Hjälp - Ljus himmel
Jag är amatörfotograf och har mycket att lära.
I helgen var jag ute i skogen och fotograferade lite och fick då problemet att himlen blev väldigt ljus och marken väldigt mörk, eller så blev marken bra men himlen ändå ljus.
Vad kan jag göra för att bilden ska bli bra? Vilka inställningar ska jag ändra på?
Har ett exempel på en bild.

När det är så stor skillnad mellan ljust och mörkt kan kameran inte fånga allt. Våra ögon är mycket bättre än kamerorna.
Man kan dock exponera nånstans emellan himmel och förgrund och få en kompromiss, men att få bä'gge helt rätt är en omöjlighet, för vilken fotograf som helst, åtminstone på en enda exponering.
Då får man ta till tex graderade gråfilter som tar in mindre ljus ovanför horisonten eller göra fler exponeringar och sättas ihop i Photoshop.
Kolla lite artiklar här på sidan, tex om hur man mäter ljuset …
Okej. Tack så mycket för svaret :).

Och som pellepiano nämner, kan man kombinera ihop flera exponeringar för att få teckning i hela bilden. Tekniken kallas HDR, och det finns flera program som kan åstadkomma såna bilder.
Ett av de enklare att hantera, utöver Photoshop CS, är Photomatix. Tekniken går ut på att göra mer än en exponering med olika inställning och kombinera dem för att få en bild med större tonomfång. För att sedan kunna visa bilden på skärm eller kopiera den till papper måste den tonsepareras. Båda de stegen görs i HDR-programmet.
För att få bilden med flera olika exponeringar utan att något ändras mellan tagningarna bör motivet vara helt stilla och kameran sitta på stativ. Annars kan inte bilderna kopieras ihop utan att det blir fel någonstans. Enstaka små fel kan man måla över i Photoshop efteråt, det brukar bli svarta fläckar om motivet har rört sig, exempelvis grenar som rör sig i vinden, eller vågor.
Tonseparationen kallas "Tone Mapping" i de engelskspråkiga programmen, och den gör de ljusaste partierna mörkare och de mörkaste djupare, samtidigt som den förstärker kontrasten i övergångarna mellan olika täthet.
Ditt skogsmotiv på bilden som du har lagt in är närmast idealiskt för tekniken. Det kan vinna på att man utöver HDR-teknik också väljer liten bländare för att få stort skärpedjup, och att avståndet ställs in på hyperfokalavstånd för den valda bländaren. Alltså att man inte ställer skärpan på den närmaste toppen på det liggande trädet, utan en bit längre bort och justerar bländaren så att man får skärpedjup från den närmsta punkten bort till träden bortom den öppna platsen.
Okej, det var bra tips. Ska försöka tänka på det. Men det med programmet får nog vänta då jag inte är så intresserad av att ändra bilder som redan är tagna. Har heller inte tid att lära mig det nu, men i framtiden kanske. Tack så mycket :).