Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1010 ggr
isabelle_
0

Veckans fråga: När du tar en..

När du tar en bild vad vill du att den ska förmedla?

isabelle_
0

Jag vill att mina bilder ska förmedla mycket känslor och intryck, samt det där lilla extra som gör bilden speciell.

Karl-Goran
0

Bilden jag tar skall om det går förmedla min sinnestämning och mitt humör. Tyvärr måste jag oftast ta bilder som förmedlar ett budskap som beställaren väljer.

Men på den lilla fritid jag har försöker jag förmedla min sinnesstämning i fotograferingsögonblicket.

[mingdie]
0

Hur lång är en bit snöre.

Det beror på vad för bild jag tar. Är det en produktbild så vill jag att den skall visa produkten på ett så informativt sätt som möjligt.

Om jag tar en reklambild så skall den förmedla kvalitet, prisvärdhet, snygghet osv beroende på vad produkten eller tjänsten är.

I fartfylld sport vill jag förmedla fart. I andra sporter kanske stryka eller uthållning.

Sedan tar jag många bilder som inte skall förmedla något överhuvudtaget. Dom skall bara vara fina att titta på.

Mina familjebilder är för att minnas.

Så mitt svar är att det beror på.

Jossangizmo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte fotat så länge men jag satsar på att bilderna ska vara intressanta :) Gillar mäst att fota närbilder ;)

Jag fotar okså lite hur jag vill ;P

Buuc
0

Jag vill helst förmedla att det är okej att fota utanför "fotografens regler" gränserna! T.ex. att en bild ska vara beskärd på just det där typiska sättet, och skärpan ska sitta där och blabla. Det är det jag testar just nu. Men såklart, känslor och jag vill att man ska se min inspiration också. :)

Cessy
0

Beror på vad jag fotar. Mina smyckesbilder eftersträvar jag att de skall förmedla smycket så realistiskt som möjligt så att betraktaren skall kunna bilda sig en god uppfattning om hur smycket ser ut i verkligheten, så verklighetstrogenhet går före ev. effekter o annat.

När jag fotar annat så är det oftast något jag tycker om t.ex min familj, min katt, blommor/djur o natur o då är jag inte ute efter speciella effekter utan mer att bara försöka förmedla det jag ser. Är inte ute efter något speciellt mer än att i så fall visa något jag tycker om.

Inkanyezi
0

Smycken är ett av de områden där jag kan tänka mig att fuska lite med att sätta på ett starfilter för att få de där tjusiga strålarna som finns på reklam för smycken. Det är ju inte helt verklighetstroget, men det är ju avsett att förmedla en känsla; en gammal metod, som har funnits så länge jag kan minnas.

Ett objektiv avbildar ju i idealfallet just objektivt, men smycken upplever vi ju subjektivt. Glittret och glansen kan inte återges i fotomediet, och det är väl därför vi har hittat på såna här manipulationer. Objektivets boké är ju ofta inte helt fördelaktig, och mjukteckningen som ett starfilter ger kan dämpa lite av det oroliga i bakgrunden också.

Och för smycken har ljuset väldigt stor betydelse, så det är ju klart läge att experimentera med olika placering av ljuskällorna och att använda punktformig ljuskälla för att framhäva det specifika i smycken.

Men de flesta av mina bilder gör jag just för att visa någonting på så bra sätt som möjligt; instruktiva bilder som har bra isolering av det jag vill visa. Ganska sällan handlar det om mer känslomässiga motiv.

tsset
0

Ja, de skiljer sig ju en hel del beroende på vad för bilder det handlar om, som med allt annat ;)

Vardagsbilder - handlar ofta om stora händelser som ska dokumenteras. Skolavslutning, fester osv. Förmedla en känsla av att vara på plats, förmedla händelserna.

Porträtt - Förmedla en bild av personen som porträtteras. Oftast positiv.

Bröllop, dokumenterande - förmedla händelserna sett från en utomstående position så att säga. Att man var där och såg det.

Fashion/modell/uppdrag - beroende på här också. Förmedla den bestämda känslan helt enkelt.

I korta drag - de dokumenterande ska visa verklighet, vardagen vad som hände, porträtt personen framför mig och "uppdrag" det tema som bestämts.