Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 663 ggr
Robert
0

Fotouppgift - småfågel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom blir ju väldigt små i bild även om man försöker komma nära med en lång brännvidd. Här är en bild som jag har plockat ut från dagens skörd.

Solen går ned 15:15 här i Finland och bilden är tagen 15:08. Trots att jag har handhållit kameran så tycker jag att bilden blev skarp även om slutartiden var 1/100s med största bländare 2.8. Det fanns inte mycket tid till att ändra ISO-talet för i nästa veva var fågeln borta.

Jag har satt fågeln in en 1/3 från botten och från vänster i bild, och därmed sitter den i det gyllene snittet. Rules of third heter det på engelska. Nu tittar den även fint på dig när du ser på bilden.

Nu blir fågeln rätt fjuttig på åkern såsom bilden är nu. Hur skulle du beskära bilden? Använd bilden och lägg ut ditt förslag här nedan. Skulle du göra andra saker med bilden för att förstärka den eller skulle du rent utav ha valt att inte publicera bilden?

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Fin gulsparv jag skulle försöka komma närmre genom att beskära den mer å jag antar att du har hög Upplösning så de borde ju gå bra .

När jag spar ner din bild så blir den bmp eller rättare sagt finns bara bmp att välja nån annan som får så ?de e ju en jpg för den har ju den ändelsen.

Beskar den lite men vet inte om de blev gyllene snittet troligen mer butcher snittet :-))

mvh/bjorsa

johan
0

#2: Kan du zippa en högupplöst bild och ladda upp?

Mvh // Johan

Robert
0

#2, enligt önskemål. Zippad Tiff.

bjorsa
0

Hur går man tillväga med den filen för när jag försöker öppna den i bla psp så går de inte i xnview kommer de upp en svart bild med rött brus högst upp så jag gör säkert fel du skriver zippad men den har ju inte ändelsen .zip ?

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, försök med följande, högerklicka och använd "Spara mål som…" lägg filen på skrivbordet så du lätt kommer åt den.

Lycka till!

Robert

johan
0

Här kommer mitt bidrag…

Jag gillade verkligen inte den suddiga vallen framför bilden. Sedan försökte jag ändra lite färg och konstrast i bilden så att fågeln stack ut mer från bakgrunden.

Mvh // Johan

Stefan
0

Äh, bättre att ta kort på en kolibri. Snabba små rackare bara så det gäller att vara snabb på fingret!

Robert
0

Den som öppnar TIFF-filen hittar en massa smarrig info om bilden i Filinfo.

Hälsningar

Robert

AktieTrader
0

här är mitt förslag

bjorsa
0

Robert de var precis så jag gjorde spara mål och sedan försökte jag öppna med xnview men där blev den svart med rött å sedan paint shop pro men får då svaret att this tiff compression is not supported :-)måste snart skaffa mig photo shop jag oxå

mvh/bjorsa

AktieTrader
0

jag kunde bara öppna bilden i Photoshop, där stod nåt om färgprofil.Det kanske är det som strular. Lägg den som jpeg istället

Citron
0

Detta är hur jag skulle ha beskärt bilden.
Jag fick lite tips av dem relativt okända men duktiga fotografen Mats Wallin. Man ska se på en bild i 3 lager. Ett botten-lager, ett mitten-lager och slutligen ett topp-lager. I varje lager ska det vara någonting nytt eller anorlunda från resten utav bilden. Jag tyckte det lät intressant och tittade faktiskt på några kända fotografier, såg då att de alla bestod utav dessa 3 lager. Testade därför också att beskära din bild till 3 lager, och den blev faktiskt mycket fin. Ändrade även lite i levels och lade till en svart ytter-ram och vit inner-ram för att förstärka själva fotot.

Mycket vacker bild du har tagit Robert. Jag skulle självklart ha publicerat denna direkt om det var jag som hade tagit den. Hoppas du är stolt över dig själv och dinna fotografier. Jag är iaf stolt över att få ge tips åt någon som dig. Hoppas de också är till någon nytta. :) 

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Citron
0

Här är ett nästan likadant exempel, fast här har jag använt Burn Tool för att få delar i bilden lite mörkare för att häva fram fågeln från bakgrunden. Det skapade även lite mer mystik i bilden.

ERIR
0

Jim, du är en riktig höjdare inom fotokonsten, BRAVO!

Robert
0

#12, om jag förstår dig rätt så lägger man på ett par lager till men man beskär bilden olika på varje lager för att få olika alternativa vyer. Är det rätt uppfattat?

Hälsningar

Robert

Citron
0

Nej, inte riktigt så. Jag menar att när man beskär fotot så ska man tänka sig att det går 2st lodräta eller vågräta linjer rakt igenom fotot. Detta är för att man mest ska få bort irriterande tomrum i bilden som man annars kanske inte tänker på. Sen också för att få en förgrund, ett fokuserat objekt samt en bakgrund. Jag har tagit fågel-bilden jag beskurit som exempel. I det översta (röda) lagret, har vi en bakgrund. I det mittersta (blåa) lagret, har vi ett obijekt som är menat att vi ska fokusera ögonen på. I det sista(gröna) lagret har vi en förgrund till bilden.

Citron
0

Här är ett annat exempel, fast här har jag delat upp bilden i flera rutor för att vara säker på att jag inte har något tomrum. Dessa linjer och rutor är bara fantiserade och ingenting man ska lägga in i bilden via  photoshop. Det hela är rätt simpelt, men det är väldigt svårt att förklara rätt. Men jag hoppas ni förstår lite utav det iaf. Annars får ni väl fråga på. :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Robert
0

Tack Jim för den förklaringen, det blev tydligare med dina exempel. Rules of third kallar man det på engelska eller mer obegripligt på svenska Gyllene snittet.

Robert

Micke-b
0

Jag tycker att aktietrader #9 har lyckats bäst med beskärningen. Fågeln är placerad i gyllene snittet och på vänster sida. Hade fågeln varit vänd åt höger så skulle jag ha föredragit en placering till höger. Jag tycker att tomrummet i bilden snarare tillför något på detta sätt istället för att placera fågeln i mitten för att minimera det upplevda tomrummet.

Vart man placerar "objektet" efter beskärning tycker jag beror på hur objektet vänder sig i bilden eller hur det rör sig i bilden.

Hade bilden varit tagen för att publiceras i en fågelbok för att visa hur en "gulgök" eller vad det nu är, ser ut så hade jag placerat den i mitten, inte annars.

AktieTrader
0

#19 Tack för det Micke.  Det var just så jag tänkte.