Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 908 ggr
KitoBonito
0

Kamera på fjällen

Jag och några kompisar hade tänkt oss att dra upp till fjällen till sommaren, Sarek National Park för att vara exakt och självklart ha med kameror. Då har jag en fråga till någon erfaren människa här ute;

Vad ska man tänka på när man har kameran med på ett sådant fuktigt ställe? Det regnar ju större delen av tiden och då vill man såklart skydda den. Men när det slutar vill man gärna få fram den så fort som möjligt och kunna fota osv.

Hur kan man skydda den på bästa vis men som samtidigt kan vara praktiskt? Jag vet inte hur jag ska formulera detta alls, är helrött - men jag hoppas att någon med ett bra svar där ute kan förstå mig!

Luftfuktigheten är dessutom allmänt hög.

Hur hur hur folket? Jag vet inte vad en kamera klarar av. Jag har en Nikon D40..

Tack på förhand!

[Yoe-Yoe]
0

Jag har inbyggt regnskydd på kameraväskan som jag lätt kan hänga över och som sitter fast, de är rätt bra. Så de kan jag ju rekomendera, men vet inte vad jag ska säga mer. Är de kallt så ta med flera extrabatteri ^^ Och tänk på att de flesta kameror kan stänga av sig och inte slås på igen om det är för fuktigt, av säkerhetsskäl.

KitoBonito
0

Okej! Bra att veta faktiskt. Tack så mycket för ditt svar  : )

Martin
0

Skall ni bo i tält utan att gå förbi STF-stugorna så behöver du/ni batterier för att täcka tiden ni är ute, skulle ju vara tråkigt om batteriet tog slut efter halva tiden. :o)

Några extra minneskort kanske, eftersom att ni förmodligen inte tar med er utrustning för att kunna tanka över bilderna efterhand.

Kameraväska är nog ett bra val, men tänk på att det skall vara smidigt. Provvandra gärna någon eller några gånger innan ni ger er iväg (bra att veta att utrustningen sätter där den sitter och att det är bekvämt att gå, innan man inser när man åkt iväg att man har för mycket eller för lite med sig). Och när/om ni provgår, gå då inte bara 100 meter, utan gå motsvarande en dagsetapp så att ni får känn för hur prylarna sitter. Det är ett generellt tips, och inte bara ur kamerahänseende.

Och sist men inte minst, titta inte bara i sökaren när ni är där uppe. Glöm inte att njuta och insupa atmosfären också, för det är fantastisk natur. Jag längtar själv tills jag kommer iväg på nästa fjällvandring…

mvh Martin

KitoBonito
0

#3 Tack så mycket för ditt svar! :D

Och det är väldigt sant, det där sista du sa; ibland kan det bli lätt att man tittar i sökaren större delen av tiden.. Haha, många gånger får jag stoppa mig själv och bara njuta. Och då har jag inte ens varit på fjällvandring! OJ, vad jag längtar!

Åter tack!

tsset
0

Regnskydd går att göra av en plastpåse, men en bättre idé är kanske att använda en gammal regnjacka och klippa till och sy ihop så det passar över  kameran, men ändå har hål så du kan se och vrida och trycka osv. Alternativt så du kan hålla kamera och händer under!

Ta med extra batterier och minneskort, och en putsduk för att putsa linsen! Blir det väldigt fuktigt immar det ju igen och då är det bra att ha en med sig ;)

KitoBonito
0

#5 Okej tack så mycket :)

Finns det en risk att kameran kan gå i sönder om den blir fuktig under längre (från och till) tid?

Martin
0

Tekniska prylar och fukt är överlag ingen bra kombination, så det är klart att risken finns. Å andra sidan, den kan gå sönder i torr miljö också (om den t.ex. trillar i marken). Jag har haft kamera med mig i fjällen, både på vandring och när jag bott i stugor. Senast var när jag var där uppe under nyår, smällkalla dagsvandringar i cirka minus 20 grader celsius. Det dog den inte av (men batteritiden kortades avsevärt).

Har du en bra väska med regnskydd så klarar du dig långt.

mvh Martin

KitoBonito
0

Okej, gött! Stort tack :)