Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 549 ggr
Niklas
0

Adobe Lightroom

Ni som har testat Adobe Lightroom, vad tycker ni om det? För mig äter det enorma mängder minne (beta 4). Dessutom tar det väldigt lång tid att importerabilder i det. Jag har inte ens hunnit med hälften av mina bilder efter en hel dag.

I övrigt verkar det rätt trevligt så jag hoppas att prestanda blir bättre i den riktiga versionen sen. Är det någon som vet när den kommer och vad den kommer att kosta?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

jrydberg
0

Har samma problem här.  Verkar vara ett bra program för att hantera RAW-bilder dock.

bildochfoto
0

Niklas: Jag testade Lightroom och fick litet känslan av seghet. Dock så ska man spara färdiga inställningar och påverka massor av bilder på en gång för att sedan göra små justeringar på varje bild. För att sedan i Photoshop göra de slutliga justeringarna.

Det är inte meningen att man ska bli klar med bilden i Lightroom utan att snabbt kunna göra grovjusteringar. Just det att spara justeringar och sedan använda de om och om igen är enormt tidsparande…

Tänk om du har tagit massa bilder under samma ljusförutsättningar med liknande inställningar så justerar du en bild och sedan använder du den justeringen på alla liknande bilder för att sedan gå in och finjustera litet här och där.

Robert
0

#2, spara inställningar kan du även göra i Camera RAW.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#2: Jag använder det för att stödja ett strömlinjeformat arbetsflöde men även till det går det långsamt. Att importera, att välja bilder, att göra förändringar, allt tar tid.

Vänliga hälsningar

Niklas

bildochfoto
0

#4: Håller nog med om att det är segt. Aperture lär nog ha en del fördelar för Mac kan jag tänka.

Funderar själv hur jag ska kunna få ett bättre arbetsflöde med GIMP och Open Source. Det verkar inte finnas någon motsvarighet i Open source ännu.

Lightzone finns ju som open source i Linux ska nog testa det och återkomma med en review…

Annars verkar det trögt med liknande applikationer för Raw…

Hittade även Raw Therapee… vilken verkar bra med tanke på den här jämförelsen…Therapee är dock inte open source men free software..

Niklas
0

Nu kan jag inte använda det alls. Det börjar skena så fort jag öppnar det. Det äter minne tills det kväver datorn om jag inte dödar det först. Detta trots att jag bara har fått in drygt 30000 bilder än så länge. Synd för jag tror att jag skulle kunna ha nytta av det annars.

Vänliga hälsningar

Niklas