av alla man ska välja!
Hur högt stativ bör jag ha? Jag är 177cm lång så vilken längd tror ni jag kan behöva på ett ungefär?
Har funderat på ett Manfrotto 055 XPRO B men även tittat på Berlebah och  Velbon Sherpa Pro CF-635. Nån här som har nån erfarenhet av Berlebach stativen? Tycker de verkar trevliga men jag har bara sett bilder och har ingen aning om hur de är…Sen står de att det är låg vikt men de verkar ju ha högre vikt än aliminium stativen? Ni som har erfarenhet av de andra stativen får också gärna säga för och nackdelar med dessa. Kom gärna med tips och råd på saker man bör tänka på när man köper sitt första stativ!

/Malin

[Christer5]
0

Det bästa du kan göra att att försöka att få möjlighet att känna på stativen.

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för Manfrotto 055 XPRO B men när jag kom till fotobutiken var det för tungt för mig.

Tittade och kände på VELBORN 803 men där var kulan som följer med kittet inte så bra,var svår att låsa fast ordentligt.

Nu har jag kommit fram till att Velbon Sherpa 635 med kulled Q71 är det stativet som jag kommer att köpa.

Att tänka på är vikten,höjden samt hur kulleden fungerar för ditt ändamål.

MarHai
0

Jag har Manfrotto 055 XPRO B och det är jag kanonnöjd med! :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Christer5]
0

"2

Jag förstår att du är kanonnöjd med ditt fina Manfrotto 055 XPRO B och att det passar dig bra.

Detta är ett väldigt stabilt och bra stativ.

/Christer

malinroth
0

#1 Det blev samma för mig faktist. har fått hem det men inte hunnit använda det så mycket men det känns riktigt bra :) Är glad att jag valde det lättare alternativet, behöver man lite tyngd är det ju lätt ordnat.

[Christer5]
0

Det var roligt att du kom fram till vilket stativ som passade just dig.

Jag har köpt denna veckan Velborn Sherpa 635 + 71Q kulled och tycker att det känns bra,köpt hos Expert,Götaplatsen,Göteborg.

Har också köpt från Cyberphoto en stativväska  som heter Dörr Adventure L (upp till 77cm) kostade inkl.frkt 464:-.

/Christer