Canon eller Nikon?
Jag har länge funderat på om jag ska köpa en Canon Eos 450D eller någon Nikon som kostar runt 7000:- Jag ska främst ha den till djur och natur fotografering (: Så nu vill jag ha tips. Behöver man något mer objektiv till kamerorna t.e.x och vilken pisklass ligger de isåfall på?

Då man väljer märke efter vad som känns bäst, och man kan inte jämföra två kameror i samma prisklass från två olika märken. Det är ytterst svårt. Vi har massor med trådar om Canon eller Nikon, D60 eller 1000D. Använd sökfunktionen, vår inläggslista blir full av alla dessa trådar om samma ämne. Vilket gör att andra inlägg inte får plats.
Kan du tänka dig att spendera över 10.000 för kameran i fortsättningen, köra allt manuellt, go for it! Annars är långzoomare ett bra alternativ.
Vad ska du använda kameran till, hur mycket kan du om Systemkamerorkameror, vad förväntar du dig av kameran, det finns massor av bra kameror men i längre prisklass.
Jag använder min Nikon D60 som kostar runt 4-5000 kr, en riktigt bra kamera om du ska fota djur & natur, du kan ju kolla min " Hemsida" http://fotoografen.webs.com/
Jamear, ju dyrare kamera du köper gör dig inte till en bättre fotograf, man måste ju kunna lite om den, köp inte för avancerat om du är nybörjare med systemkamera!

har aldrig haft en canon men jag gillar min nikon D60 =)
jag har en canon 1000D men jag säger att du ska satsa på nikon ;)
Jag föredrar Canon, men köper du kameror i samma prisklass så är skillnaderna små. Det handlar mest om vad man trivs med, både Nikon och Canon kameror i 7000 kronors klassen kommer att låta dig ta bra bilder… Säkert mycket billigare varianter också
Frågan är snarare om någon av dom skillnader som faktiskt finns mellan enskilda modeller från någon av dom är något som du verkligen vill ha. Eller om du har någon kompis etc som redan har en kamera så kan det vara trevligt att kunna få tips, råd eller rent av kanske låna tillbehör (objektiv, blixt etc)

Jag brukar hålla mig ifrån sådana här vs-diskussioner om kameramärken. Jag kör själv Nikon och är naturligtvis partisk i diskussionen.
Bägge fabrikaten levererar mycket bra bilder, inte tu tal om annat. Man skall dock tänka på att man blir märkesbunden då man inte kan byta objektiv mellan olika fabrikat. Ju mer utrustningen växer, ju mer märkesbunden blir man. Det blir således dyrt att byta märke i framtiden, så första valet är viktigt.
Att jag fastnade för Nikon, var dess bättre menysystem och framför allt det mot Canon överlägsna Creative Lightning System (CLS) för fjärrstyrning av blixtar. (Gäller D90 och bättre modeller).
Tyvärr är generellt Nikons originalobjektiv dyrare än motsvarande från Canon.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
jag har en canon eos 450D och det funkar jättebra! jag tycker bäst om att fota djur, porträtt o sport.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Gå in i en affär o testa de kamerorna du väljer mellan. Be dem i affären förklara skillnader o som sagt var testa. Var sedan medveten om att det val du gör kommer att leda till att det är det märket du är fast i framöver p.g.a. att i regel kan man (inte alltid dock) behålla de objektiv man har införskaffat även om man byter hus.
Själv föredrar jag Canon men det är mest en slump att det blev så eftersom min sambo för 25-30 sedan kom hem med en systemkamera o det var en Canon o sedan har jag ju av naturliga skäl blivit kvar i Canonfacket för det är den kameran jag "känner" o därmed logiskt kan följa i menyer m.m. o "räkna ut" genom erfarenheten hur jag skall göra.