Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1177 ggr
Niklas
0

Logga på bilder - hur?

Många har fina loggor eller åtminstone en copyrighttext på sina bilder. Hur gör man enklast såna för att det ska gå så fort som möjligt när det är många bilder?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anna
0

Själv har jag hittills bara använt ett speciellt font för min egna "logga" som passade mitt namn. Ska försöka skriva en egen på papper och scanna in så snart som möjligt, blir ju roligare om det är mer personligt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niklas
0

Lägger du in dem för hand på varje bild eller har du automatiserat det på något sätt? Lägger du dem på olika ställen eller samma plats varje gång? Har du en färg eller byter du beroende på bild?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anna
0

Hittills lägger jag in dem för hand på varje bild, inte alltid samma ställa men ofta i ett hörn. Suddar opaciteten på texten så att den smälter in i bakgrunden och inte syns lika tydligt som när den bara är vanligt skriven. Om bakgrunden är t.ex ljus har jag svart text som jag sedan suddar opacitet på, är bakgrunden mörk har jag vit text och samma sak med opaciteten där. Använder mig aldrig av någon "färgad" färg så att säga.

MVH

Anna :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Abico
0

Du kan "rita" en egen autograf (så att säga) i photoshop på genomskinlig (tappat rdet just nu …) bakgrund, sedan markerar du den och skapar en ny pensel med den, så är det bara att trycka in den senare. Så har jag gjort tidigare, det svåra är att fixa att rita snyggt, man behöver nog en ritplatta för att lyckas bäst.

Tveksamt om jag kan förklara bättre än så ;P
Men du får gärna fråga om det är något.

Kram Hanna

Hanna 

PretenderX
0

Jag har gjort ett macro i PS. Sen är det bara att köra det varje gång jag behöver en logga. Då slipper jag komma ihåg teckensnitt och sånt, det enda jag behöver ändra är färgen och sen flytta den så att den hamnar där jag vill ha den.

[Quellii]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en Logga i Photoshop, den är gjord som en pensel så att jag snabbt och enkelt kan "klicka på en logga" fort :)
Gör först en logga som en bild, sen efter det så sparar du den som en pensel på Photoshop :)

Här har jag gjort en "testlogga" åt dig!

Abico
0

#6 - Vad snygg den var, sån vill Hann aockså ha ;P
Nu vet jag vad jag ska göra ikväll, haha.

Kram Hanna

Hanna 

emmaa
0

#6 Jag har nu gjort en pensel med mitt namn men när jag ska trycka den på en bild så blir den nästan genomskinlig, jag har opacity på 100 %. Varför? Ledsen

[Quellii]
0

#8 Kan du lägga in en testbild så jag får se hur det ser ut när du målat loggan?

emmaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 La en svart bakgrund så att den skulle synas i jpeg, den var transparent då jag gjorde penseln.

Emma

[Quellii]
0

#10 det är bättre om du tar vit bakrund och svart Logga :)

emmaa
0

men det vill jag ju inte, vitt funkar alltså inte lika bra?

bildochfoto
0

Mattias har ett inlägg om vattenmärken på bilder som är bra. Så länge man inte sabbar bilden är det nog okej…

Själv vill jag nog markera att det är jag som är upphovsman oavsett om jag använder creative commons-licens eller har kvar full upphovsrätt.

Jag skulle nog göra ett bildspel om jag vill visa mina bilder. T ex med Open office.

Monday
0

#12 Om du först har svart så kan du väl ändra färg på den sedan efter att du gjort den till en pensel?

http://www.regret-nothing.com

emmaa
0

#14 Det ska jag göra, vad dum jag är som inte tänker på vad penselverktyget faktiskt gör :) Tack!

[Quellii]
0

:)