Foto iFokus

Foto

Etikett: vilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 4485 ggr
[Quellii]
0

Inställningarna för att fota rörelse!?

Nu är det såhär, jag vill gärna kunna fota motiv i rörelse, tex hästar eller andra motiv..!

Men nu undrar jag hur jag ställer in kameran bäst för detta?
Det är en vanlig kompaktkamera, Fujifilm finepix s602 Zoom, men den har manuella inställningar också. Även sekvenstagning.

Jag har försökt att ha så kort slutartid som möjligt, men då har bilden blivit svart, varför?

Helst så vill jag inte använda blix, för att slippa reflektionerna i hästens ögon etc.

Jag har försökt att fota med sport inställningen, men det blir ändå rörelse oskärpa, finns det nått sätt att ställa in kameran så att det inte blir så mycket av det?

Niklas
0

Att bilden blev svart med kort slutartid beror antagligen på att du inte hade tillräckligt mycket ljus. Prova med 1/500 sekund om du kan. Blir det fortfarande för mörkt kan du testa 1/250.

Lägg gärna ut exempel på de bilder du har tagit. Det är lättare att hjälpa då.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

junglebum
0

Testa att öka iso inställningen till max, sen kan du alltid panorera med hästen så den är i fokus medans bakgrunden blir suddigt.

Lycka till 

//Oskar

Niklas
0

Fast med högsta ISO är det sannolikt att det blir väldigt suddigt. Jag tycker inte att det ska behöva bli det om det är hästar utomhus.

Vänliga hälsningar

Niklas

Elina.
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har samma problem som Photoniq, men dethär gäller kaniner. Jag har med mina äldre kameror, Panasonic lumix dmc-fz1 & Panasonic lumix dmc-lz2 lyckats få riktigt skarpa hoppbilder på mina kaniner, men jag har inte riktigt lyckats med min Canon powershot S3IS. Vad skall jag ha för inställningar för att få skarpa hoppbilder med canonen?

Såhär börjar nästan alla bilder med canonen se ut, vissa kan tom bli suddigare ->

Elina.
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med Panasonicarna blir det betydligt bättre bilder ->

Niklas
0

#4, 5: Vad har kamerorna använt för inställningar då? Det brukar man kunna se i exempelvis Photoshop. I Canon-kameran kan du ställa in slutartid själv.

Vänliga hälsningar

Niklas

divansson
0

jag har de lätt för mig ja.. jag har en inställning för motiv i rörelse och en för husdjur i rörelse..  :P ja är inge vidare på andra kameror. :P

divansson
0

jag har de lätt för mig ja.. jag har en inställning för motiv i rörelse och en för husdjur i rörelse..  :P ja är inge vidare på andra kameror. :P

Martin
0

Elina, jag har en likadan kamera som dig och har lyckats ta bra bilder på saker i rörelse. Vilka inställningar hade du på kaninbilden?

mvh Martin

Robert
0

Jag har försökt att fota med sport inställningen, men det blir ändå rörelse oskärpa, finns det nått sätt att ställa in kameran så att det inte blir så mycket av det?

En bra början, om inte det fungerar så får du skruva upp ISO-talet. Tänk på att det som rör sig i sidleds kräver en högre slutartid än det som rör sig mot eller ifrån kameran.

Hälsningar

Robert

jojjehanna
0

Jag tycker det är svårt att fota ett motiv i rörelse rakt framifrån, kameran hnner inte zooma in det utan ändrar sig hela tiden. Prova ta från sidan då du följer objektet.

Elina.
0

#6&9: Minns inte vad jag hade för inställningar, och photoshop gav inte heller någon hjälp. Har iaf provat med auto & sportläge samt testat med olika iso-tal. Men bilden torde vara tagen i auto eller sportläge.