Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 366 ggr
Bengan
0

Kameraval

Efter att ha fotat i över 20 år med Pentax ME super, samt ett par år med Konica Minolta Z5 så har jag börjat fundera på en digital systemkamera. Canon EOS 350 eller 400 är givetvis med på listan, men det jag har emot den är batteriet. Ett specialbatteri som är dyrt och bökigt. Jag har även kikat på Pentax K100d som drivs med 4 vanliga AA batterier, dessa går att köpa på macken om man blir utan på semestern, rallytävlingen eller vad man nu fotar.

Min fråga är till er som har Canon EOS kameror, håller batteriet otroligt mycket längre än på en kamera som drivs med AA batterier?

Mvh Bengan

Niklas
0

Om du svarar på hur många bilder du kan ta med AA-batterier i Pentax kan jag svara på hur många bilder du kan ta på en laddning med Canon EOS 350D.

Jag vet att jag tog över 800 bilder i högsta jpg-kvalitet vid ett tillfälle och då hade den inte börjat klaga på låg batterinivå. Det var vinter med minusgrader och jag var utomhus hela tiden.

Kan du ta lika många bilder med AA-batterier blir jag förvånad.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Indeloom
0

Men snälla du !  Du ska väl inte välja kamera efter batterityp !

Dagens batterier som sitter i både Nikon,Canon osv är ju små tekniska underverk dom också. När jag köpte min D80 så hade jag inte en aning om vad det var för batteri som följde med Skrattande

Lycka till med kameraköpet !

Lakrits
0

Camera

Battery life, 50% flash use
(CIPA standard)

Battery used

Canon Digital Rebel XT

400 shots

NB-2LH

Canon Digital Rebel XTi

360 shots

NB-2LH

Canon EOS-30D

750 shots

BP-511A

Nikon D50

400 shots *

EN-EL3

Nikon D80

600 shots *

EN-EL3e

Olympus EVOLT E-330

400 shots **

BLM-1

Olympus EVOLT E-500

400 shots

BLM-1

Pentax K100D

300 shots

2500 mAh NiMH

Sony Alpha DSLR-A100

750 shots

NP-FM55H

Detta skall vara batteritiden för några populära kameror, Canons batterigrepp tar även det vanliga batterier om det kan vara ett alternativ. Verkar som att batteritiden är ganska lika för de kameror som ligger i samma prisgrupp. Tack DCresource för tabellen.

Hälsningar Mattias

PS Använd alltid laddningsbara batterier för miljöns skull.

Bengan
0

#2 givetvis är det bara en parameter, men inte helt oviktig. Jag vill väga alla för och nackdelar innan jag köper kameran, och kommer defentivt att veta vad jag får när jag köper. Tackar för alla svar.

Mvh Bengan