Lång slutartid?
Haha, hej. Jag har ett problem. Jag har en systemkamera, Canon EOS 450D och jag skulle jättegärna vilja testa ta bilder då man lyser runt med en laserpekade (t.ex.) på ett svart lakan så att det blir som ett lysande klot, eller vad man nu gör. Och hur gör jag det? Tar jag med lång slutartid, och hur gör jag det? Kan inte så mycket avancerat på den…

Det kan inte bli särskilt lång tid, bara några sekunder om du använder automatik, så det man brukar använda är inställningen B på manuell. Då står slutaren öppen tills man stänger den. Precis hur den funkar på din kamera vet jag inte. På en del kameror öppnas den första gången man trycker och stängs andra trycket. På andra står den öppen så länge man håller knappen nertryckt, och då är det bäst att använda fjärrutlösare. Kolla med bruksanvisningen och skaffa gärna en fjärrutlösare till kameran.
Borde fungera att sätta kameran på M läget och sen sätta en väldigt liten bländare (högt nummer) och en lååång slutartid, tror max är 30 sekunder om du inte går till Bulb läget som Inkanyezi nämner ovanför.
I m läget ändrar du slutartid med "ratten" bakom avtryckaren och bländaren genom att hålla inne exponerings korrigerings knappen (uppe till höger bredvid displayen) när du roterar samma "ratt"
Problemet jag tror du kan få med extremt långa slutartider är att ditt svarta lakan blir både grått och ljust så se till att det är så mörkt som möjligt i rumet när du gör det.
Dock har jag aldrig provat det du pratar om så ta mina "råd" med en nypa salt! :-)

Okej, tack för tipsen allihopa. Jag ska testa era tips och experimentera lite själv så får vi se hur det går ;-)