Kameraval
Efter att ha fotat i över 20 år med Pentax ME super, samt ett par år med Konica Minolta Z5 så har jag börjat fundera på en digital systemkamera. Canon EOS 350 eller 400 är givetvis med på listan, men det jag har emot den är batteriet. Ett specialbatteri som är dyrt och bökigt. Jag har även kikat på Pentax K100d som drivs med 4 vanliga AA batterier, dessa går att köpa på macken om man blir utan på semestern, rallytävlingen eller vad man nu fotar.
Min fråga är till er som har Canon EOS kameror, håller batteriet otroligt mycket längre än på en kamera som drivs med AA batterier?
Mvh Bengan
Om du svarar på hur många bilder du kan ta med AA-batterier i Pentax kan jag svara på hur många bilder du kan ta på en laddning med Canon EOS 350D.
Jag vet att jag tog över 800 bilder i högsta jpg-kvalitet vid ett tillfälle och då hade den inte börjat klaga på låg batterinivå. Det var vinter med minusgrader och jag var utomhus hela tiden.
Kan du ta lika många bilder med AA-batterier blir jag förvånad.
Vänliga hälsningar
Niklas

Men snälla du ! Du ska väl inte välja kamera efter batterityp !
Dagens batterier som sitter i både Nikon,Canon osv är ju små tekniska underverk dom också. När jag köpte min D80 så hade jag inte en aning om vad det var för batteri som följde med 
Lycka till med kameraköpet !
Camera
Battery life, 50% flash use
(CIPA standard)
Battery used
Canon Digital Rebel XT
400 shots
NB-2LH
Canon Digital Rebel XTi
360 shots
NB-2LH
Canon EOS-30D
750 shots
BP-511A
Nikon D50
400 shots *
EN-EL3
Nikon D80
600 shots *
EN-EL3e
Olympus EVOLT E-330
400 shots **
BLM-1
Olympus EVOLT E-500
400 shots
BLM-1
Pentax K100D
300 shots
2500 mAh NiMH
Sony Alpha DSLR-A100
750 shots
NP-FM55H
Detta skall vara batteritiden för några populära kameror, Canons batterigrepp tar även det vanliga batterier om det kan vara ett alternativ. Verkar som att batteritiden är ganska lika för de kameror som ligger i samma prisgrupp. Tack DCresource för tabellen.
Hälsningar Mattias
PS Använd alltid laddningsbara batterier för miljöns skull.
#2 givetvis är det bara en parameter, men inte helt oviktig. Jag vill väga alla för och nackdelar innan jag köper kameran, och kommer defentivt att veta vad jag får när jag köper. Tackar för alla svar.
Mvh Bengan