Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 668 ggr
Indeloom
0

Spara i både RAW och Jpg ?

Hej svejs !  Jo, nu ska jag åka utrikes (Thailand) på semester i 4 veckor. Nyinköpt kamera har jag med mig (D80) så det ska ju bli en massa bilder tänkte jag. Men det är ju det här med lagring av bilderna. Jag har två stycken minneskort a´ 2gb. Jag vill fota i RAW/NEF. Om jag samtidigt även sparar i Jpg så får jag in cirka 125 bilder på varje kort. Gör ca 250 bilder. Det är på tok for lite ! Om jag bara kör RAW så blir det ca 300-350 bilder. Jag är beredd att köpa ytterligare ett kort, men det känns ändå för snålt med utrymme. Eftersom jag är ganska färsk på det här så vill jag passa på att exprimentera med både tider,slutare,dag och natt osv. Det mest optimala vore väl att hitta något smidigt sätt att tömma korten till någon form av mellanlagring. Typ hårddisk eller liknande. Jag har ingen MP3 spelare och vill heller inte köpa någon för tusentals kronor.

Vad göra bäst ?   Tacksam för alla tipsCool

Trevlig fortsättning förresten

Hälsningar

Hasse

jojjehanna
0

Jag skulle inte ha sparat i både RAW och jpg för har du RAW kan du lätt konvertera till jpg sen. Enda gången jag skulle gjot det är om man vill titta på fotona direkt i något media som inte kan läsa RAW eller om du direkt ska maila vidare jpg-bilder. Jag skulle nog köpt ett till minneskort för jag lever kvar i "man ska aldrig ha med sig för lite film" men byt film mot minneskort då. Fast jag har en mellanlagrare dessutom.

Robert
0

Jag finner ingen anledning till att spara i de båda formaten. RAW fungerar utmärkt för mig. Jag har ca 16 gb minneskort som brukar täcka ungefär för en dags fotografering, börjar korten ta slut så använder jag mig utav en Epson P-2000, som är väldigt långsam i sin nedladdning. Dom nya ska vara 250% snabbare. Det skulle innebära att det skulle ta 5 min och tömma ett 2gb kort istället för 15 min.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag håller med Johanna och Robert. Skaffa i första hand mer kort och i andra hand en bärbar lagringsplats.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Indeloom
0

Tack för svaren. Vad bra då vet jag att jag kan skippa att spara Jpg iallafall. Jag hittade den där Epson på Cyberfoto, men drygt 5000 från reskassan är dock inte aktuelltGråter  Jag hittade även en liten hårddisk som läser minnet och sparar. Rymmer 20gb och kostar bara 1000 riksdaler. Den får duga åt mig så länge, kanske ett minneskort till också. Då har jag 26gb, det bör räcka för en glad amatör !

# 2  Herregud, 16gb på en dag !!  Men du är ju proffs förståss.

Hälsningar

Hasse

Niklas
0

På Zebra Media har jag för mig att Epson kostar 2995 kronor. Det skiljer mycket. Men satsa på flera kort.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lakrits
0

#4 Vad för lagring är det du tänkte köpa, har du någon länk? Kommer åka på resa till våren och funderar på samma sak som du, fast jag skall till Japan så där borde det ju finnas någon billig lagring att köpa på plats. Hoppas jag…

Hälsningar Mattias

Martin
0

Man måste tänka på syftet med antal GB kort man har med sig ut.

Skall man på semester och har tillgång till att tömma kort regelbundet så har man ju ingen större mening (som jag ser det) med 16 GB minneskort, och det gör kanske inte heller något om det tar 15 istället för 5 min att tömma korten.

Å andra sidan, om man jobbar med foto och skall tillbringa 10-14 timmar i en studio med modell osv, eller skall fotografera ett bröllop så är det ju en helt annan sak med antal bilder och därmed antal GB kort man tar.

mvh Martin

Norrskenet
0

Frågan är om alla kort behöver att sparas med den högsta upplösningen? Ibland när jag bara knäpper "familjekort" som på sin höjd skall skrivas ut i 10*15cm brukar jag gå ner i Upplösning. Det sparar mycket plats

Indeloom
0

#4 Tyvärr vet jag inte hur man lägger ut en länk. Rudis på sådant ! Men disken heter Canyon och finns på Scandinavian Photo för 995:-  Sök på Canyon på deras hemsida så dyker den upp.

# 8  Fotor man i RAW så kan man inte välja varken storlek eller kvalitet. Varje bild blir STOR. Detsamma gäller möjligheterna i det digitala mörkrummet, där du kan lattja hur mycket du vill.

Lakrits
0

Ok hittade den, ja en sådan kan ju vara ett alternativ för mellanlagring! Tackar.

Hälsningar Mattias

Robert
0

#9, ovanför rutan där du skriver in din kommentar så har du ett menyfält med en glad gubbe längst till höger. Brevid 1-,2-,3- så har du något som ser ut som en kedja. Markera det ord du vill länka, tryck på länken och i fältet lägger du in länken.

Hälsningar

Robert