Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 3865 ggr
Metinia
0

Identitetsskydd?

Jag har alltid trott att jag har haft bra koll på det där med vad man får fota och hur man får använda bilderna. Det jag har lärt mig (genom att läsa mycket här inne på Foto, men även på någon blogg någon stans och lite inne på Djurfoto och Hästfoto) är att det är okej att lägga upp (tänker då mest på hemsida och facebook nu) och i allmänhet publicera bilder (föreställande igenkännbara människor) nästan hur man vill utan att direkt fråga om lov. (Självklart har jag så mycket vett att jag aldrig lägger upp något som är kränkande.) Men jag vet också att man inte får använda bilderna för reklan för något/någon utan att fråga person/-erna om lov först.

Fram tills nu har jag varit nästan stensäker på detta och inte tvivlar på det. Det känns som jag har fått det bekräftat på så många olika håll att jag aldrig tvivlat på att jag har haft rätt. Men idag i skolan pratade mina lärare om att man inte får lov att lägga upp bilder på internet hur som helst utan att ha personernas tillåtelse. De sa att det även gällde bilder som det inte stod personernas namn på/under eller i närheten utav. De sa att det hade att göra med någon identitetsskyddslag.

Det här har rört till det väldigt för mig, jag har inte alls någon koll längre på vad jag får och inte får lägga upp. Är det någon som har exakt koll på hur det ligger till och kan förklara för mig? Jag vill väldigt gärna veta så jag inte gör något olagligt, Oskyldig.

Splachfotografen
0

Det jag har läst är att man får lägga upp bilder på internet utan att ha lov, men om du ska göra reklma för dig själv måste du ha tillåtelse om det är en människa på bilden. Det är vad jag har läst och det är vad jag går efter.

Isak
0

Vad jag vet så är det enligt PUL (Personuppgiftslagen) förbjudet att publicera bilder av kränkande karaktär, men fritt fram för icke kränkande bilder efter en lagändring 1 jan 2007.

Innan var det inte tillåtet att publicera bilder på identifierbara personer utan deras samtycke.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

AndreasS
0

På Fotosidan finns det en jätte bra artikel i ämnet vad man får och inte får.

Artikeln kan du läsa här.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Splachfotografen
0

Jag är smart nog att inte lägga upp bilder som inte är fina, enligt mig själv. Klart att man inte lägger upp en bild på en person när den gör en ful grimash (stavning?) om man inte känenr den :)

MonisN
0

Jag förstår inte varför man lägger upp bilder på andra överhuvudtaget om man inte har ett godkännande från personerna ifråga. Jag skulle tycka det var kränkande om jag hittade min egen bild på nätet utan att jag visste om det. Massor av människor lägger t o m upp bilder på sina barn hur som helst i olika forum osv. Man ska skydda sina barn, de är oskyddade på nätet och där finns många fula fiskar. Tids nog blir de stora och kan bestämma själva.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[PeterWem]
0

#0 Dina lärare är inte uppdaterade efter 2007 tydligen.

Det är som Isak säger PuL som styr. Bilder räknas som personuppgifter och man får publicera personuppgifter om det inte sker systematiskt som i en databas.

Haztparken
0

Enligt min egen åsikt så tycker jag inte att man ska lägga upp bilder på andra människor utan lov.

Det med identitetsskydd kan vara att t.ex. en mamma har flytt med sina barn från sin man för att han slog dom. Och så har dom bytt namn m.m och lägger man då upp bilder på t.ex. mamman eller så så kan det hända att då t.ex. pappan ser det och känner igen platsen och letar upp dom.

Visst, det är ju inte så att alla går runt med sånt skydd men sen så kanske man bara ser en bild på sig själv som någon helt främmande tagit, då blir man lite rädd.

Så enligt mig tycker jag att man ska fråga först.

Metinia
0

Okej, tack för mycket bra svar. Framför allt från #2, #3 och & #6. Era svar lugnade ner mig. Det kan mycket väl vara så att mina lärare inte är uppdaterade (mycket troligt faktiskt). Men jag ska nog inte gå och rätta dem, för det är nog bra för en del av mina klasskamrater att höra att det "kan vara olagligt", Flört.

Till er som eventuellt undrar så är de bilderna som jag ev lägger ut på min hemsida bilder från ridtävlingar och ryttaren är sällan "det viktigaste" i bilden. När jag lägger ut närporträtt eller liknande så frågar jag alltid om lov innan.

MonisN
0

#8 Hoppas du inte missförstod mig, mitt inlägg var inte riktat till dig personligen, utan i allmänhet. Jag har sett det så många gånger att speciellt ungdomar lägger ut bilder på i stort sett alla dom känner. Partybilder verkar var extra roligt at lägga ut. Därför kände jag att jag var tvungen att få det sagt liksom.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Metinia
0

#9: Nej, jag missförstod dig absolut inte. Jag vet att folk (i min ålder…) har en tendens till att lägga ut ganska elaka bilder på varandra, jag undviker alltid detta för att jag skulle själv inte vara med på en sådan bild. Det var också det som mina lärare pratade om, mycket viktigt ämne tycker jag, för allt kan så lätt missbrukas.

Haztparken
0

#8 Jag tkr det är okej att fota på ridtävlingar och att ryttaren syns. Då får man ändå lite "skylla sig själv" för alla kan ju komma och kolla. Sen som du skriver är det ju mer fokus på hästen ändå så enligt mig är sånt okej :)

Martin
0

#10 Fast man får inte lägga ut "elaka" bilder, om det är bilder som på något sätt kan vara till men för den enskilde, eller missaktar någon. Det kan, även om jag inte tror att något fall har anmälts/gått till åtal, röra sig om förtal eller förolämpning att lägga ut "elaka" bilder.

Men, för att förtydliga, då rör det alltså inte om brott om identitetsskydd eller liknande, utan om brott i BrottsBalken.

mvh Martin