Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1974 ggr
Dorkiis
0

Stativ

Passar alla stativ till alla kameror? funderar på att köpa ett från blocket nämligen =)

Siggen
0

Japp, vad jag vet så gör dom det. :)

Mvh Sigrid

Buuc
0

Ja, alla har en skruv som skruvas "in" i kameran. Och då borde alla skruvar vara lika. :)

Dorkiis
0

okej tack! Glad

MartinO
0

Mja, inte alls säkert. Gängan i kameran är 1/4", medan den vanliga gängan på stativ som kräver extra huvud är 3/8". Köper du stativ med huvud är gängan normalt 1/4", utan huvud normalt 3/8". Det finns övergångsadaptrar att köpa om det skulle knipa.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Dorkiis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej, men på en sån här borde väl min D60 passa?

MartinO
0

Jag har exakt ett sådant stativ. Det använder jag för att hålla upp mitt fågelbord Skrattande. Det är det enda det duger till.

Avråder från köp!!!!

Sajtvärd för Foto

Dorkiis
0

jaha okej, tack för att du stoppade mig! Skrattande

MartinO
0

Jag fick det stativet i samband med ett kikarköp. Det saknar fullkomligt vridstyvhet i horisontalläget.

Köp ett ordentligt stativ från början. Det kostar, men håller i många, många år framöver. Bland de mer prisvärda är Manfrottos 055-serie.

Sajtvärd för Foto

Dorkiis
0

okej får spara lite då =)

dijete
0

Jag har ett HQ Tripod köpt på Netonnet, väldigt stadigt,stadigare än Star-serien om jag ska vara ärlig.

[Christer5]
0

Finns även ett stativ som skall vara bra  Velbon Sherpa 803R med kulhuvud,även jag skall köpa mig ett bra stativ

Dorkiis
0

#11 jaså? Jag var inne på dustin och där hade någon lämnat en dålig recension om den..

dijete
0

Jag rekommenderar fortfarande det stativet jag har. Alla justeringar som finns nästan finns, stabilt & snabbfäste :)

Dorkiis
0

#13 Jag köpte en monopod till att börja med eftersom jag tror att det passar mig bättre just nu =) men jag har skrivit ned det du har och ska ha det i åtanke när jag vill köpa en tripod, det var ju billigt! =)

[Christer5]
0

Var och testade Manfrotto 055 XPROB men det var väldigt tungt butiken rekomenderade Velbon 635 med kullhuvud 71Q det är ett väldigt trevlig stativ men kostar 4299;- vilket jag tycker är för mycket.

Tittade även på Velbon 803 och det verkade vara ett bra stativ för 1799;. inkl.kullhuvud.

Det är inte lätt att välja stativ !!

Dorkiis
0

nej jag vet! köpte monopoden från en kille på blocket, bara använd en gång och jag fick ändå ett bra pris (550 på dustin och jag fick det för 250). Men någon gång ska jag väl  köpa en tripod också så jag börjar spara redan nu…

pyrst
0

Hej! Hur gar det med monopod? Funderar pa antingen stativ eller monopod. Orkar inte halla mitt sigma objektiv stadigt, majoriteten av bliderna blir suddiga. Men maste vara snabb nar jag fotar, sa kanske ar monopod mest flexibelt?

Dorkiis
0

jag valde monopod av just den anledningen du nämner men jag är inte så kunnig, jag har planerat att ha både och men börjar med den här =)

[Christer5]
0

Har varit och tittat och känt på stativ igen.

Velborn 635 + kula 71Q verkar vara bra men kostar hos Expert 4299:-.

Får tänka över saken mer än  gång så att det blir rätt,vill inte ha för tungt stativ då tröttnar man nog att bära med sig

Inkanyezi
0

Det finns flera tillverkare av trästativ. Trä har stora fördelar när det gäller stativ, det dämpar vibrationer, det är snyggt att se på, och stativen blir lätta jämfört med lika stadiga stativ i andra material.

Trästativ är inte heller särskilt dyra. Stabil är ett exempel. Berlebach är ett annat.

Du kan läsa lite mer om stativ (och andra delar av utrustningen) på Jan Gustavssons sida.

MartinO
0

Trästativ är även behagliga att ta i vid kyla. Jag använder Stabils Macrostativ och är helnöjd med det. Det kommer definitivt att bli fler trästativ. Glad.

Anledningen till att jag köpte Manfrotto 055 CLB är höjden, då jag är ganska lång och det primära bruket då var astronomiska studier med kikare. Avsaknaden av tvärslå mellan benen var också avgörande, då man kryper in i stativet vid studier mot zenit.

Sajtvärd för Foto

dijete
0

Jag är också ganska lång, ca. 175cm. Mitt HQ Tripod kan gå upp till 2m fullt ut, därför gick valet också till detta stativ.

[Christer5]
0

Hur är det att använda manopod och behöver man kulled ?

Mvh

Christer5

MonisN
0

#23 Jag tycker inte monopod är så bra, blir inte tillräckligt stabilt. Fast det finns säkert bättre än det jag har. Jag skaffade det pga att på många ställen i USA får man inte använda stativ på offentliga platser, inte ens monopod. Andra har kanske bättre erfarenheter än jag av monopods.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Det finns flera sätt att använda en monopod. Man kan ha det i hopskjutet läge och stöda det mot bältet, eller man kan stöda det mot marken eller annat på lämplig höjd. I regel behöver man ha kulled, monopoden har ibland kulled monterad.

Ett litet bordsstativ typ Minolta eller liknande kan stödas mot bröstet för att få bättre stabilitet när man tar på frihand.

Ett alternativ till monopod är ett snöre med en stativskruv, där man trampar i en ögla och sträcker snöret. Det kan förbättra stabiliteten något.

Alla de här tillbehören som inte är riktigt stadiga kräver stabilisering i kameran.

Bönpåsen är ett undantag där, med rätt fyllning kan den bli lika stadig som ett stativ. Ärtor, ris, grus eller små bönor ger en stadig påse, medan pvc-skumkulor ger mindre stadga men betydligt lättare påse. Med lätt fyllning funkar det bra när man använder fjärr- eller självutlösare, medan det knappast går att ta på lång tid annars. Med tung och stadig fyllning kan man klara långa tider också när man trycker av på knappen.

[Christer5]
0

Så var det klart,köpte ett Velbon Sherpa 635 med kullhuvud 71Q tror att detta blir bra,kulleden nyper fast väldigt bra och har en stor platta.

Strativet är ganska lätt och priset blev 3800:- hos Expert i Göteborg.

Mvh Christer