Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 541 ggr
TottsiGirl
0

Minneskort fråga

Hej!

Jag har en Canon Eos 350 d och tänkte köpa ett eller flera nya minneskort. Jag var först inne på ett stort minneskort men funderade sen istället på att skaffa mig ett par små till istället ifall något händer med kortet.

Men nu till min fråga, vad ska man ha för kort? Vad är en bra hastighet om man vill ha ett kort som jobbar relativt snabbt eller har det inte såå stor betydelse? Priserna varierar ju en del beroende på hastigheten.

Sen en fråga till är det dumt att hålla på att byta minneskort för ofta kan man slita ut något i kameran om man håller på att ta ut och stoppa i korten för ofta..

Hoppas ni förstår mig och mina frågor..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Inkanyezi
0

Du kan ta ur och stoppa i kort så mycket du har lust, bara du kommer ihåg att kameran ska vara ordentligt avstängd när du gör det.

Farten på kortet har en viss betydelse när man spar i råformat, men när man spar bara jpeg gör det ingen stor skillnad. Det kan också påverka hur långa filmsnuttar man kan ta med kameror som också tar video. Jag tror att det är vettigt att göra en avvägning pris/prestanda. Om man inte gör serietagningar så brukar kamerans internminne klara att hantera förra bilden medan man tar nästa också om kortet är långsammare. Och som sagt, RAW är mer krävande när det gäller lagringskapacitet och hastighet. Om man fotograferar uteslutande RAW har man glädje av att använda ett snabbt kort, men det är också skillnad på hur olika kameror klarar att lagra bilderna. Proffskamerorna är i regel bättre på just det, och där är det kanske viktigare med snabba kort.

Tyvärr säger inte fabrikanterna mycket om vilken fart som är optimal på korten, så det handlar lite om gissning.

MonisN
0

San Disc III Extreme, tror jag mitt heter, lagarar RAW väldigt fort. Bäst i test på hastighet har jag läst nån gång. Det är iaf det bästa kortet jag har. Mitt är på 8 GB, men jag försöker  tömma och formatera ganska ofta. Att satsa på två mindre och tömma ofta är nog en klok idé. Känner en fotograf som lagrar sina bilder på massor av kort, ungefär som om dom vore gamla filmrullar. Han var livrädd att förlora bilderna om något hände, därför hade han ett kort till varje tillfälle.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.