Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 851 ggr
Norrskenet
0

bonsai

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väldigt fascinerad av japanska bonsai-träd och har med varierad framgång försökt att göra några egna försök. Problemet är att antingen så dör dom av vätskebrist (eftersom dom vill ha vatten nästan varje dag) eller så får dom så stora blad så att de inte liknar en bonsai. Två av mina fuchsior har jag försökt att tukta och det har blivit sådär. Jag har en annan fuchsia på gång, men den måste växa till sig några år innan jag kan göra om den till en bonsai. En av mina olivträd blir nog inom ett par år ett bonsai-träd. Jag kan ju visa en av mina fuchsior (även om den inte är bra).

Hälsn Kenneth

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här från en annan vinkel

Robert
0

Jag tycker du har ett trevligt upplägg av objektet. Den blåa filten passar bra in som bakgrund, inget som stjäl ifrån att hålla blicken på växten.

Nu ser jag att du har fått ljuset från sidan, kan tänka mig att det är från något fönster. Med sidoljus så får du kraftiga skuggor på motsatta sidan ifrån vad ljuset träffar först. För att lätta upp skuggorna så kunde du avända en reflektor i form av ett vitt papper som du håller så nära som möjligt utan att den kommer in i bild. Lätt gjort om du sätter kameran på timer, för du har väl använt ett stativ?

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0

Det blev lite snabbfoto över projektet, och sedan märkte jag att jag hade ISO400 som gjorde att det blev lite kornigt. Jag skall och göra ett par bättre bilder när julen äntligen blir överstökad!!!!