Digitala problem
Jag plåtar numera enbart med digitalkamera. Men eländet är att man aldrig tar hand om bilderna, eftersom det tar så evinnerligt lång tid att fixa med dem i datorn. Än en gång är vi konsumenter lite snuvade. Vi gör allt själva eftersom vår tid inte räknas.
Numera rekommenderar jag alla att gå direkt till fotoaffären med digitalbilderna och be att få en cd med bilderna samt tydlig kontaktkarta.
Då sparar man tid. Massor av tid. Och tid är pengar.
Har någon ngt annat bra knep?
Eva

Vad är det du tycker tar sådan tid med att fixa bilderna?
Att titta igenom bilderna på ett minneskort och radera de dåliga tar ju bara minuter. Ta bort röda ögon gör man lättast i Picasa sen är det bara att skicka till framkallning om man skall göra det.
#0: Jag håller med #1. Igår var jag ute och tog ca 130 bilder. När jag kom hem importerade jag dom till Picasa och valde ut de jag tyckte var bra. Det blev ca 20 stycken. Vissa av detta beskar jag lite, men i övrigt gjorde jag inte speciellt mycket.
De bilderna jag tycker är bra brukar jag markera med en stjärna (en funktion som finns i Picasa).
Om jag vill framkalla dessa kan jag enkelt markera alla stjärnmärkta bilder och exportera dessa till en mapp för att antingen bränna på en skiva för framkallning eller skicka direkt till fotolabbet via deras programvaror. Mycket smidigt.
Att t ex beskära en bild när man jobbat med film är ju otroligt omständigt och kräver i princip att man har tillgång till eget labb - alternativt framkalla, skanna, beskära, framkalla digitalt.
Jag framkallar mycket av mina bilder. Jämfört med att köpa och framkalla film blir digitalt så otroligt mycket billigare, just därför att jag framkallar 20 av 130 bilder, istället för att framkalla 130 bilder och kasta 110 av dom…
Mvh // Johan
Även jag använder Picasa, men till skillnad från #1 och #2 kastar jag inga bilder. Jag sparar allt, men väljer ofta ut de bästa och använder till det jag behöver just för stunden.
#0: Gör fotoaffären något åt bilderna, exempelvis beskär och tar bort röda ögon?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag blev lite nyfiken på Picasa, är det något som kompletterar Photoshop CS (om du har det)?
Hälsningar
Robert
#4: Absolut! Picasa är ett sätt att hålla ordning på dina bilder och göra enklare redigering. Photoshop använder jag enbart för större ingrepp i bilderna. En fördel med Picasa är också att ingenting görs på originalbilden. Picasa håller själv på ändringarna.
Titta gärna i bildvisningsprogramstemat på datorn.ifokus.se. Där skriver vi bland annat om Picasa.
Mvh // Johan
Jag håller med Johan. Det är suveränt och, konstigt nog, gratis. Jag använder Photoshop som komplement.
Vänliga hälsningar
Niklas

#5, jag gör aldrig några förändringar på mina originalbilder utan låter vara som dom är. Att använda justeringslager är väldigt bra om man vill vara säker på att inte påverka bildens kvalité. Lagren ligger uppe på originalbilden och ökar inte filstorleken nämnvärt heller såsom en justering direkt på bilden gör.
Nu börjar jag bli en van användare av Photoshops utforskare och den tycker jag är ett strå vassare än Picasa. Jag gillar att ha ett lite större fönster uppe samtidigt som jag skrollar fram bilderna. Nu gick det enklare att skrolla i Picasa än vad det är i PS.
För mig blir det rörigt att använda flera olika program och Picasa åkte ut ur min dator.
Hälsningar
Robert

#7 Picasa kan ett par saker som inte PS kan. Att ta bort röda ögon tar bara några sekunder totalt per bild (öppna-fixa-spara). Dessutom gör Picasa det helt förlustfritt i jpeg-bilden (det kan inte PS). Samtidigt sparas orginalbilden.
Det innehåller ett bra backuppprogram för bilderna.
Du kan ställa storleken på tumnagelbilderna så att du kan se 6 till 100 bilder i taget. För Picasa är riktigt snabbt att använda för att titta igenom bilder med.
Att hålla reda på bilderna kan du glömma i Picasa, det är det helt värdelöst på förm min del. Kanske om man skriver i labels för var bild. Främst är det mappsytemet som är kasst.
Picasa skriver ALDRIG över ett orginal

#8, röda ögon är ju bra om man ofta får sådant otyg.
Storleken på tumnaglarna kan du ju ställa in i PS också, men har enbart några storlekar att välja mellan. Det jag gillar med PS är att du kan ha en förhandskagranska ruta öppen intill dina tummisar. Se bifogad bild.
Jepp, det är enkelt att skriva över bilder i PS, så ta backuper!
Hälsningar
Robert

I Photoshop Browser så har du en möjlighet till i egna inställningar. Gå in på Edit->Preferences…, där justerar du storleken på tummisarna till den storlek du vill ha. Det innebär att du inte är låst till de storlekar som finns i PS "View".
I mitt exempel i bifogat så har jag en inställning på 256 px för en tumnagel, vilket gör att jag har en stor bild och en lagom mindre tummisar. Alla bilder blir fullt synbara.
Robert
Ni som har koll på Picasa, hur gör man för att ändra storlek på en bild?

Hahahah! Det var det fulaste och coolaste bilden jag sett på länge!
Mvh // Johan

#12, udda morot, *asg*
Den som inte associerar den där bilden är inte normal =)
Tom