köpa kamera
Hej!
Jag tänkte köpa en digital systemkamera som är passade om man är nybörjare och inte vill lägga jättemycket pengar på en kamera. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill ha för en. Men gärna en som inte är så gammal, och så är det kul om det är två olika objektiv som följer med. Kanske lite andra grejer oxå.
Någon som har tips på vilken sort jag borde skaffa? Och kanske har en till salu?
Har en kompis som har en canon, och jag kan låna objektiv osv av honom om jag vill. Så det vore praktiskt om det var en canon.
/Johanna
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Hej Johanna!
Mina pojkar köpte jag en Canon eos 20D som är en ca 5år gammal semiproffs kamera, den är fortfarande mycket bättre än de konsumentkameror som tes Eos 350D, 400D, du kan få en 20D i fint skick för ca 2000kr och alla Canons EF och EF-S objektiv passar på denna kameran, det är nog den bästa nybörjarkameran man kan tänka sig.
Mvh
Mats
Om din kompis har Canon så är det naturligt att du väljer samma märke. Det finns många begagnade på marknaden idag som kan fås till ett bra pris.
Även om jag förstår vad bushmaster säger så kommer det inte att spela så stor roll för dig. Du kommer inte att se någon direkt skillnad på 20D, 350D eller 400D. Titta på begagnad marknaden vad som finns och kom gärna tillbaka med frågor.
"2
Nej det var ju det jag skrev!
hon får en bättre kamera till bättre pris som håller längre, jag skulle välja en 20D alla dagar i veckan istället för 350D eller 400D
Mvh
Mats

Vänligen, Håll en bra ton!
Jag håller med Mingdie, den 20D du köper eventuellt kanske är i sämre skick än den nya. Och du kanske inte vill ha en riktig proffskamera direkt? Jag rekommenderar 1000D jag tycker den har samma klass som 450D.
Hänger på dijete. Rekommenderar absolut 1000D, jättebra kamera. Tror du skulle bli nöjd med en sån!
20D
kjostar ca 1/3 av priset mot en 1000D och är en mycket bättre kamera!
vad menar du dijete med
"den du köper eventuellt kanske är i sämre skick än den nya. Och du kanske inte vill ha en riktig proffskamera"
du får en kamera som är specad för ca 100000 bilder mot en 400d som är specad för ca 10000!
Det finns massor av mycket fina 20D som nybörjare så kanske hon inte vill lägga ut 6000kr på en 1000d
Mvh
Mats
Finns väldigt, väldigt, väldigt många trådar om dethär redan, använd sökfunktionen! Du kan också leta på t.ex hästfoto.ifokus.

Tja, jag har ett fint nybörjarpaket! Finns på blocket i västernorrland.
Canon eos 350d med lite godis..
Jag har nämligen vuxit ur den.
Nu kan jag inte ett jota om olika kameramodeller eftersom jag hör o häpna inte bryr mig alls om systemkameror är så himla nöjd med min Canon Powershot G10, att jag för allt smör i småland aldrig skulle få för mig att asa runt på en systemkamera igen. Det beror ju givetvis på att jag inte har behov av systemkamera länge o på att G 10:an är så himla bra.
Men om man är nybörjare så skall man ju börja med en enkel kamera o inte proffsutrustning. För med den enkla kameran lär man sig grunderna o börjar successivt lära sig vad man har behov av o vad man inte har behov av o det är ju först därefter som man bättre kan börja speca vad det eg. är man behöver. Sedan om man fortsätter o hålla på med att fota så växer ju ens behov efterhand o man får återigen komplettera vad man behöver eller byta upp sig igen, men att satsa på en dyr modell innan man vet vad man behöver tycker jag är lätt vansinnigt. Bättre o gå in i en kamerabutik o säga att man är nybörjare o vill ha en bra nybörjarkamera o få lite råd o hjälp på plats.

Håller till viss del med #9 men framförallt verkar det som att #8 har nåt att erbjuda.
# 9
Jag är även en nybörjare när det gäller digital systemkamera.
Köpte en Canon Powershot G 10 i början av året. (ej systemkamera)
Har nu även köpt en Canon EOS 50D med ett par objektiv.
Trodde när jag köpte G 10an att det var den enda kamera som jag behövde.
Men så blev det inte Canon EOS 50 D spelar i en helt annan division när det gäller att fotografera,är väldigt nöjd.
Även Canon G 10 tycker jag är väldigt bra som andra kamera då den är lätt ta med sig.
Till Hennum ,jag tycker du skall köpa en Canon systemkamera ny eller begagnad beror på plånboken.
Du kan få en väldigt bra systemkamera som är begagnad och då kanske med en del tillbehör.
Ta några Canonkameror och gå in på nätet för att få recentioner.
#11 Jo allt beror ju på vad man skall ha sin kamera till o vad man har behov av. Jag har ju gått andra hållet. Från systemkamera till kompaktkamera o förvisso har en systemkamera fördelar som en kompaktkamera inte har, men för mig överväger litenheten o smidigheten i kameran o G10 har så pass många möjligheter både i inställningsmöjligheter o i dess automatikprogram att jag klarar mig mer än gott o väl med vad G10 har att erbjuda. Dess nackdel är att bilderna över 200 ISO blir brusiga o dess lilla sensor, men rättar man sig efter detta så kan G10 ta helt fantastiska bilder. Det enda som skulle få mig att vilja skaffa en systemkamera igen är den dagen jag känner att jag måste ha fler objektiv för att kunna täcka den fotograferingen jag har behov av att klara av.
Jag är inte speciellt experimentellt inställd till min fotografering utan är inställd på vardagsfotografering (läs min katt, familj o blommor/natur) o på att fota mina smycken o detta klarar G10 alldeles utmärkt. I början tyckte jag ofta att bilderna blev brusiga, men då upptäckte jag ju extra ratten för ISOinställningen stod på auto
o sedan jag bara tvingat kameran att jobba oftast mellan 100-200 ISO, så har de klarat precis det jag ville att den skulle klara. Jag har bara grundkunskaperna i fotograferingen o förstår sammanhangen på basicnivå, men jag har fått inse att G10 är mycket duktigare än jag på att bedömma ljuset o situationen o ser jag att bilden inte blir vad jag hoppades så går jag över till halvmanuellt läge (oftast AV o bestämmer bländartalet själv) Vid smyckesfotografering jobbar jag alltid i AV-läget o så sitter ju exp.kompensationen bra på G10 så då är det bara o jobba på o slaska iväg en serie bilder med olika inställningar.
Numera låter jag alltid kameran själv först bestämma vad den tycker är lämpliga världen när jag inte fotar smycken o det är först när jag ser att jag inte fick den effekten som jag ville ha som jag börjar gå in o experimentera med de vanligaste variablerna. Jag är mycket glatt överraskad över hur pass bra kameran fungerar o hur duktig den är på att läsa ljussituationer (fast blixten brukar ju oftast tvinga den o slå av, men upplättningsblixt ute är den väldigt duktig på att portionera ut rätt mängd ljus - bättre än vad jag själv kan bedömma ljussituationen) Ja eftersom jag bara har basickunskaper o bara mer använder dessa baskunskaper till att reglera när jag inte blir nöjd, så passar G10:an mig helt perfekt. Jag är enormt imponerad av vad denna lilla smidiga kamera klarar av o så länge jag inte börjar se ett behov av att återigen vilja ha lite fler objektiv, så byter jag aldrig i livet ut G10:an mot en systemkamera. Jag kan alltid ha den med mig o behöver varken asa på eller passa väskan, men som sagt var dels är mina kunskaper bara baskunskaper o dels är det området jag fotografera inom är ju bara till husbehov, så därför behöver jag helt enkelt inte en systemkamera. Det är ju skillnad om man går utanför vad kameran kan prestera, för då hade ju även jag investerat i en systemkamera igen.
Jag håller fullständigt med dig att Canon G10 är en väldigt bra kamera och räcker till för dom flesta,så även mig igentligen men jag ville pröva på med även en systemkamera.
G10:an är den kamera som man alltid kan ha med sig och är tillräckligt bra i dom flesta situationer

jag vill inte ha en 1000D pga den där ansiktsigenkännaren.
Jag köpte en 450D med ett sigma 18-200 objektiv med sån optisk bildstabilisator och ett tamron 90, sånt macro. Och jag är skitnöjd! :D
Kalaset kostade 16000 kr, men jag har ärvt pengar efter mamma och ville använda dem till något kul jag kommer ha glädje av länge. Och så blir det med detta.
Jag är inte så duktig än. Men det här är en av bilderna jag tog vid det tredje tillfället.
Det är så kul med digital systemkamera.man kan experimentera hur mycket som helst utan att en massa pengar ska gå åt till film och framkallning som de gjorde förr med min minolta systemkamera.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Vad roligt att du köpte en 450D det är en väldigt bra kamera som du kommer att få glädje med.
Lycka till