Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 773 ggr
Dorkiis
0

Hjälp med objektiv!

Hej, jag är helt nybörjare när det gäller fotografering men har fått hem en nikon D60  och övar för fullt!

Jag älskar att fota djur, gärna i rörelse! Fotar ofta mina katter och min morbrors hästar men skulle gärna fota lite djur på kolmården eller så..

Vad för objektiv skulle passa då? Jag har redan objektivet som ingick: AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR

(fattar inte vad det betyder men aja =P) Som sagt, vilket objektiv skulle ni tipsa om? Och hur vet jag vilka objektiv som passar till min kamera?

/Amanda

isabelle_
0

Kolla i handboken vilka som passar, om du letar lite på forumet i artiklarna hittar du också artikeln: Vilka objektiv passar till Nikon?

Jag har själv en D60, vi har även en artikel om kameran: Den hittar du här!

Inkanyezi
0

Jag tror att det till att börja med passar väldigt bra med objektivet som du har.

Det har en funktion som du kommer att ha mycket nytta av när du tar på fri hand; VR betyder att det kompenserar kamerans skakningar genom att följa med i rörelsen med linserna. Bilden blir skarp också om man inte kan hålla kameran alldeles stilla.

När det gäller djuren handlar det ofta om att komma tillräcligt nära. Det spelar inte så mycket roll när det gäller tamdjur om man använder kort eller lite längre brännvidd; man försöker komma till ett avstånd som passar bildvinkeln.

Det sista kan vara lite svårare på Kolmården, kanske rent av omöjligt när det gäller många av djuren, eftersom man inte kan komma nära dem. Så om du vill ha närbilder på tigrarna, så behöver du en mycket längre brännvidd. Då kan det vara bra att veta att det är viktigare att ha VR när man har lång brännvidd, så om man skaffar en 70-200 mm zoom, så blir det svårt att få skarpa bilder alls om den inte har VR. Jag tror att det finns såna på 70-200 och 70-300. Utan VR är det mycket svårt att få skarpa bilder med så lång brännvidd.

Jag tycker inte att du ska ha bråttom att skaffa ett nytt objektiv. Lär dig grundligt hur kameran fungerar först. Och plocka inte med objektivet i onödan, dvs ta av och sätta på. Det är på det sättet man får in smuts i kameran, och smuts på sensorn är inte kul. Ganska dyrt att ta bort också.

När du har fått lite vana med din kamera kommer du också att vara mer klar över om det är någonting som du saknar, och då kan du rikta in dig mer efter det.

Det enda tillbehör som jag absolut rekommenderar är ett stadigt stativ med ett bra huvud som kan vinklas på olika sätt så att man kan ta i höjdformat. Om du senare skaffar en längre brännvidd så kommer det att hjälpa dig att få bättre bilder. Och det lönar sig att skaffa ett bra stativ.

Dorkiis
0

okej, tack för hjälpen! Då ska jag använda det jag har ett tag och lära mig hantera kameran ordentligtGlad