Digitala filmkameror??
Är det någon som har bra koll på digitala filmkameror?
Främst är jag intresserad av lite större modeller >30.000kr och 3ccd. Dock vill jag ha mycket av den automatik som man kan hitta hos de billigare varianterna.
Tackar på förhand
Bertil
Tackar för svaren, vad bra denna sajt funkar när man undrar över något!!!!
Jodå, jag har kollat de sidor ni anger. frågan var mer tänkt som förfrågan till någon som själv har köpt alt. är lite kunnig proffsfilmare.
mvh
Bertil

Bertil, det är kul att läsa att du tycker att sajten fungerar bra. Skicka gärna vidare länken hit till alla du känner som en julklapp.
Jag är övertygad om att sajten blir mer levande då. Det kanske till slut dyker upp proffsfilmare, duktiga photoshoppare och yrkesfotografer som kan tillföra sajten mer innehåll.
Kunskapsnivån blir väldigt bred, men jag vill verkligen uppmuntra till att lägga in frågor som kanske känns fåniga att ställa. Vårt måtto på Foto.iFokus är att det absolut inte finns några dumma frågor utan det finns bara dumma svar.
Vi alla lär oss nya saker hela tiden och nästa gång en liknande fråga dyker upp så har vi ett bättre svar att ge än förra gången.
- Det svaret jag kan ge dig på din fråga Bertil är att mycket står upp till fotografen/filmaren. Utrustningen kommer inte att göra dina filmer bättre. Jag skulle leta efter en kamera som kan filma i dåligt ljus, bra och snabb zoom, manuella inställningsmöjligheter och inställningar för Vitbalans.
Största nybörjarfelet många gör är att de filmar allt för länge på samma sak. Det tråkar ut tittaren. Byt scen för varje gång du har hunnit säga det du filmar tre gånger. Exempelvis jag filmar mina barn på en födelsedag - "Min dotter Antonia blåser ut ljusen på tårtan på sin födelsedag." "Min dotter Antonia blåser ut ljusen på tårtan på sin födelsedag." "Min dotter Antonia blåser ut ljusen på tårtan på sin födelsedag." BYT SCEN! osv….
Hälsningar
Robert
Tack för tipsen Robert!
Jag filmar idag med en Sony Handycam HC90E och uteslutande i konsertmiljö. Visserligen är det bara en relativt enkel kamera men genom att arbeta lite bildvariation så blir det påfallande bra, levande och njutbart. Jag saknar dock vissa möjligheter, såsom lite bättre mörkerseende samt manuell inställning av ljudnivå så att man slipper det komprimerade ljudet som blir faktum i de enklare kamerorna. Autofokus är dock något som jag vill ha tillgång till.
mvh
Bertil