Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 456 ggr
Robert
0

Gott Nytt År - 2007!

Nu är det inte många timmar kvar av det gamla året och snart tar ett nytt år vid. För snart två år sedan började jag med fotografering. 25 januari 2005 fick jag min första kamera en Nikon Coolpix 8800. Fotointresset växte och samma år  i augusti påbörjade jag en utbildning på New York Institute of Photography. Samtidigt med min påbörjade utbildning startade jag Foto iFokus.

Nu 16 månader senare lever Foto iFokus kvar, min utbildning på NYI är avslutad för drygt ett år sedan och har ett annat fabrikat till kamera. Under 2007 hade jag tänkt göra allvar med min fotograferingen och förhoppningsvis kunna bära inkomster utav fotokonsten. Inledningsvis kommer jag att ställa ut på två bröllopsmässor, den första om två veckor och den andra i början av februari. På New York Institute of Photography så tar jag tre olika avancerade kurser inom fotografering och mitt mål är att bli färdig med dom under kommande år.

För ett år sedan skrev jag ett inlägg i Forumet om att Foto iFokus hade 100 medlemmar, nu har medlemsantalet ökat till över 1 200 stycken. Kanske vi under 2007 kommer ha samma utveckling som under 2006 och det skulle innebära att medlemsantalet skulle ligga på ca 15 000 stycken vid årets slut. Det känns som ett bra mål.

Vad har du för planer inför nästa år inom ditt fotograferande?

Till sist vill vi alla önska dig ett Gott slut och God fortsättning på det nya året!

Bästa hälsningar

Robert Hammar och alla Medarbetare på Foto iFokus

bildochfoto
0

Mina planer för nästa år är att sätta ihop ett par olika teman och samtidigt skriva om att arbeta i tema. Tänkte göra det samtidigt så att man kan följa mina framsteg på Bild och Foto.

Har inte riktigt bestämt vilka tema som jag ska ha? Jag tror ett ska bli Förortsliv kanske, men det återstår att se vad som växer fram…

knusselbo
0

Studioblixtarna kommer på Tisdag första vardagen på det nya Fotoåret så mitt mål för året får bli att "skuta" 100 st sessions med olika modeller så att kontinuteten i arbetsflödet blir bättre och samtidigt läsa en del litteratur, delta i workshops och utvecklas som fotograf.

Gott Nytt Fotoår….

ahfeldt
0

Mitt 2007:

Innan årets slut har jag deltagit i en hel del workshops i Sverige och utomlands, min studio står färdig och jag har över 100 sessions i bagaget.

Jag kommer inte ha detta som enda inkomstkälla då jag trivs bra på den reklambyrå jag arbetar på. Jag kommer fortsätta med miljö och produktfotografering då det ingår i mitt "vanliga" arbete.

Väl mött tvåtusensju!

Martin
0

#3 Låter roligt!

För egen del hoppas jag att jag fått möjligheten att fotografera lodjur i vilt tillstånd. Jag har kanske skaffat en digital systemkamera, vi får se hur det blir med den saken. Om inte, så har jag skaffat lite fler roligare tillbehör till nuvarande kamera.

mvh Martin

Lakrits
0

Blir till att lära sig rätt mycket om fotografering då min Sony a100 borde komma nästa vecka. Den skall jag kunna hantera bra innan April sedan är planerna vaga efter det. Är inte mycket för att planera i förväg.. Kanske någon hemsida med foton om jag lyckas ta några bra.

Hälsningar Mattias

Martin
0

Skall jag vara helt ärlig tror jag inte detta forumet är redo för 15.000 användare, inte ens inom ett år. Det skulle troligen innebära att man missar massor av diskussionstrådar.

Alltid kul att vara många, och alltid kul att växa. Fast man får se upp för växtvärk, ibland är inte många starkare.

Gott Nytt År!

mvh Martin

[Asta]
0

#5 - du får ta och skriva lite om din kamera sen. Jag är också lite intresserad av just den kameran.

Robert
0

Det skulle troligen innebära att man missar massor av diskussionstrådar.

Marnyman, hur skulle ett moget Foto iFokus se ut som skulle klara av 15 000 medlemmar?

Hälsningar

Robert

bildochfoto
0

Jag tror det är svårt för något forum att klara över 3000 aktiva medlemmar. Mängden trådar skulle bli enorm.

Martin
0

#8 Jag vet inte riktigt. Annan katalogstruktur, där bara nya meddelanden ses när man går in i en tråd (men med möjlighet att gå bakåt). En bättre katalog/filstruktur för att ha en bättre översikt. Kanske också möjlighet att "frysa" vissa diskussionstrådar så att de inte kommer upp även om nya meddelanden postas i dem.

Redan som det är idag försöker jag att 1-2 ggr i veckan klicka mig framåt flera sidor för att se så jag inte missat någon tråd, och nästan varje gång upptäcker jag någon tråd jag missat något i. Med 15x fler användare skulle det bli mycket svårt att överblicka, man skulle missa fler intressanta trådar.

Det jag menar är inte att man skall nöja sig med det som det är idag, jag menar bara att man skall inte sträva att växa sig större än att kvalitetén bibehålls. Jag tillbringar mycket mer tid här än på Fotosidan, men varför? Den typen av foton jag är mest intresserad av hittar jag fler av på fotosidan, och deras katalogstruktur är också bättre. Däremot upplever jag inte att man får hjälp lika mycket som här, och absolut inte om man inte har den fetaste systemkameran med det ännu fetare objektivet. Lite raljant, och en del överdrift, men ändå ett uns sanning i det.

Jag har själv varit med och drivit (som spelledare och även deltagit i diskussioner om utveckling) av ett av de större onlinespelen, nu med nästan 1.000.000 deltagare från hela världen. När Sverige (det är ett i grunden svenskt spel) passerade någonstans vid 16.000 spelare så hade vi ett bra forum, med bra klimat osv (dock skall sägas att det var långtifrån 16.000 som var aktiva, det var kanske 1000-2000). När det sedan fördubblades, alltså uppskattningsvis kanske 4.000 aktiva användare så tappade jag intresset för forumet och hade bara en 4-5 diskussioner jag regelbundet tittade in i. I dag är det över 130.000 foruminlägg / dygn (just nu drygt 25.000 inloggade) och det var längesedan man kunde ha en överblick på forumen, trots att de är landsindelade (och sverige "bara" har 51.000 användare).

mvh Martin

Robert
0

#10, tack för inputen. Nu finns det flera olika kategorier redan idag och det är områden som är mindre aktiva som tex fotografera människor. Med flera aktiva på Foto iFokus så skulle jag nog säkert hålla mig inom mitt intresseområde som människor. Jag tror på värdar för varje kategori och du får gärna vara värd för ex landskap och natur vilket jag vet intresserar dig, det är en bra början.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#10 Jo, vet att det finns olika kategorier men på många bra forum finns det några få huvudkategorier, därefter underkategorier och kanske ännu en grad av underkategori därunder. Får inte bli för mycket heller.

Angående att vara värd så har jag funderat på det och har det i åtanke, men känner också att jag dels vill kunna lite mer om den biten innan jag ger mig på det och dels att jag inte vet om jag har tiden till det idag. Även om jag är här inne varje dag, så är det skillnad mot att vara värd (tror jag i alla fall). Har som sagt varit det på ett spel tidigare, ansvarar ensam för en hemsida (som jag borde lägga mycket mer tid på) och vet ju också att man måste ha tiden för att det skall bli bra. Hemsidan har jag t.ex. ingen riktig tid för idag utan tog på mig den för att ingen annan ville göra det. Då blir det också som det blir… Ibland lång tid mellan uppdateringarna, vilket inte är så positivt när det är match nästan varje helg :o)

Min åsikt att jag inte tyckte FotoIFokus var moget för 15.000 användare var alltså inte för att vara kritisk mot upplägget, tvärtom tycker jag det överlag är bra. Däremot är jag rädd om den "stämning" som jag tycker finns här inne. Man får mycket hjälp, det finns mycket vänlighet och samtidigt vågar man kritisera varandra. Ibland blir det lite höjt tonläge, men det kanske också hör till innan vi alla vant oss vid hur det är att kritisera och kritiseras. Man kan också tänka sig att förvisso ökade deltagarantelt med… 10x (var det från 100-drygt 1000?) i år, men att därifrån öka ytterligare 15x på ett år, det tror jag är för mycket. Det skulle innebära en faktor 150x på två år och jag tror inte att något (företag, forum osv osv) mår bra av den ökningen på så kort tid (givetvis beroende på vad startvärdet var).

Nu ökar smällandet redan här ute, rutorna skallrar och man funderar ibland på om det är bomber eller fyrverkerier. Kanske snart dags att gå ut så man får en timme på sig att skjuta in sig? Cool

mvh Martin

daahmilk_
0

Gott nytt år allihopa ;D Hoppas ni får en underbar nyårsafton år 2006 (: Kramar till er alla , och jag önskar er ett riktigt gott nytt år <33' GOTT NYTT ÅR , FAWKS ^.^

//Mikaela Skrattande

Titti
0

Gott Nytt År till alla