Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1792 ggr
lolaisdenied
0

ir filter

hej
har precis köpt ett ir filter, men hittar inte någon bra sida där det står hur man använder dem. några tips? för min del ser jag bara en svart bild oberoende på vilken inställning jag än tar bild på.

pellepiano
0

IR filter blockerar så mycket ljus att du måste öka slutartiden väldigt mycket. Ett stativ är av godo i såna fall.

Sen är många digitalkameror inte alls lämpade för IR foto då det på alla kameror sitter ett IR filter som är tvärtom , som blockerar infrarött ljus. Så resultatet beror mycket på modell. Googla din kameramodell + IR och se vad andra fått för resultat.

Jag sökte på Google och denna atikel var den första som dök upp.

http://kamerafilter.se/fotografera-med-ir-filter/

lolaisdenied
0

har hatf 30 sek slutartid och 100 i iso, bilden blir bara svart. testade på både min canon 30d och canon 400d utan minsta resultat.

Inkanyezi
0

Som sagt, kameran har ett filter som blockerar just de strålarna som det där filtret släpper igenom. För att få IR-bilder behöver man på de flesta kameror operera bort ett filter som sitter framför sensorn. Det är inte billigt, och kameran blir sedan känslig för IR, så att även om man tar utan filtret kommer bilderna att få andra färger än om kameran är i originalskick.

När man ska ta IR-bilder använder man alltså en fixad kamera och ett mörkt rött filter. Det syns snudd på ingenting i sökaren, men om man har en kamera med live-view så kan man använda skärmen för inställning. Självklart måste det också finnas IR-ljus att fotografera. Det finns saker som själva sänder ut IR, som exempelvis spisplattor, och det finns sånt som reflekterar IR, gräs och löv är exempel.

Oftast brukar IR-bilder tas i svartvitt, men man kan så klart använda färg också, och det kan vara lite olika hur färgerna blir. Man kan så klart kompensera den mörkröda färgen på filtret med vitbalansen.

Men som sagt, kameran har från början ett filter som ska ta bort IR, och om inte det filtret är borttaget lär man inte få några IR-bilder alls, om man inte tar med mycket lång slutartid, och då finns så klart en risk att annat ljus inverkar mer än IR.

lolaisdenied
0

filtret jag köpte är helt svart och det går inte att se igenom
finns det någon kamera som redan från början får att använda ir filter på, utan att man måste operera kameran?