HDR-bild
Kanon!
Berätta mer, kan inget om HDR…
Då är vi 2 som inte vet något om HDR. Men det vore intressant och höra vad det är för något. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

HDR = high dynamic range. Säg att du vill fotografera i en grotta, i grottöppningen ser man en klarblå himmel, inne i grottan sprakar lägerelden, det dynamiska omfånget skulle inte en kamera klara av. Med HDR tar du flera bilder, tar flera bilder med 1/f-stop i mellan så att du registrerar allt från mörkaste hörnet i grottan till den klarblåa himmeln utanför. I photoshop slår du ihop alla dessa bilder, klart.
Hoppas den förklaringen hjälper!
Robert
Tack för den förklaringen Robert, hade ingen aning om vad HDR var.
Ger ett härligt resultat dock!
Vänliga hälsningar
Daniel
#3 även jag lärde mig något nytt, tack!

men man ska använda stativ annars blir bilden suddig och oskarp

#6 + spegeluppfällning lönar sig, tungt stativ som bara attan och trådutlösare, minsta rörelse på kameran gör bilden suddig.
Hälsningar
Robert

ja precis robert.

#3: Då förstår jag mycket bättre. =))
Jättefin bild robert.
Kan man göra det på vilken systemkamera som helst eller krävs det någon speciell kamera???
Själv ska jag köpa en Canon 350d eller 400d

#10, jag tog bilden med min 20D.
Robert
OK, men vet någon om en 350 eller 400 klarar av såna bilder???
Absolut Madde!
Sedan vilket resultat detta ger kan ju bero på kameran, men det går absolut.
vänliga hälsningar
Daniel
#13: Tack för svaret Daniel. =)))
I senaste numret (nr12) av Kamera&Bild har de ett repotage om HDR.
//Stefan

#3 "I photoshop slår du ihop alla dessa bilder, klart."
Det lät ju enkelt. 

I PS slår du ihop dem via Arkiv- Automatisera? - Sen något med HDR.
Har inte tillgång till PS just nu men tror det är något sådant.
Annars finns ett program som heter Photomatix som och renderar HDR bilder.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Hej!
Jag använder HDR när jag försöker fota nattbilder. Jag hittade en tutorial på nätet http://www.tofahrn-foto.de/index.php?lg=en&pg=tipps.dri som jag använde som utgångspunkt. Sen insåg jag att det är lättare att maska själv än att använda "select highlights" min D70s har en tendens att "blöda över" under långa exponeringar.
Jag bifogar ett av resultaten.
//Oskar

#19, det blev bra.
Hälsningar
Robert
Ledsen att jag inte hängt med ett tag i debatten.
Faktum är att jag blivit mycket förtjust i denna teknik. Jag har en D200 som kan ge 5 bps vilket gör att jag ibland vågar chansa och kör gafflingen på frihand med automatiken.
I tidningen Kamera och Bild säger de att man först bör konvertera råfilerna till tiff innan man drar igång, men av "misstag" råkade jag dra igång en HDR utan att lägga märke till att jag stod i rå-katalogen. (Jag använder programmet Photomatix Pro vilket kostar en tusenlapp cirka och den konverterar tydlingen råfiler. I alla fall till min kamera.)
I artikeln talar man om att använda tre bilder i tiff med exponering 0, -2, +2, men faktum är att jag har fått mycket konstiga himlar av detta. Många gånger har det blivit utfrätta partier med kant runt! Däremot, fem bilder med exponeringarna 0, -1, -2, +1, +2 och dra igång direkt från råfilerna - det är grejer det!
Vad de inte tar upp i artikeln är att i det Photomatix kan man automatisera processen med ett batchkommando. Först tyckte jag det var knasigt, då varje bild behöver sin inställning för bästa resultat, men så upptäkte jag följande:
Om man lägger alla filer i en katalog och automatiserar processen, kan man hoppa över "tone-mappingen" (det är den som ger slutresultatet). Det betyder att man med en så långsam dator som jag har kan dra igång en HDR-omgång på en hel katalog, gå och fika och en halvtimme senare har man ett gäng halvfärdiga bilder. Det enda man då behöver är att öppna dem i programmet och tone-mappa.
Bilägger en bild över Vada kyrka. Många säger att en bra HDR ska man inte se på att den är en HDR så är detta enda kriteriet så har jag en bra HDR-bild här. Själv är jag mycket förtjust i många spejsade resultat man kan få fram. Jag ska se om jag inte hittar min andra bild av samma kyrka där man verkligen ser att det är en HDR, för där har jag dragit på.
Bästa hälsningar, Lena
Kanon bilder Lena! Särskilt ölandsbilden tilltalar mig. HDR är absolut intressant. Vi får väl se när jag får tummen ur… och lyckas få fram några rutor.
Hade allesammans!
Mvh/Cihan

Väldigt fina bilder LenaW, tack för att du delar med dig utav hur du gör och dina bilder.
Hälsningar
Robert

Oskar, ser bra ut, för min del lite för mycket förgrund och en aningens sned.
Robert
Men gud vilka vackra bilder, ljuset fascinerar mig verkligen! Någon som vill berätta lite hur man gör? Jag har en Canon EOS 400D, som jag precis har införskaffat, så jag håller fortfarande på att utforska den :)