Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3700 ggr
David
0

Bra objektiv till Nikon D5000?

Skulle vilja ha ett riktigt bra objektiv till min nya Nikon D5000, gärna ett som både kan ta riktigt bra närbilder, och bra bilder på längre håll.

Har ett 15-55 och ett 55-200. Men tycker inte att något är riktigt superbra.

Tips på ett som är bättre? Och gärna klarar av både bilder på nära håll, och längre håll?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

MartinO
0

18-55 och 55-200 är en bra combo til D5000. Det finns inget objektiv som kan lösa dina önskemål. Det krävs flera objektiv.

Menar du macro som närbilder? Då behöver jag veta vad som är huvudsakliga motivet för att kunna rekommendera lämplig brännvidd. Blommor eller insekter?

Ett kvalitativt tele med AF-S är tyvärr ingen billig historia.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

David
0

Först och främst är det katter som är motivet. Men visst, lite andra vardagliga motiv kommer säkert slinka med också.

Har bara haft kameran ett par veckor, så det finns garanterat mycket att lära. Men just det här om jag är på en kattutställning så kan det bli bökigt att snabbt byta objektiv under en bedömning etc.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

MartinO
0

Med den information jag fått, tycker jag att du skall avvakta ett litet tag. Jag har använt bägge objektiven du har tillsammans med D80 och vet att de presterar bättre än vad prislappen ger sken av.

Tag nu tid på dig och lär dig din nya kamera. Sätt dig in i bildförbättringsfunktionerna i kameran, såsom uppskärpning mm.

Har du uv-filter monterat på objektiven, så ta bort dessa då just dessa objektiv är känsliga för uv-filter av lägre kvalité.

När du har fotograferat på kattutställningar, tittar du i efterhand i Exif vilken brännvidd du mest använder. Med kunskap om detta, kan man välja en fast optik som ger hög kvalité till ett betydligt lägre pris än ett zoomobjektiv.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning