Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5803 ggr
Hannybee
6

Formatera minneskort?

Lagt in samma inlägg på hästfoto men lägger även in ett här också…

Har köpt en ny systemkamera, men fattar inte mycket än så länge. I instruktionsboken står det att man måste formatera minneskortet i kameran. Hade tagit lite bilder innan dess och dessa försvann då när jag formaterade kortet. Det gjorde mig inte så mycket att bilderna försvann och jag föjlde instruktionerna i manualen nogrannt. `

Stängde av kameran och läste vidare… Men sedan hände det igen att det stod "formatera kortet" när jag satte på kameran… Gjorde det. Efter att jag stängt av och satt på kameran ännu en gång står samma sak igen.

Ni som är duktiga på foto, vad gör jag för fel? Är det fel på minneskortet? Måste jag byta det mot ett nytt? Eller ska man göra något mer efter man har formaterat kortet? Snälla, hjälp mig! Jag vet inte så mycket om systemkameror ännu och jag vill ju inte behöva förlora alla min bilder hela tiden. Behöver hjälp så fort som möjligt…

Inkanyezi
1

Formatering, vare sig man gör det i en dator eller i kameran, förbereder kortet för att ta emot filer. I kameran händer ett par saker till, man får ett namn på kortet, och ett par mappar läggs till i filsystemet.

När man formaterar tar man bort all information som fanns på kortet innan.

Det finns två sätt att formatera; det ena är snabformatering, då görs ingen kontroll av felaktiga sektorer på kortet, utan det enda som händer är att systemet skriver en ny filtabell, och den gamla försvinner. Det betyder att när man snabbforaterar finns bilderna egentligen kvar på kortet, men ingen vet var de ligger. Det är det som filåterställningsprogram utnyttjar när man kan återställa filer som har raderats eller filer från ett kort som har formaterats.

Det andra sättet att formatera är lågnivåformatering. Då kontrollerar systemet att utrymmet på kortet kan användas och blockerar felaktiga sektorer så att inga filer kommer att läggas där.

Det är möjligt att du behöver välja lågnivåformatering för att få ordning på ditt kort, om det har någon felaktig sektor.

Hannybee
0

Ok, tack så hemskt mycket för hjälpen! :D Jag har nog gjort snabbformatering verkar det som, för lågnivåformatering fanns som alternativ också, men gjorde aldrig det. Ska försöka med att göra både och då, och se vad som händer sedan.

Återigen, tack! Berättar hur det gick sen.

Hannybee
0

Verkar som att det fungerar nu. :) Hoppas det iaf, ska in och fota fyverkerier.

Hannybee
0

Nehe, nu sket det sig igen… Kan det vara fel på minneskortet? :O

Inkanyezi
0

Jo, det kan faktiskt vara fel på minneskortet. Men det kan också vara fel på kameran. Eventuellt kan kameran behöva en firmwareåterställning. Jag antar att du har garanti, så pilla inte själv med det.

Hannybee
0

#5 Ojdå… Ska kolla där jag köpte den, fick den ju bara igår så borde få en ny kamera/minne om det inte fungerar…

Hannybee
0

Ojsan, den här tråden har jag ju alldeles glömt bort! :O

Det visade sig vara fel på minnsekortet, så vi reklamerade och lade sedan till pengar för att få ett med lite större minne och en "USB-grej" till. Fungerar jättebra och har gjort i över ett halvår nu! x)