Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 503 ggr
AndreasBengtsson
0

fototips canon 800 is

har precis köpt en 800 is och är som tidigare sagt en glad amatör! Va ut på balkongen för att testa att ta kort nu när det är mörkt men det blir riktigt dåligt! har testat lite olika metoder, både auto och manuella inställningar men vet inte riktigt vilka inställningar som man behöver "pilla på"! Ge mig gärna lite tips på mörkerfotografering med denna kamera samt lite andra roliga grejer ni vill dela med er av!

//Andreas

pekwall
0

Satans du!

Vad är det för bländaröppning på objektivet då?

Den där bjässen kan inte ha vart billig..

// Pontus Lamberg

Lakrits
0

#1 Tror han menar Ixus 800 IS… inte något objektiv :-)

Kan du ställa in ISO tal på den och använder du stativ, det behövs nog vid mörker foto.

Hälsningar Mattias

AndreasBengtsson
0

va e det för grekiska?? kan inget om detta med bländare å isotal etc. etc.

hittade detta:

5,8 (V)-23,2 (T) mm

(motsvarighet för 35 mm film: 35 (V)-140 (T) mm)

f/2,8 (V)-f/5,5 (T)

men vet inte vad det betyder??

Nja den va inte sååå dyr, fick pröjsa 4100:- med drulle å 512mb minne!

AndreasBengtsson
0

#2 Ja precis en Ixus 800 is, va lite otydlig där!

Stativ har jag inget (än) och isotal kan jag ställa in mellan 80-100-200-400-800 och auto

pekwall
0

#4 haha okej, trodde att det var ett 800mm objektiv..

Lakrits
0

Ok ett högre ISO gör kameran mer känslig för ljus som behövs när det är mörkt. Testa att ställ in 800 eller 400 och låt kameran stå på något bord eller liknande, håll den inte i handen. Använd också självutlösaren för att minska skakandet i kameran när du trycker ner knappen. Kolla om du får något vettigt med ovanstående metod. Det är ungefär så mycket jag kan om mörker foto, inte mycket alltså. :-)

Hälsningar Mattias

AndreasBengtsson
0

tackar för tipset mattias! ska testas ikväll!

AndreasBengtsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här blev det! lite grynigt men jag vet inte varför, kan det ha med alla olika ljuspunkter att göra kanske?

jojjehanna
0

Ju högre ISo-tal desto grynigare/brusigare bild får du.

Lakrits
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nackdelen med högt ISO är att det blir brus. Eftersom det skiljer i storlek på kompakt och systemkamerornas sensor (ytan där ljuset omvandlas) så blir det mer brus på kompakt kameran. Inte antalet pixlar alltså utan chipet som pixlarna sitter på är större och varje pixel blir därför större och tar då upp mer ljus och mindre brus benägen. Därför går det inte riktigt att jämföra dina blider med vissa andra på denna sida om du nu gjort det. Jag körde en enklare brus reducering på din bild men annars får du testa att sänka ISO talet och ta fler bilder så du ser vilket tal som funkar bäst för din bild.

Hälsningar Mattias

AndreasBengtsson
0

#10 ser ju mycket bättre ut! tack för tipsen också, får sätta igång att öva!

Robert
0

#0, det finns några artiklar som jag har skrivit som säkert ger svar på dina frågor:

Här är en till att börja med: Exponeringsskolan - ISO

Hälsningar

Robert